دانش و فناوری

تولید برق با سلول خورشیدی حتی در شب!

تحقیق جدیدی توضیح می‌دهد که چگونه صفحات خورشیدی می‌توانند حتی در شب نیز برق تولید کنند.

مهندسین با تکنولوژی پنل‌های خورشیدی موجود تا به امروز نمی‌توانستند در شب نیز انرژی تولید کنند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد می‌توان پانل‌هایی را طراحی کرد که بتواند در تمام ساعات کار کنند. مطابق این مطالعه جدید، در شرایط بهینه این سلول‌های فتوولتائیک می‌توانند در شب یک چهارم انرژی تولید شده در روز را تولید کنند.

برای رسیدن به این هدف، باید سلول‌های گرمایشی را تولید کرد که می‌توانند انرژی تولید کنند. جایی که تابش فروسرخ یا گرما سلول را ترک می‌کند و مقداری انرژی در این فرایند ایجاد می‌کند.  

سلولهای گرمایشی در حال حاضر در زمینه‌های مختلفی مانند تبدیل انرژی هدر رفته استفاده می‌شوند.  

Jeremy Munday، مهدنس برق می‌گوید: ما در این فکر بودیم که اگر یکی از این دستگاه‌ها را به سمت آسمان نشانه بگیریم چه می‌شود؟  

برای دستیابی به این اثر با اشعه مادون قرمز، ما به موادی متفاوت از صفحات معمولی خورشیدی و با میل به متمرکز کردن نور مرئی نیاز داشتیم. قدم بعدی فهمیدن میزان ترکیب مواد با الکترونیک به منظور تولید یک صفحه موثر بود که بتواند از آسمان شب استفاده کند.  

به گفته Munday، یک سلول خورشیدی معمولی با جذب نور خورشید انرژی تولید می‌کند و باعث ظاهر شدن ولتاژ در داخل دستگاه می‌شود. در این سلول‌های جدید نور ساطع می‌شود و جریان و ولتاژ در جهت مخالف حرکت می‌کنند و انرژی تولید می‌شود.  

تولید برق با سلول خورشیدی حتی در شب!

طبق محاسبات محققان، مزارع خورشیدی می‌توانند حداکثر ۵۰ وات انرژی در هر متر مربع و در شرایط ایده آل تولید کنند.

سالهای گذشته چنین سیستم مشابهی را از مهندسین دانشگاه استنفورد مشاهده کردیم که از عدم تعادل گرما بین آسمان شب و زمین برای تولید برق استفاده می‌کرد. با این حال یک راه طولانی برای پیشبرد صحیح این فناوری پیش رو است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا