کسب و کار

تفاوت خانه های خشتی و آجری + مقایسه استحکام هر کدام

خشت و آجر دو نمونه از متریال های قدیمی هستند که برای ساخت خانه ها از آن ها استفاده می کردند. با روی کار آمدن آجرها استفاده از خشت ها برای ساخت خانه کمرنگ شد. هر یک از خانه هایی که با این متریال ساخته شده باشند ویژگی های خاص خود را دارند. برای آشنایی با تفاوت خانه های خشتی و آجری ما در این مطالب این دو ساختمان را به شما معرفی می کنیم.

معرفی ساختمان های آجری

قبل از این که بخواهیم تفاوت های ساختمان های آجری و خشتی را بررسی کنیم باید ابتدا با تعریف هر دوی این ساختمان ها آشنا شوید. استفاده از آجر برای ساخت ساختمان زمانی انجام می گیرد که بنای مورد نظر بیش از ۴ طبقه نباشد. در این نوع ساختمان بناو اسکلت اصلی از آجر ساخته می شود و برای ساخت سقف متریال های مختلفی مانند پروفیل آجری به کار برده می شود.

در ساختمان های آجری برای این که بتوانند مقاومت ساختمان را در برابر عوامل خارجی مختلف نظیر زلزله افزایش دهند از شناژهای روی کرسی چینی و زیر سقف ها استفاده می کنند. در این مدل ساختمان معمولا دیوارهای حمل روی یکدیگر قرار می گیرند و همین دیوارها به عنوان پارتیشن تعیین می شوند. دیوارهایی که به عنوان دیوار حمل کننده تعیین شده اند، نباید دارای عرض کمتر از ۳۵ سانتی متری باشند.

ساختمان های خشتی

امروزه در شهرها به ندرت می توان ساختمان های خشتی را مشاهده کرد. این ساختمان ها معمولا در روستاهای مختلف ساخته می شوند و معمولا افرادی از این متریال استفاده می کنند که دسترسی راحتی به سایر متریال ها نداشته باشند. اسکلت اصلی چنین ساختمان هایی از خشت خام و گل ایجاد شده است.

ساختمان های خشتی نمی توانند بیشتر از یک طبقه باشند؛ چراکه این متریال بر خلاف آجر مقاومت کافی در برابر عوامل مختلف ندارد. به همین علت اگر شما در مناطق زلزله خیز زندگی می کنید، نباید به سراغ ساخت چنین ساختمان هایی بروید. البته همان طور که اشاره شد امروزه کمتر کسی برای ساخت خانه از خشت استفاده می کند.

بررسی تفاوت خانه های خشتی و آجری

یکی از اصلی ترین تفاوت های خانه های خشتی و آجری در مقاومت آن ها است. همان گونه که متوجه شدید برای ساخت خانه های خشتی از خشت استفاده می شود. خشت در واقع همان گل است که در قالب های خاص ریخته شده و آن را خشک کرده اند. بنابراین می توان نتیجه گرفت چنین مصالحی نمی توانند مقاومت بالایی داشته باشند.

این در حالی است که آجرها در انواع مختلفی ساخته می شوند و هر یک از آن ها کاربرد خاص خود را دارند. با این که اجرها نیز از خاک ایجاد شده اند، اما نکته ای که وجود دارد این است که برای ساخت آجر از خاک رس استفاده شده و این مصالح در کوره هایی با حرارت بالا پخته می شوند تا مقاومت بالایی داشته باشند.

خشت ها در برابر نور خورشید خشک می شوند و هیچ کوره ای وجود ندارد که بتوان این مصالح را در آن تولید کرد. به همین علت به راحتی دچار شکستگی می شوند و مقاومت بالایی ندارند. به همین علت است که توصیه می شود برای ساخت ساختمان های خود از خشت استفاده نکنید، زیرا در صورت بروز حوادثی مانند زلزله خطرات زیادی برای ساکنین به دنبال خواهد داشت.

با درک بهتر تفاوت خانه های خشتی و آجری می توان به این نتیجه رسید که آجر برای ساخت انواع ساختمان ها به خصوص ساختمان های چند طبقه می تواند گزینه بهتری باشد، زیرا علاوه بر این که مقاومت بالایی دارد، تنوع تولید آن نیز بالا است.

مزایای ساخت خانه های آجری

مزایای ساخت خانه های آجری

استفاده از آجر برای ساخت ساختمان ها مزیت زیادی دارد که ما در این بخش برخی از آن ها را بررسی می کنیم.

  • این متریال به راحتی در دسترس است.
  • مقاومت بالایی دارد
  • می توان آن را در بخش های داخلی منزل نیز به کار برد
  • می تواند به عنوان عایق گرما و سرما عمل کند و در صرفه جویی انرژی تاثیر دارد
  • طول عمر بالایی دارد
  • خطر زیادی برای ساکنین به همراه ندارد
  • تنوع رنگ و نوع بسیار بالایی دارد.
  • برای هر فضا می توان از مدل خاصی از آجر استفاده کرد.

جمع بندی

خشت و آجر دو نمونه از متریال های قدیمی هستند که برای ساخت ساختمان از آن ها استفاده میشد. هر یک از این دو متریال ویژگی های خاص خود را دارند. تفاوت خانه های خشتی و آجری از جنبه های مختلف قابل بررسی است. شما برای کسب اطلاعات بیشتر و دانلود تکسچر نمای ساختمان می توانید به بخش های دیگر این مجموعه مراجعه نمایید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا