اقتصادی

توزیع یارانه ۱۰۰ میلیونی خودرو آغاز شد

پژو پارس بنزینی، پژو پارس tu5 و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک سه خودرویی هستند که با قیمت‌های ۱۴۰ میلیون، ۱۴۵ میلیون و ۳۹۰ میلیون تومان در طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو عرضه شده‌اند. اما این خودروها در بازار چقدر قیمت دارند؟

به گزارش روند بازار، خودروسازان هر روز از وضعیت فروش خود به دلیل ارزان‌فروشی و زیان ۸۰ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته گلایه می‌کنند اما همچنان طرح‌های پیش‌فروش و توزیع رانت‌ها چندصد میلیون تومانی ادامه دارد.

در طرح جدید بزرگترین خودروساز دولتی کشور پژو پارس بنزینی، پژو پارس tu5 و دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک سه خودرویی هستند که با قیمت‌های ۱۴۰ میلیون، ۱۴۵ میلیون و ۳۹۰ میلیون تومان در طرح فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو عرضه شده‌اند. اما این خودروها در بازار چقدر قیمت دارند؟

پژو پارس بنزینی در بازار ۲۴۵ میلیون تومان قیمت دارد و این یعنی در طرح فروش فوق‌العاده با زمان تحویل سه ماه بعد هر کس که این خودرو را تحویل بگیرد می‌تواند با ۱۰۵ میلیون تومان سود بفروشد. در واقع رانتی معادل ۷۵ درصد آنچه متقاضی به ایران‌خودرو پرداخت می‌کند.

در خودرو پژو پارس tu5 هم وضعیت به همین شکل است. قیمت این خودرو در طرح فروش فوق‌العاده ۱۴۵ میلیون تومان است اما در بازار ۲۷۶ میلیون تومان قیمت دارد. یعنی خریدار این خودرو می‌تواند ۱۳۱ میلیون تومان سود کند. در واقع ۹۰ درصد معادل پول خود خریدار رانت برده است.

اما در خودرو دنا پلاس توربو شارژ اتوماتیک میزان رانت کمتر است. این خودرو ۳۹۰ میلیونی ایران‌خودرو در بازار ۴۵۳ میلیون تومان قیمت دارد. توزیع رانت ۶۳ میلیونی به معنای آن است که خریدار معادل ۱۶ درصد پول خود رانت به جیب خواهد زد.

توزیع یارانه‌ها یا همان رانت‌های چندصد میلیونی توسط خودروسازان در حالیست که در چند وقت اخیر این سیاست صدای گلایه مقامات دولتی را هم درآورده بود اما همچنان در به همان پاشنه سابق می‌چرخد.

ثبت نام برای این طرح تا ۱۲ تیر ماه امسال ادامه دارد.

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا