سیاسی

یونان ۷۰۰ هزار بشکه نفت ایران را توقیف کرد!/ علت چیست؟

مقام‌های آمریکا مدعی شدند که گارد ساحلی یونان یک نفتکش روسی حامل ۷۰۰ هزار بشکه از نفت خام ایران را توقیف کرده است. اما ماجرا چیست؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، این خبر را رویترز منتشر کرده است. خبری که رویترز بر اساس آن اعلام کرده گارد ساحلی یونان از توقیف نفتکش روسی به‌نام «پگاس» خبر داده این نفتکش روسی حامل ٧٠٠ هزار بشکه نفت بود که گویا برای ایران است.

آنگونه که رویترز ادعا کرده «این کار بخشی از تحریم‌های اعمال‌شده بر مسکو در پی حمله این کشور به اوکراین است.» در اوایل همین ماه میلادی، اتحادیه اروپا عبور کشتی‌های باری روسی را از بندرهای ۲۷ کشور دنیا ممنوع کرد.

همزمان آمریکا ادعا کرد که محموله نفت نفتکش شرکت «ترانس‌مورفلوت» روسیه در ماه آگوست در جزیره سیری بارگیری شده و این محموله نفت، با پرچم روسیه قرار بود در یکی از بندرهای ترکیه تخلیه شود.

اما حالا گارد ساحلی یونان اعلام کرده که در چارچوب تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه به دلیل تهاجم نظامی به اوکراین، یک نفتکش روسی را در نزدیکی جزیره اویا توقیف کرده است.

نفتکش پگاس که با پرچم روسیه تردد می‌کرد، حامل ۱۹ خدمه بود. این نفتکش در نزدیکی کاریستوس در ساحل جنوبی اویا توقیف شد.

طبق گزارش رویترز، ایالات متحده با استقبال از این اقدام یونان، مدعی شد که نفت‌کش روسی حامل نفت خام ایران بود.

سفارت روسیه در آتن هم در پیامی توییتری نوشت که در این‌باره با مقام‌های یونان در تماس است و مسئله را بررسی می‌کند.

نفتکش روسی حامل نفت ایران بود؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین زمینه گفت: ما از گزارشاتی که حاکی از آنکه این تانکر حامل نفت خام ایران است اطلاع داریم. اما هیچ اشاره‌ای به صحت این گزارشات نکرد.

یکی از مقامات گارد ساحلی یونان گفت که مشخص نیست چه کسی این کشتی را اجاره کرده است. اما کشتی توسط شرکت روسی ترانس مورفلوت اداره می‌شود. این شرکت روسی هنوز نظری در این باره ندارد.

همچنین گروه آمریکایی «اتحاد علیه ایران هسته‌ای» که رفت و آمد کشتی‌های حامل تانکرهای مربوط به ایران را با ماهواره‌های مخصوص ردیابی رصد می‌کند اعلام کرد: در ۱۹ آگوست سال ۲۰۲۱ کشتی پگاس حدود ۷۰۰ هزار بشکه نفت خام ایران را از جزیره سیری در ایران بار زده بود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا