اقتصادی

تکلیف کاهش ساعت‌کاری مشخص شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اولویت دار شدن لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که مربوط به کاهش ساعات کاری ادارات به ۴۰ ساعت و ۲ روز تعطیلی در هر هفته است، موافقت کردند.

به گزارش روند بازار، در جلسه علنی روز دوشنبه (نهم بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری در دستور کار قرار گرفت و با ۱۲۶ رای موافق، ۶۰ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از ۲۰۳ نماینده حاضر در مجلس اولویت دار شدن این لایحه به تصویب رسید.

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد در مجلس در موافقت با این لایحه گفت: طبق این لایحه ساعات کاری ادارات به ۴۰ ساعت در هفته کاهش داده می‌شود به این صورت که در ۵ روز کاری کارمندان روزانه ۸ ساعت فعالیت خواهند کرد. همچنین تعطیلات آخر هفته ۲ روز خواهد شد که انتخاب روز مورد نظر طبق نظر دولت خواهد بود.

وی با بیان اینکه میانگین تعطیلی در سایر کشورها سالانه ۱۲۰ روز است، تصریح کرد: در کشور ما میانگین تعطیلی سالانه ۷۸ روز است که طبق میانگین تعطیلات جهانی فقط ۶۵ روز تعطیلی در سال داریم. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته افزایش تعطیلات سالانه در دستور کار قرار دارد.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: ادارات و دستگاه‌های اجرایی در تهران دو روز در هفته تعطیل هستند ولی در شهرستان‌ها این موضوع اجرا نمی‌شود. مگر خون تهران‌نشین‌ها از مردم شهرستان‌ها رنگین‌تر است.

گودرزی افزایش تعطیلی هفتگی و کاهش ساعت کاری در هفته را سبب افزایش انگیزه کارمندان و تحکیم بنیان خانواده عنوان کرد.

حسینعلی حاجی دلیگانی در مخالفت با این لایحه گفت: اولویت امروز کشور معیشت مردم است و موضوع ساعت کار اداری از اولویت‌های بعدی است. همچنین تعیین و پیگیری دستمزد کارگران و اعتماد سازی اولویت امروز نظام است.

نماینده مردم شاهین شهر در مجلس تاکید کرد: بررسی علت افزایش قیمت گوشت و سایر کالاها از اولویت‌های دیگری است که باید به آن رسیدگی شود و کشور امروز نیاز دارد که فرهنگ کار را تقویت کنیم. چرا که همه کشورهای پیشرفته به این سمت حرکت کرده‌اند.

وی تاکید کرد: اگر این کاهش ساعت کاری انجام شود، برای کادر سلامت و نیروهای امنیتی و انتظامی چگونه قرار است ساعت کار را کاهش دهیم.

حسین گودرزی سخنگوی کمیسیون اجتماعی به عنوان نماینده درخواست کننده این اولویت گفت: این لایحه در جهت ارتقاء گردشگری، تحکیم خانواده و رسیدگی بیشتر افراد به امورات زندگی است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس ادامه داد: نُرم جهانی تعطیلات ۱۲۰ روز است اما در کشور ما نزدیک به ۷۸ روز است که باید تلاش کنیم میزان تعطیلات را به استاندارد جهانی برسانیم. همچنین در خصوص ساعت کاری نیز لازم است ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش یابد که طبق استاندارد جهانی است.

در نهایت نمایندگان با اولویت دار شدن لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری که مربوط به کاهش ساعات کاری ادارات به ۴۰ ساعت و ۲ روز تعطیلی در هر هفته موافقت کردند.

منبع
خبرگزاری ایرنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا