سیاسی

تفاهم ایران و آژانس تا ۳ تیر تمدید شد

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از تمدید توافق نظارتی ایران و آژانس برای یک بازه زمانی یک ماهه خبر داد.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، رافائل گروسی مدیرکل آژانس انرژی اتمی طی نشست خبری در وین، از تمدید یک ماهه توافق نظارت میان ایران و آژانس خبر داد.

به این ترتیب، اطلاعاتی که توسط تجهیزات فنی آژانس از مراکز هسته‌ای ایران جمع آوری می‌شود؛ همچنان ذخیره خواهد ماند. فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارتی نیز تا ۳ تیرماه تمدید شد.

این در حالی است که به روال سابق، دسترسی فراپادمانی به آژانس داده نمی‌شود و در نتیجه، اطلاعات دوربین‌ها تا یک ماه آینده نیز تحویل آژانس نخواهد شد.

گروسی در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال تمدید «مشروط» تفاهم قبلی ایران و آژانس برای مدت یک ماه، مدعی شد: خیر، آژانس برای اجرای تعهدات و اختیارات و فعالیت‌های خود هیچ‌گونه شروطی را نمی‌پذیرد. ما تعهدات و اختیارات خاصی داریم و توافق صورت گرفته قطعاً مشروط نبوده است.

این در حالی است که پیشتر یک مقام مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گفته بود با توجه به پایان ضرب‌الاجل سه ماهه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احتمال تمدید مشروط تفاهم قبلی برای مدت یک ماه وجود دارد.

گروسی در پاسخ به سؤالی در خصوص پیامدهای عدم توافق احتمالی طرفین برجام برای احیای این توافق و تاثیر آن بر ادامه همکاری ایران و آژانس افزود: در خصوص این مسئله باید در زمان مناسب صحبت کنیم. من با دکتر صالحی توافق کردم ارتباط خود را حفظ کنیم و اوضاع را تحت نظارت داشته باشیم و بنابر شرایط در خصوص اقدامات بعدی تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص تأثیر روند انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر تداوم همکاری ایران با آژانس افزود: از این بابت نگرانی ندارم، اطمینان دارم دولت بعدی ایران نیز به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد. این به نفع همه خواهد بود.

با توجه به محدودیت دسترسی به اطلاعات جمع آوری شده؛ گروسی درباره نحوه ارائه گزارش های آتی آژانس گفت: انتظار داریم که بتوانیم به همان شیوه قبلی گزارش ها را ارائه کنیم. فکر نمی‌کنم که مشکل فنی در این زمینه وجود داشته باشد. دو دور گفتگو بین ایران و آژانس در ایران و وین انجام شد و امیدوارم که کارشناسان فنی ما بتوانند طی روزهای آینده یک دور دیگر گفتگو با همتایان ایرانی خود داشته باشند و بعد می‌توانیم در خصوص اطلاعاتی که در گزارش آتی ارائه می دهیم، تصمیم‌گیری کنیم.

در نهایت، گروسی در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت ایران به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گفت: آن طور که من در خصوص موضع ایران در این خصوص فهمیده‌ام، آن‌ها آمادگی دارند در صورت حصول توافق در خصوص متن برجام، به اجرای پروتکل الحاقی بازگردند.

خبرنگار: مریم خرمایی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا