فرهنگی

دفترچه‌های کنکور ۱۴۰۱ تغییر کرد/ شخصی‌سازی سوالات کنکور به چه معناست؟

رئیس سازمان سنجش از تغییر در دفترچه‌های کنکور سال ۱۴۰۱ خبر داده و گفته دفترچه‌های کنکور شخصی‌سازی شده و مختص هر داوطلب است. اما این به چه معناست؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، تغییر دفترچه‌های کنکور شامل سه گروه ریاضی، تجربی و انسانی است و تعداد دفترچه‌هایی که در روز آزمون به هر گروه داده می‌شود متفاوت است.

بر اساس اطلاعات رئیس سازمان سنجش، یک دفترچه عمومی با پاسخنامه مجزا در اختیار کلیه داوطلبان سه گروه قرار می‌گیرد. دفترچه عمومی شامل ۱۰۰ سوال و ۷۵ دقیقه زمان پاسخگویی است.

در آزمون اختصاصی گروه ریاضی دو دفترچه وجود دارد. دفترچه اول شامل درس‌های ریاضی است که داوطلب برای پاسخ دادن به ۵۰ سوال آن ۸۰ دقیقه زمان دارد.

دفترچه سوم گروه ریاضی شامل درس‌های فیزیک (با ۴۰ سؤال و ۵۰ دقیقه زمان) و شیمی (با ۳۰ سؤال و ۳۰ دقیقه زمان) است. سوالات گروه تجربی در سه پاکت مجزا و در سه نوبت در اختیار داوطلبان قرار داده می‌شود.

تغییرات دفترچه گروه تجربی

گروه آزمایشی تجربی هم علاوه بر دفترچه سوالات عمومی، دو دفترچه مجزای دیگر دریافت می‌کنند. یک دفترچه شامل سوالات ریاضی و ریست‌شناسی است. دفترچه شماره دو گروه تجربی شامل ۳۰ سوال ریاضی و ۵۰ سوال زیست است. داوطلبان برای پاسخ دادن به دفترچه دوم در مجموع ۹۰ دقیقه زمان دارند. دفترچه سوم گروه تجربی، شامل فیزیک، شیمی و زمین‌شناسی است و زمان پاسخ‌دهی به آن ۹۰ دقیقه است.

داوطلبان گروه انسانی هم علاوه بر دفترچه عمومی، دو دفترچه اختصاصی دارند. یکی شامل درس‌های ریاضی، اقتصاد، زبان فارسی، علوم اجتماعی است که داوطلبان برای پاسخ‌دهی به ۸۵ سوال آن ۸۰ دقیقه زمان دارند. دفترچه شماره سه گروه انسانی هم شامل زبان عربی، تاریخ و جغرافیا، فلسفه و منطق و روانشناسی است. در مجموع در دفترچه سوم ۹۰ سوال وجود دارد و ۸۰ دقیقه زمان برای پاسخ‌دهی به سوالات آن در نظر گرفته شده است.

اما دفترچه کنکور ۱۴۰۱ دو گروه هنر و زبان خارجی هیچ تغییری نکرده است. تعداد دفترچه‌های این دو گروه، مانند گذشته دو دفترچه است. یک دفترچه سوالات عمومی و یک دفترچه سوالات اختصاصی.

شخصی‌سازی سوالات کنکور!

رئیس سازمان سنجش اعلام کرده که یکی دیگر از تغییرات کنکور ۱۴۰۱، شخصی‌سازی سوالات کنکور برای هر داوطلب است. به گفته این مقام مسئول، شخصی‌سازی سوالات کنکور شامل دفترچه عمومی است که ۱۰۰ سوال و ۷۵ دقیقه زمان برای پاسخ‌گویی آن در نظر گرفته شده و این دفترچه‌ها شخصی‌سازی شده و مختص هر داوطلب است.

اما توضیح داده نشده که منظور از شخصی‌سازی سوالات عمومی داوطلبان چیست. آیا قرار است سوالات عمومی هر داوطلب با داوطلبان دیگر متفاوت باشد یا اینکه معنای دیگری دارد.

چون موضوع شخصی‌سازی سوالات کنکور برای داوطلبان فقط مخصوص کنکور ۱۴۰۱ نیست و در سال‌های قبل هم وجود داشت. به این معنا که کلیه سؤالات آزمون عمومی (دفترچه شماره ۱) و اختصاصی (دفترچه شماره ۲) داوطلبان در هر یک از پنج گروه آزمایشی، شخصی‌سازی شده و شماره داوطلبی، نام خانوادگی و نام هر داوطلب روی جلد دفترچه آزمون ویدرج شده و این دفترچه‌ها دارای تنوع است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا