اقتصادی

دنا بخریم یا تارا؟/ دنا و تارا چه تفاوتی با هم دارند؟

در بازار داخل از میان خودروهای موجود برخی رقیب هم محسوب می‌شوند و موقع خرید با هم مقایسه می‌شوند. از جمله این خودروها، دنا و تاراست. تفاوت دنا و تارا در چیست؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، ولین فاکتور مورد بررسی درباره تفاوت این دو خودرو، قیمت آنهاست. قیمت بازار تارا دستی ۴۳۰ میلیون تومان و قیمت تارا اتومات، ۵۸۲ میلیون تومان است. قیمت کارخانه‌ای تارا ۲۹۳ میلیون است و خریداران برای تارای دنده‌ای هم باید ۴۱۵ میلیون تومان هزینه کنند.

قیمت بازار دنا معمولی ۳۸۶ میلیون تومان و قیمت دناپلاس اتومات در بازار ۴۹۳ میلیون تومان است. قیمت این دو خودرو در کارخانه هم به ترتیب ۲۰۵ و ۳۹۸ میلیون تومان است.

تفاوت ظاهری تارا و دنا

مقایسه دیگر درباره ظاهر دو خودروی مورد مقایسه است. دنا نسخه فیس‌لیفت سمند است که ظاهر آن دستخوش برخی تغییرات شده است. تارا هم جانشین پژو ۳۰۱ فرانسوی است که قسمت جلو و عقب آن دستخوش تغییراتی شده است. اما در مجموع کارشناسان معتقدند دنا پلاس از تارا زیباتر است.

برتری دناپلاس در داخل خودرو هم بیشتر از تارا است. چون داخل دناپلاس طراحی زیبا و جدیدتری نسبت به تارا دارد. بنابراین می‌توان گفت از لحاظ زیبایی داخلی هم دنا پلاس امتیاز بیشتری می‌گیرد.

از نظر فضای داخل و جادار بودن دو خودرو شبیه هم هستند و هر دو ظرفیت چهار تا پنج سرنشین را دارند. اما فضای صندلی عقب دناپلاس کمی محدود است.

نکته دیگری که در بررسی ظاهر تارا و دنا می‌توان به آن توجه کرد، صندوق عقب این دو خودرو است. یکی از مزیت‌های اصلی تارا صندوق عقب بزرگ و جادار آن است که گفته می‌شود حدود ۶۴۰ لیتر است. ظرفیت صندوق عقب دنا کمی کمتر و حدود ۵۰۰ لیتر است.

تفاوت فنی تارا و دنا

اما دنا و تارا از لحاظ فنی چه تفاوت‌هایی دارند و کدام یک بهتر از دیگری است؟ بسیاری معتقدند کیفیت دو خودروی دنا و تارا مشابه همدیگر است. چون موتورهای هر دو خودرو نهایتا قادرند ۱۱۳ اسب بخار قدرت را از طریق گیربکس ۵ دنده دستی به انتهای پلوس‌ها و چرخ‌های جلو منتقل کنند.

البته حجم موتور دناپلاس ۱٫۷ لیتر است و حجم موتور تارا ۱٫۶ لیتر است. پس کشتاور تولیدی دنا بیشتر از تاراست.

گشتاور چرخ‌های جلو دنا پلاس ۱۵۵ نیوتن متر است اما بیشترین گشتاور تایرهای تارا دنده‌ای ۱۴۴ نیوتون متر است. بنابراین دنا پلاس شتاب دارد.

سرعت هر دو خودرو. مشابه است و گفته می‌شود می‌توانند تا ۱۸۹ کیلومتر بر ساعت سرعت بگیرند. مصرف سوخت هر دو خودرو هم مشابه است و تفاوت بین آنها بسیار کم است. میانگین مصرف سوخت دنا پلاس ۷٫۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و مصرف سوخت تارا ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

همچنین از نظر امنیت در دنا پلاس، ۲ کیسه هوا برای سرنشینان جلو، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ترمز ABS و EBD تنها امکانات ایمنی دنا پلاس هستند.

تارا هم ترمزهای جلو و عقب دیسکی، ABS، HSA، ESC،EBA، کیسه هوای ایمنی (Airbag) راننده و سرنشین و سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS) را دارد که نشان می‌دهد ایمنی هر دو خودرو تقریبا در یک سطح است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا