اقتصادی

تکلیف دامنه نوسان بورس روشن شد

به گزارش روند بازار به نقل ازخبرآنلاین، شاخص بورس در پایان معاملات دیروز سه شنبه ۴ آذر با افت ۱۸ هزار و ۵۹۷ واحدی به یک میلیون و ۳۵۶ هزار و ۹۴۴ واحد رسید.

بیشتر بخوانید: چگونه می توان از ریسک های بورس در امان ماند؟

تالار شیشه‌ای در چهارمین روز کاری هفته ، شاهد روند نزولی شاخص‌های منتخب بود.

در معاملات امروز بورس تهران، نمادهای معاملاتی فارس، فملی، فولاد، شستا، کگل، وامید و تاپیکو با بیشترین کاهش، تاثیر منفی در روند نزولی شاخص کل بورس داشتند. در مقابل، نمادهای معاملاتی خودرو، وتجارت، وبملت، وپارس، وبصادر و وپاسار، بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد نماگر کل بورس داشتند.با پایان فعالیت بازار سرمایه در چهارمین روز کاری هفته، معامله‌گران بورس ۲۲ میلیارد و ۸۸۲ میلیون برگه بهادار و سهام را در قالب یک میلیون و ۹۷۸  هزار نوبت معامله و به ارزش ۱۹۸ هزار و ۳۶۱ میلیارد ریال داد و ستد کردند.

روند معاملات بازار سرمایه نشان می دهد که نمادهای معاملاتی شپنا، خودرو، شستا، و تجارت، شتران و خساپا، به عنوان پرتراکنش ‌ترین نمادهای بازار معرفی شده اند. اما فردا چه خواهد شد؟

کارشناسان معتقدند احتمال منفی ماندن بورس فردا نیز بالاست چرا که بازار با موج قابل توجه عرضه روبرو می شود. بر این اساس در حالی بازار با موج عرضه روبرو شده است که بورس از پس چندین روز پیشروی مداوم به سد سخت مقاومتی نزدیک شده است  بسیاری از تحلیلگران این اتفاق دو گام به پیش و یک گام به پس در این وضعیت طبیعی به نظر می رسد . کارشناسان معتقدند با عبور بورس از سد یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد ، بورس بار دیگر در وعیتی عادی قرار خواهد گرفت و روند رو به رشد بازار با آهنگی ملایم از سر گرفته خواهد شد.

وضعیت بورس تهران

تکلیف دامنه نوسان روشن شد

در حالی که اخباری در خصوص افزایش دامنه نوسان مطرح شده است، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در زمینه شایعه افزایش دامنه نوسان گفت:توسط سازمان بورس، شرکت بورس و نیز فرابورس پیشنهادی برای افزایش دامنه نوسان مطرح نشده است. محسن خدابخش انجام معاملات الگوریتمی را به جز در موارد خاصی تخلف عنوان کرد و توضیح داد: اکنون چنانچه معاملات الگوریتمی به جز برای بازارگردان ها که مشخص شده اند، در موارد دیگری استفاده شود، از طرف سازمان بورس با آن برخورد می شود.

وی افزود: تاکید سازمان در این ارتباط نظارت دقیق است و در صورتیکه افرادی مضنون به انجام تخلفاتی مانند انجام معاملات الگوریتمی باشند، حداقل کدهای آنلاین آنها بسته شده و از انجام معاملات به طور آنلاین محروم می شوند.مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در رابطه با تصمیم های اخیر سازمان در جهت عمق بخشی به بازار گفت: فعلا تمرکز بورس‌ها و سازمان بورس بر بازارگردانی است و باید بازارگردانی در بورس ها به نحو صحیح انجام شود؛ این امر راه افزایش نقدشوندگی بازار و حرکت قیمت ها در مدار منطق است.

بورس مثبت می‌ماند؟

جدا از مساله برخورد شاخص با سد سخت مقاومتی، کارشناسان معتقدند معاملات بورس روندی افزایشی را تجربه خواهد کرد. نادر اسراری در این خصوص گفته است: بخش عمده بهبود معاملات در بازار ناشی از رسیدن قیمت‌ها به سطوح  ارزنده بعد از تجربه اصلاح جدی و بیش از ۵٠ درصدی بود.

وی با بیان اینکه به واسطه چنین اتفاقی، عمده سهام حاضر در بازار در موقعیت خوبی قرار گرفته بودند،به ایرنا گفت: بازار به واسطه نمادهای وابسته به قیمت جهانی که پیش‌بینی افزایش قیمت را داده بودند در مسیر صعودی قرار گرفتند و بر این اساس، بازار توسط گروه‌های اصلی به مسیر صعودی بازگشت.

اسراری خاطرنشان کرد: بعد از بازگشت رشد به اینگونه سهام در بازار شاهد اعتماد عمومی به معاملات بورس بودیم و روند صعودی به اکثر سهام در بازار سرایت کرد.این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: خوش‌بینی‌هایی نسبت به آینده روابط بین الملل ایران شکل گرفت که باعث شد تا گروه‌های کوچک در بازار به خصوص دو گروه بانکی و خودرویی مورد اقبال بازار واقع شوند.

به نظر می رسد بورس فردا روز پرحاشیه‌ای را پشت سر بگدارد، افزایش عرضه در ساعات اولیه روز در صورت عدم پاسخ مناسب تقاضا به منفی شدن بازار منجر خواهد شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا