اقتصادی

تورم اجاره ۵۲ درصد شد / شاخص اجاره‌بها از قیمت مسکن فاصله گرفت؟

گزارش بانک مرکزی از تحولات بازار مسکن شهر تهران در فروردین ۱۴۰۳ حاکی از آن است که رشد نقطه به نقطه شاخص اجاره در تهران بالغ بر ۴۵.۲ درصد بوده است. همچنین داده‌های منتشرشده در این گزارش نشان می‌دهد طی ماه‌های گذشته رشد بازار اجاره مسیر متفاوتی را نسبت به قیمت مسکن در پیش گرفته است.

به گزارش روند بازار، روز گذشته بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن تهران طی فروردین ۱۴۰۳ را منتشر کرد.

بر این اساس طی این بازه یک‌ماهه، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، ۸۱ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل ۰.۲ درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۲۲.۹ درصد افزایش یافته است.

تحولات بازار اجاره در فروردین ۱۴۰۳

بخشی از گزارش ماهانه بانک مرکزی به بازار اجاره اختصاص دارد. بر اساس این گزارش، شاخص اجاره‌بها در شهر تهران و کل مناطق شهری در فروردین‌ماه نسبت به ماه پیش از آن، رشدی یکسان و معادل ۰.۲ درصد داشته است.

همچنین در ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳، رشد نقطه به نقطه شاخص اجاره در مناطق شهری معادل ۵۲.۴ درصد و در تهران بالغ بر ۴۵.۲ درصد بوده است.

بازار اجاره راه خود را از بازار مسکن جدا کرد

نموداری که بانک مرکزی از روند بازار اجاره از فروردین ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳ منتشر کرده، نشان می‌دهد بازار اجاره در برخی مواقع، راه خود را از بازار مسکن جدا کرده است. در این مقطع سه‌ساله در برخی مواقع قیمت مسکن و شاخص اجاره به موازات یکدیگر حرکت کرده‌اند، اما در چند ماه گذشته، نرخ رشد این دو شاخص به‌ طور نسبی از یکدیگر فاصله گرفته‌اند.

به این ترتیب رشد شاخص اجاره شتاب بیشتری نسبت به شاخص قیمت مسکن در تهران داشته است.

تورم اجاره ۵۲ درصد شد / شاخص اجاره‌بها از قیمت مسکن فاصله گرفت؟

کارشناسان و فعالان بازار مسکن پیش‌بینی می‌کنند روند صعود قیمت چه در بازار اجاره و چه در بازار مسکن هنوز به‌ طور کامل خود را نشان نداده است.

مشاوران املاک نیز در این راستا معتقدند افزایش قیمت در بازار اجاره طبق قاعده‌ای سنتی در ابتدای خردادماه خود را نشان می‌دهد و رشد نسبی کنونی حاکی از کشف و تثبیت قیمت‌ها و شکل‌گیری یک روند نیست.

مستاجران در سال ۱۴۰۲ تورم بی‌سابقه‌ای را در بازار اجاره تجربه کردند، به‌ گونه‌ای که کارشناسان، این مقطع یک‌ساله را سال سخت مستاجران نام گذاشتند.

حالا باید دید سیاست‌های دولت، امسال در بازار اجاره چه اثری از خود بر جا خواهد گذاشت و این بازار به کدام سو حرکت می‌کند.

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا