اقتصادی

تورم بالاتر از ۴۰ درصد در ۲۵ استان/ یزد بیشترین تورم را دارد

بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در سومین ماه سال جاری متعلق به استان‌های یزد، کردستان و همدان به ترتیب با ۵۴.۲، ۴۸.۶ و ۴۸.۳ درصد بوده است. در مقابل، کمترین نرخ تورم هم متعلق به سه استان خوزستان با ۳۸.۱، سمنان با ۳۸.۸ و زنجان با ۳۹.۱ درصد بوده است.

به گزارش روند بازار به نقل از سایت دیده بان ایران، تورم خرداد اعلام شد. هر چند بر اساس داده‌های مرکز آمار، روند صعودی تورم متوقف شده‌است،اما در ۲۵ استان تورم بالاتر از ۴۰ درصد است یزد بیشترین تورم را دارد

بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه در سومین ماه سال جاری متعلق به استان‌های یزد، کردستان و همدان به ترتیب با ۵۴.۲، ۴۸.۶ و ۴۸.۳ درصد بوده است.بر اساس اعلام مرکز آمار، تورم ماهانه خرداد با کاهش ۰.۸ واحد درصدی نسبت به ماه قبل به ۲ درصد رسیده است.

در میان استان‌های کشور، کرمان با تورم ۳.۲ درصدی دارای بالاترین نرخ تورم ماهانه است. در مقابل، ایلام و قم با تورم ۰.۸درصدی و بوشهر با تورم ۰.۷درصدی دارای کمترین تورم ماهانه بوده‌اند.

اما نکته قابل توجه این است که این کاهش نرخ تورم فقط در ایلام منجر به کاهش قیمت‌ها شده زیرا فقط در این استان تورم ماهانه گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» منفی شده است.

تورم ماهانه این گروه در ایلام به منفی ۰.۹ درصد کاهش یافته است. این درحالی است که در دو استان دیگر یعنی قم و بوشهر تورم ماهانه گروه «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» مثبت و به ترتیب ۰.۶ و ۱.۱ درصد بوده است.

در تازه‌ترین گزارش معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی ایران با استناد به داده‌های مرکز آمار ایران، خلاصه تحولات مربوط به تغییرات شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در دو مقیاس ماه و سال و عوامل محرک اصلی آنها در دو حوزه کالایی و خدماتی مورد بررسی قرار گرفته است. در ضمن، در این مطلب به ترکیب تورم در استان‌های کشور برای خرداد ۱۴۰۲ پرداخته شده است

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا