اجتماعی

پرداخت وام متوقف شد؟

دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی خبر توقف پرداخت وام را تکذیب کرد.

به گزارش روند بازار، پرداخت وام متوقف شد؟ اخیرا اخباری در این مورد منتشر شده است.

اما به نقل از باشگاه خبرنگاران، علیرضا قیطاسی، دبیر شورای هماهنگی بانک‌های دولتی و نیمه دولتی گفت: پرداخت وام‌های خُرد بدون ضامن از هفته گذشته طبق بخشنامه‌ای به بانک‌ها ابلاغ شده است. این بخشنامه با مقاومت برخی از بانک‌ها رو به رو منجر به عزل یک مدیر شعبه ممتاز بانک دولتی و ثبت ۴۰۰ شکایت از جانب مردم علیه بانک‌ها شد.

وی ادامه داد: عدم پرداخت وام‌ در ماه‌های آخر سال موضوعی است که رئیس کل بانک مرکزی آن را تکذیب کرد و گفت: شاید منابع مالی بانک‌ها تحت فشار قرار بگیرد اما روند اعطای تسهیلات متوقف نمی‌شود.

قیطاسی افزود: امسال تا ۲۹ آذر نیز به ۶۷۱ هزار نفر در مجموع مبلغ ۵۸ هزار میلیارد تومان پرداخت وام‌ داشتیم. با توجه به این آمار، پرداخت وام در بخش ازدواج حدود ۵۰ درصد رشد داشته است. مجموع منابع بانک‌های عضو شورای هماهنگی در پایان آبان امسال رشد ۴۰ درصدی داشت که در همین مدت زمان شاهد رشد ۴۱ درصدی پرداخت وام‌ این بانک‌ها نیز بودیم.

همچنین رئیس کل بانک مرکزی در مورد شرایط وام بدون ضامن، گفت: این موضوع به معنای اینکه سرفصل جدیدی تعریف شده نیست بلکه در چارچوب ضوابط، باید شرایط آن فراهم شود.

صالح آبادی تاکید کرد: اخیرا در بحث پرداخت وام بدون ضامن مواردی مطرح شد که پرداخت آن‌ها تسهیل شود و بانک مرکزی نیز به دنبال اجرای این موضوع است اما پرداخت وام بدون ضامن به این معنی نیست که سرفصل جدیدی برای پرداخت وام جدید تعریف شده بلکه در چارچوب ضوابط باید شرایط پرداخت وام‌های خرد بدون ضامن صورت بگیرد. البته در راستای پرداخت تسهیلات بدون ضامن باید به افزایش ریسک بانک‌ها نیز توجه شود و نباید پرداخت این وام بانک‌ها به ریسک‌پذیری بانک‌ها لطمه بزند.

صالح آبادی خاطرنشان کرد که از سوی بانک مرکزی تا پایان سال بسته‌ای از تسهیلات خرد با تضامین سهل‌تر و با رتبه اعتباری مناسب تهیه و ابلاغ می‌شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا