دانش و فناوری

توسعه ۲ بال شبکه ملی اطلاعات/ وعده رشد ۳۰ پله‌ای اینترنت ایران تا سال ۱۴۰۴!

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، سرعت اینترنت ایران این روزها کاربران موجب گلایه بسیاری از کاربران شده است، در این خصوص وزیر ارتباطات وعده داده که رتبه ایران در سرعت اینترنت ثابت تا پایان دولت ۳۰پله ارتقا می‌یابد. همچنین قرار است دو بال شبکه ملی اطلاعات توسعه یابد.

عیسی زارع پور در برنامه گفتگوی تلویزیونی صف اول در مورد دلایل کاهش کیفیت و کندی سرعت اینترنت توضیح داد و گفت: سرعت فعلی اینترنت شایسته مردم نیست و تلاش ما در این دولت ارتقا سرعت روی زیرساخت‌های شبکه ارتباطی کشور است.

وی با بیان اینکه ارائه هرگونه خدمات دولت الکترونیک نیازمند شبکه‌ای با سرعت و کیفیت بالا است و یکی از شاخص‌های ارزیابی توسعه دولت الکترونیکی مربوط به توسعه زیرساخت‌های ارتباطی می‌شود ادامه داد: تلاش ما این است که همزمان دو بال شبکه ملی اطلاعات را که مربوط به توسعه فناوری اطلاعات و توسعه زیرساخت‌های ارتباطی می‌شود را توسعه دهیم.

وزیر ارتباطات تاکید کرد: در حالی که در بسیاری از کشورها توسعه فیبر نوری منازل و کسب و کارها حدود ۸ سال طول می‌کشد اما قرار است در دولت سیزدهم تا پایان دولت ۲۰ میلیون پورت فیبر نوری برای منازل و کسب و کارها فراهم کنیم و برای این پروژه حمایت‌های مالی و قانونی پیش‌بینی کرده‌ایم.

رشد ۳۰ پله‌ای سرعت اینترنت ثابت تا پایان دولت


زارع پور با اشاره به آخرین رتبه بندی پایگاه اسپید تست در خصوص رتبه ایران در سرعت اینترنت گفت: در حالی که در شهریور ۱۴۰۰ میانگین سرعت اینترنت موبایل ۲۱ مگابیت بود هم اکنون این سرعت به بیش از ۲۶ مگابیت افزایش پیدا کرده و رتبه ایران به ۷۱ در میان کشورهای جهان رسیده است. در همین حال در حوزه اینترنت ثابت میانگین سرعت در شهریور ماه ۱۴۰۰ حدود ۹ مگابیت بود که هم اکنون به ۱۰.۴ مگابیت رسیده است و ایران رتبه ۱۴۲ را در جهان دارد. این در حالی است که میانگین سرعت موبایل در دنیا ۳۰ مگابیت و در سرعت اینترنت ثابت ۲۹ مگابیت است.

وی تاکید کرد: در پایان دولت سیزدهم قول می‌دهیم که در اینترنت موبایل حداقل ۲۰ پله و در اینترنت ثابت ۳۰ پله رتبه ایران را ارتقا دهیم. امیدواریم در صورتی که پروژه اینترنت فیبر نوری اجرایی شود ایران در حوزه اینترنت ثابت جزو ۵۰ کشور اول باشد. در همین حال با راه اندازی ۵G نیز تا سه سال آینده سرعت اینترنت موبایل هم افزایش می‌یابد.

وزیر ارتباطات در مورد تست سرعت اینترنت یک پتابیتی توسط کشور ژاپن توضیح داد و گفت: آنچه که این کشور تست کرده مربوط به تست آزمایشگاهی بوده و کما اینکه پیش از این نیز سرعت‌های دیگر اینترنت نیز توسط این کشور و برخی کشورها تست شده بود. اما آنچه که هم اکنون مردم این کشور به آن دسترسی دارند سرعت ۲۰۰ مگابیتی در اینترنت موبایل است که تقریباً ۷ برابر سرعت در کشور ما است. ما نیز در روز جهانی ارتباطات سرعت ۱۰۰۰ مگ را در شبکه فیبر نوری تست کردیم.

رتبه ایران در دولت الکترونیک ۳۰ پله ارتقا می‌یابد

وزیر ارتباطات در خصوص روند تکمیل پروژه دولت الکترونیک و ارائه خدمات عمومی دولتی بدون مراجعه حضوری مردم توضیح داد و گفت: هم اکنون حدود ۴۰ درصد از خدمات دولت به صورت الکترونیکی به مردم ارائه می‌شود اما کیفیت آن طوری نیست که دیگر نیازی به مراجعه حضوری مردم نباشد و از این رو میزان رضایتمندی مردم از ارائه خدمات الکترونیک پایین است.

وی ادامه داد: مطابق با ارزیابی‌های جهانی که مربوط به سال ۲۰۲۰ می‌شود رتبه ایران در شاخص EGDI در میان ۱۹۳ کشور ۸۲ است و ما طبق برنامه ریزی های انجام شده تا پایان دولت سیزدهم این رتبه را ۳۰ پله ارتقا خواهیم داد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا