اجتماعی

تولید ۱۰ هزار مگات وات برق با نصب پنل‌های خورشیدی در مناطق بیابانی کشور

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با بیان اینکه مناطق بیابانی کشور برای احداث نیروگاه‌های انرژی خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر ظرفیت بی‌نظیری دارند، اظهارکرد: ایجاد نیروگاه خورشیدی همچون کاشت درخت تاغ اقدام آب‌بری نیست و نوعی اقدام مولد است و از این نظر مهم و قابل توجه است.

 به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، بخش عظیمی از کشور ما را بخش بیابانی در برگرفته است که این مناطق در معرض فرسایش شدید بادی هستند که آن‌ها را با عملیات بیابان‌زدایی می توان تثبیت و کنترل کرد. برای تثبیت سریع‌تر خاک پیدا کردن مناطق مناسب ضرورت دارد تا از کانون‌های مولد گرد وغبار جلوگیری شود.

چندی پیش رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در جلسه انعقاد تفاهمنامه میان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق از ایجاد نیروگاه خورشیدی برای کنترل وتثبیت خاک در مناطق بیابانی به عنوان یک فعالیت متجانس یاد کرد و گفت: با کمک این تفاهمنامه مناطقی که پارامترهای مناسب احداث نیروگاه خورشیدی را دارند توسط سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق(ساتبا) تایید و توسط سازمان منابع طبیعی نیز تهیه می‌شوند. ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی از چند جهت اهمیت دارد که اولین مورد، کاهش مصرف نیروگاه‌های برق و آب و صرفه‌جویی در آب است. مورد دوم این است که با احداث نیروگاه خورشیدی در مناطق بیابانی، از فرسایش خاک جلوگیری می‌شود و مورد سوم این که این کار موجبات تولید و اشتغال را فراهم می‌کند.

وحید جعفریان در گفت و گو با ایسنا درباره نتیجه این تفاهمنامه اظهار کرد: مناطق بیابانی کشور برای احداث نیروگاه‌های انرژی خورشیدی و انرژی‌های تجدیدپذیر ظرفیت بی‌نظیری دارند. از سویی دیگر پنل‌های خورشیدی بهترین موانع برای جلوگیری از برداشت رسوبات از سطح زمین و عامل موثری بر کاهش فرسایش بادی هستند و همچون درخت «تاغ» مانع شدت گرفتن وزش باد می‌شوند.

وی ادامه داد: پنل‌های خورشیدی علاوه بر این که فرسایش بادی را کنترل می‌کنند، منبع تولید انرژی هستند و نکته قابل توجه این است که ساخت نیروگاه انرژی خورشیدی همچون کاشت درخت تاغ که برای استقرار یافتن نیاز به آبیاری دارد، اقدام آب‌بری نیست و از این نظر یک اقدام مثبت و قابل توجهی محسوب می‌شود.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به اینکه  در اسفندماه ۱۴۰۰ تفاهمنامه‌ای میان مسعود منصور – رییس سازمان منابع طبیعی ،مراتع و آبخیزداری – و محمود کمانی – مدیرعامل جدید سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا)- منعقد شد، اظهار کرد: یک تیم چهار نفره معرفی شده‌اند تا بر اساس افق تعریف شده از سوی وزارت نیرو برای تولید ۱۰ هزار مگاوات انرژی خورشیدی اقدام کنند. این فعالیت تحول عظیمی در مناطق بیابانی است و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری باید حداکثر تسهیل را در این فرایند ایجاد کند.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از این عرصه‌ها  به شرکت‌های معرفی شده از سوی وزارت نیرو احاله می‌شود  و این بهترین شرایط برای سرمایه‌گذاری در عرصه‌های بیابانی است.

مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری درباره اقداماتی که برای مناطق تحت تاثیر فرسایش خاک انجام می‌شود، اظهار کرد: نقشه‌های مرتبط با مناطقی که بیشتر تحت تاثیر فرسایش بادی هستند با اولویت‌های وزارت نیرو تطبیق داده شده است و عرصه‌های اولویت‌دار را برای استقرار پنل‌های خورشیدی ایجاد می‌کنیم تا بهترین تاثیر را بر کاهش فرسایش بادی و خسارت‌های ناشی از توفان‌های شن داشته باشند.

جعفریان در پایان تصریح کرد: در سال جاری اتفاقات خوبی در این عرصه رقم خواهد خورد و در شش ماهه دوم برنامه‌های اجرایی، عملیاتی و مشترک در نقاط بیابانی انجام خواهد شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا