سیاسی

امیدوارم با ایران به توافق برسیم

مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد بتواند با ایران به توافق دست پیدا کند و گفت آماده است به تهران بازگردد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ضمن ابراز امیدواری برای رسیدن به توافق با ایران، آمادگی خودش را برای بازگشت به تهران اعلام کرد.

«حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بعد از دیدار با گروسی در پیامی در توییتر نوشته بود: «در گفت‌وگوهایی دوستانه، صریح و مثمر ثمر با رافائل گروسی به توافقات خوبی برای ادامه همکاری‌ها دست پیدا کردم. با وجود این، برای رسیدن به متن، لزم است بر روی بعضی از واژه‌ها کار کنیم. توافق ممکن است. سیاسی‌سازی مسائل فنی غیرسازنده است. برای نهایی کردن متن، به زودی دیداری برگزار خواهد شد.»

گروسی در مصاحبه با سی‌ان‌ان درباره سفرش به ایران گفت: «یکی از دلایل برای سفر من به آنجا، برقراری تماس با آنها بود. همان‌طور که می‌دانید، دولت جدیدی [در ایران] بر سر کار آمده است و آنها دولتی هستند که عقاید محکمی در خصوص توافق هسته‌ای دارند.»

وی اضافه کرد: «بنابراین برای من خیلی مهم و حتی ضروری بود که آنها را بشناسم، با آنها بنشینم، به حرفشان گوش کنم، مواضعشان درباره مسائل را بدانم و همچنین نظرات خودم را درباره کارهایی که لازم است انجام شود به آنها منتقل کنم.»

او با بیان اینکه دیدارش با امیرعبداللهیان، نتایج قطعی نداشته گفت: «امیدوارم بتوانیم به توافق برسیم. من هم توییتی [از امیرعبداللهیان را] که شما خواندید خواندم و امیدوار هستم که معنای آن این باشد که آنها تمایل دارند به توافق دست پیدا کنند. اگر لازم باشد، من به تهران بازمی‌گردم.»

رافائل گروسی دیدارش با امیرعبداللهیان را «بسیار خوب» توصیف کرد و گفت: «او درباره دیدار جدید صحبت کرده. اگر دعوتی از ایشان دریافت کنم خرسند خواهم شد. اگر این اتفاق بیفتد من خواهم آمد و بعد لازم است که به توافق دست پیدا کنیم.»

روز گذشته (پنجشنبه) سرپرست نمایندگی ایران در آژانس در نشست شورای حکام درباره مذاکرات هفته آینده در وین با بیان اینکه مذاکرات باید نتیجه محور باشد، تصریح کرد: «تا زمانی که تحریم‌ها برداشته نشود، انتظار خویشتنداری بیشتر از ایران منطقی نیست.»

وی افزود: خروج مجرمانه آمریکا از برجام، همراه با اتخاذ سیاست رسوای «فشار حداکثری» و اعمال مجدد تحریم‌ها به منظور تأثیر مستقیم و نامطلوب بر عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران، در حالی که جمهوری اسلامی ایران به طور کامل به آن تعهدات پایبند بوده است، هم عدم اجرای اساسی تمامی تعهدات ایالات متحده ذیل برجام و هم نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است. لغو معتبر و مؤثر تحریم‌ها، مبنای اساسی رضایت ایران به التزام به مفاد توافق است و نقض‌های آمریکا، آن بخش‌های توافق را باطل و عملاً بیهوده کرده است.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران، بعد از برداشتن ۵ گام برای کاهش تعهدات، سرانجام ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۸ اعلام کرد دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی سازی، درصد غنی سازی، میزان مواد غنی شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.

کشورهای غربی به رهبری آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته ای این کشور متهم کرده‌اند. ایران قویاً این ادعاها را رد کرده است.

ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

ایران علاوه بر این در سال ۲۰۱۵ به توافقی با کشورهای موسوم به گروه ۱+۵ برای حل و فصل تنش‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود دست پیدا کرد. علی‌رغم اذعان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به پایبندی ایران به تمامی تعهداتش، دولت آمریکا در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ به صورت یکجانبه از این توافق خارج شد.

منبع: فارس

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا