اجتماعی

عقب نشینی جدی مجلس در طرح صیانت

رئیس مجلس درباره طرح موسوم به «صیانت حقوق کاربران شبکه‌های اجتماعی» توضیحاتی را در صفحه اینستاگرام خود ارائه کرد و نوشت: مسدودسازی پلتفرم‌های پرکاربردی مانند اینستاگرام و واتس‌اپ، در برنامه مجلس نیست.

بیشتر بخوانید: طرح مسدودسازی اینترنت تصویب شد

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، محمدباقر قالیباف، در صفحه اینستاگرام خود نوشته است: طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی در کمیسیونی از منتخبین کمیسیون‌ها بصورت علنی بررسی خواهد شد. عمده ادعاها درباره طرح خلاف واقع است. مسدودسازی اینستا و واتس‌اپ برنامه مجلس نیست.

او افزوده است: تصمیم‌گیری درباره پلتفرم‌های پرکاربرد مانند اینستاگرام و واتس‌اپ که ده‌ها میلیون نفر از آنها استفاده می‌کنند و هزاران کسب‌وکار در آنها جریان دارد، از اهمیت زیادی برخوردار است و پیچیدگی‌های فراوانی دارد و باید در خصوص آنها متغیرهای زیادی را مدنظر قرار داد.

رئیس مجلس نوشته است: لذا طرح‌ باید بگونه‌ای اصلاح شود که تصمیم‌گیری‌ نهایی درباره این پلتفرم‌ها مبتنی بر منطقی عقلانی به‌صورت مستقیم توسط شورای عالی فضای مجازی صورت گیرد (فارس).

عقب‌نشینی عجیب مجلس

به گزارش تجارت‌نیوز، رسیدگی به این طرح دیروز در شرایطی در مجلس صورت گرفت، که قالیباب در سفر به سوریه به سر می‌برد و ریاست جلسه بر عهده نائب‌رئیس او قرار داشت.

با وجود اینکه نمایندگان مجلس رای به اصل ۸۵ شدن این طرح دادند تا در کمیسیون فرهنگی در این مورد تصمیم‌گیری و حتی به صورت آزمایشی این طرح اجرا شود اما مرکز پژوهش‌های مجلس نیز خبری جدید از طرح صیانت را اعلام کرده است که نوعی عقب‌نشینی به نظر می‌رسد.

این مرکز در اطلاعیه خود نوشته است: صبح ۶ مرداد ماه ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس شورای اسلامی، بررسی طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی» را در دستورکار قرار دادند و با رأی موافق نمایندگان مقرر شد براساس اصل ۸۵ قانون اساسی، طرح مذکور برای بررسی به کمیسیون مشترک و ویژه‌ای که در مجلس تشکیل خواهد شد، ارسال شود.

سوءتفاهم شده است!

در شرح این مصوبه قابل ذکر است، آنچه که به تصویب رسیده، صرفاً تعیین «نحوه بررسی طرح» در مجلس است که به اشتباه در برخی از خبرگزاری ها به عنوان «تصویب طرح فضای مجازی» منعکس شد. بر این اساس، طرح مذکور به کمیسیون مشترکی متشکل از کمیسیون‌های تخصصی مجلس بازگردانده خواهد شد تا پس از مدت زمانی مشخص (یک تا دو ماه) با حضور صاحب‌نظران، فعالان فضای مجازی و کارشناسان دولت و بخش خصوصی بررسی‌های لازم در مورد آن انجام پذیرد.

روند بررسی طرح به این نحو خواهد بود که هر حکم تصویبی از سوی این کمسیون به طور عمومی و روزانه انتشار پیدا خواهد کرد و پس از مهلت یک تا دو ماه، طرح مجدداً به صحن علنی ارجاع خواهد شد تا در صورت موافقت نمایندگان، مهلت آزمایشی بودن آن تعیین و برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا