اقتصادی

تورم دهک‌ها در خرداد ۱۴۰۱/ سنگینی تورم بر دوش دهک‌های کم‌درآمد

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد نرخ تورم سالانه برای سه دهک اول، دوم و سوم به ترتیب ۴۲٫۷، ۴۲ و ۴۱ درصد بود. در همین بازه زمانی تورم کل برای دهک دهم به ۳۸٫۳ درصد رسید.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، دهک‌های کم‌درآمد جامعه در خرداد سال جاری تورم سنگینی را تجربه کردند. البته نه به این معنا که سایر دهک‌ها تورم بسیار کمتری را گذرانده باشند. اما میزان درآمد دهک‌های اول تا سوم است که گذراندن این تورم را برای آنها دشوارتر می‌کند. در ادامه وضعیت تورم دهک ها در یک سال اخیر را بر اساس گزارش مرکز آمار می‌خوانید.

سنگینی تورم سالانه روی دوش دهک‌های کم‌درآمد

خرداد سال جاری سه دهک کم‌درآمد جامعه سنگینی تورم سالانه را تجربه کردند. آنطور که داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد تورم کل سالانه برای سه دهک اول، دوم و سوم به ترتیب ۴۲٫۷ درصد، ۴۲ و ۴۱ درصد بود. در همین بازه زمانی تورم کل برای دهک دهم ۳۸٫۳ درصد به ثبت رسید.

گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد، تورم سالانه کل کشور در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی و دخانیات در خرداد ۵۱٫۶ درصد بود. بر این اساس دهک دهم ( ۵۲٫۳ درصد)، دهک دهم و اول (۵۲٫۲ درصد) و دهک هشتم و دوم (۵۱٫۵ درصد) به ترتیب بیشترین تورم سالانه را داشتند.

در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات نیز تورم سالانه در خرداد برای کل کشور ۳۳٫۲ درصد بود. اما در دهک‌های هزینه‌ای تورم سالانه چگونه بود؟ دهک دهم (۳۴٫۸ درصد)، دهک نهم (۳۲٫۵ درصد) و دهک دوم (۳۲٫۴ درصد) بیشترین تورم سالانه را گروه کالاهای غیرخوراکی به ثبت رساندند.

ضمن اینکه گزارش مرکز آمار جزئیات بیشتری از تورم ماهانه در گروه خوراکی‌ها و غیرخوراکی‌ها به تفکیک ارائه داد. بر این اساس روغن و چربی‌ها (۳٫۲۳ درصد)، شیر، پنیر و تخم‌مرغ (۱٫۷۷ درصد) و نان و غلات (۱٫۵۸ درصد) بیشترین تورم ماهانه را در کشور و در خرداد داشتند.

کدام دهک کمترین تورم نقطه‌ای را دارد؟

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه‌ای کل کشور در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات به ۸۱٫۶ در خرداد رسید. این در حالی است که این شاخص در اردیبهشت ۴۹٫۴ درصد بود. به عبارتی حدود ۳۲ درصد رشد در یک ماه.

اما تورم نقطه‌ای در دهک‌های هزینه‌ای چگونه است؟ آنطور که این گزارش نشان می‌دهد دهک‌های اول (۸۸٫۹ درصد)، دوم (۸۵٫۷ درصد) و سوم (۸۳٫۵ درصد) به ترتیب بیشترین تورم نقطه‌ای را در خرداد و در گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی و دخانیات داشتند. دهک دهم نیز با ۷۹٫۴ درصد کمترین تورم نقطه‌ای را در این گروه داشت.

البته در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات ماجرا برعکس است. داده‌های جدید مرکز آمار نشان می‌دهد، دهک اول (۴۱ درصد)، دوم (۳۷٫۱ درصد) و سوم (۳۵٫۸ درصد) بیشترین تورم نقطه‌‌ای را در خرداد داشت.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا