اقتصادی

قیمت خودرو تک نرخی می‌شود؟/ شمارش معکوس حذف قیمت‌گذاری دستوری؟

حذف قیمت‌گذاری دستوری و تک نرخی شدن قیمت خودرو، یکی از مواردی است که کارشناسان و فعالان بازار تاکید زیادی روی آن دارند. حالا دولت و مجلس به دنبال راهی برای حذف قیمت کارخانه‌ای و تحقق این خواسته هستند. ماجرا چیست؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، سیدرضا فاطمی‌امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت چندی پیش گفت: تقاضای خودرو در کشور یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است و آنچه امسال تولید می‌شود یک میلیون دستگاه است که ۵۰۰ هزار دستگاه کمبود عرضه خواهیم داشت. این کمبود در سال آینده جبران می‌شود.

او وعده داد: طبق این برنامه افزایش تولید متناسب با تقاضا خواهد بود و با این فرایند، قرعه‌کشی خودرو در سال ۱۴۰۱، که مدت کمی به آغاز آن مانده است، حذف می‌شود.

اخیرا یکی از اعضای کمیسیون صنایع مجلس توضیح داد که وزارت صمت چگونه می‌خواهد قرعه‌کشی را حذف کند.

فرهاد طهماسبی، دبیر اول کمیسیون صنایع مجلس در گفتگو با اقتصادآنلاین طرح جایگزین احتمالی را حذف قیمت کارخانه‌ای خودرو و تک نرخی شدن بهای آن دانسته است.

ماجرا چیست؟


کاظم محمدی نیک‌خواه، کارشناس خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: تک نرخی شدن قیمت خودرو فعلا پیشنهادی است که مطرح شده.

او افزود: اجرایی شدن این طرح به منزله حذف قیمت‌گذاری دستوری است که نتیجه آن مثبت خواهد بود. قیمت‌گذاری دستوری باید حذف شود تا قیمت کالا را عرضه و تقاضا در بازار مشخص کند.

محمدی نیک‌خواه توضیح داد: در این طرح، کارخانه محصول خود را تولید و به نمایندگی‌ها عرضه می‌کند. نمایندگی‌ها نیز بر اساس تعهداتی که دارند، نمی‌توانند در فروش خودروها تخلف کنند. اگر این طرح اجرا شود میزان تخلفات، بسیار کمتر از رانت‌هایی خواهد بود که در طرح‌های فروش کارخانه‌ای توزیع می‌شود.

این کارشناس خودرو ادامه داد: قیمت‌گذاری دستوری در هر حوزه‌ای صورت بگیرد زیان‌آور است. رانت‌هایی که در طرح‌های فروش شرکت‌های خودروسازی بوجود آمد، خودرو را از کالای مصرفی به کالای سرمایه‌ای تبدیل کرد.

او در مورد تاثیر این طرح بر بازار گفت: این موضوع فعلا در حد حدس و گمان است و اجرایی شدن یا نشدن آن مشخص نیست. اما اگر اجرا شود، عرضه و تقاضا در بازار به تعادل می‌رسد و احتمال بیشتری وجود دارد که بازار به ثبات برسد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا