اقتصادی

ثبات نسبی در بازار دلار و سکه

در هفته های اخیر در بازارهای طلا و سکه آرامش نسبی برقرار شده و قیمت این دو دارایی در دامنه محدودی نوسان کرده و بازار مسکن و خودرو نیز تقریبا راکد شده است.

روند بازار – اما بازار سهام به صورت نوسانی تغییر یافته و با توجه به نبودالگوی مشخص در معاملات، تحلیل های بورس بازان را بی‌اثر کرده است. در بازارهای جهانی قیمت دارایی‌های امنی مانند طلا و بیت کوین افزایش یافته و بهای نفت با رشد بسیار ملایم مواجه بوده است.

در ابتدای هفته منتهی به ۱۲ دی ماه قیمت دلار و سکه با شیب نسبتا زیادی کاهش یافت.دلار با ۲۵۰ تومان و سکه با ۱۴۰ هزار تومان کاهش به ترتیب به ۲۵ هزار و ۷۰۰ و ۱۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسیدند.

در ادامه هفته از شدت نوسانات کاسته شد و سکه نیز با پیروی از دلار روند ملایم نزولی را تا انتهای هفته به ثبت رساند. از عوامل تاثیرگذار بر نوسان بازار در هفته گذشته می توان به تغییرات تقاضای حواله ‌ای و ارزش دلار در هرات و سلیمانیه اشاره کرد. فعالان بازار بر این عقیده هستند که تقاضا در بازار ارز پایین بوده و تنها اخبار سیاسی و اقتصادی می تواند منجر به خروج قیمت ها از محدوده کنونی شده و نوسان افزایشی را در پی داشته باشد.

بر اساس پیش‌بینی کاهشی‌های بازار، با آغاز ریاست جمهوری بایدن و کاهش فشار حداکثری نرخ دلار، مجددا افت خواهد کرد. اما افزایشی‌های بازار معتقدند با وجود نقدینگی و تورم بالا و نامشخص بودن زمان بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم ها احتمال افزایش قیمت دلار و سکه در هفته های آتی وجود دارد.

شاخص کل سهام در هفته منتهی به ۱۲ دی با افت ۳.۴ درصدی به ۱ میلیون و ۳۹۸ هزار واحد رسید. با توجه به حرکت نوسانی شاخص به نظر می رسد معاملات از الگوی مشخصی پیروی نمی کنند. تغییر وضعیت کشور در سطح بین المللی می تواند بازار سهام را از بلاتکلیفی خارج کند.

تعیین تکلیف لایحه FATF و بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، ازسرگیری عرضه‌ های اولیه و در کنار بازگشایی نمادهای متوقف شده بورسی و ارائه گزارش‌ های عملکرد دوره ‌ای شرکت ‌ها در فصل پاییز می تواند در تعیین جهت مسیر شاخص کل سهام اثرگذار باشد.

 با توجه به رکود بازار مسکن و خودرو و سکون نسبی بازار دلار و سکه و همچنین کاهش ریسک های غیراقتصادی و تقویت احتمال دسترسی ایران به درآمدهای ارزی مسدود شده پیش بینی صعودی شدن روند قیمت شاخص سهام دور از انتظار نیست. کاهش تقاضای چین برای کامودیتی ها و در نتیجه کاهش رشد قیمت کالاهای جهانی باعث افت ارزش سهام کالامحور شده است. همچنین به دلیل دخالت های دولت در سهام شرکت های بزرگ، تقاضا برای سهام کوچک تر افزایش یافته است.

ثبات نسبی در بازار دلار و سکه

در هفته منتهی به اول ژانویه خوش بینی ها به بسته کمک مالی آمریکا تاثیر مثبت بر انواع قیمت نفت داشت. به علاوه کاهش شدید ذخایر نفت آمریکا و افزایش احتمال تایید دومین واکسن کرونا در انگلستان از دیگر عوامل محرک قیمت نفت در هفته گذشته بوده است.

 از سوی دیگر نزدیک شدن به نشست سران اوپک و احتمال افزایش تولید نفت اعضای اوپک پلاس بر قیمت طلای سیاه اثر منفی داشته است.

قیمت هر انس طلای جهانی در هفته منتهی به اول ژانویه با یک درصد افزایش به ۱۸۹۸ دلار رسید و در مقابل شاخص دلار به ۸۹.۶۳ واحد کاهش یافت.

امضای توافق تجاری برگزیت و تصویب بسته کمک مالی کرونایی در آمریکا افت و خیز دلار و طلا را در پی داشت. گسترش واکسیناسیون در بسیاری از کشورها و ادامه روند سیاست های پولی انبساطی بانک های مرکزی بهبودی اقتصاد جهان را تسریع بخشیده است.

قیمت بیت کوین در ادامه مسیر افزایش ۱۰.۱ درصدی خود در هفته منتهی به ۲۵ دسامبر، با ۱۸.۴ درصد رشد رقم ۲۸ هزار و ۹۰۸ دلار را در انتهای هفته گذشته به ثبت رساند.

بر اساس پیش بینی ها این رمز ارز در سال های آینده به یکی از روش های پرداخت اصلی تبدیل خواهد شد و همین امر به افزایش ارزش این دارایی منجر شده است. به علاوه تضعیف ارزش دلار و سیاست های انبساطی پولی تورم زا برای بهبود سریع تر اقتصاد و در نتیجه گرایش به دارایی های امن مانند بیت کوین از عوامل رشد این ارز دیجیتال در هفته های اخیر بوده است.

در هفته منتهی به اول ژانویه روند منفی بازدهی فلزات پایه افزایش یافت، هر چند انتظار می رفت به دلیل تضعیف ارزش دلار، بسته حمایتی مالی آمریکا و توافق تجاری برگزیت قیمت فلزات پایه رشد داشته باشند. البته با توجه به تصویب سیاست های انبساطی پولی و کاهش ارزش دلار و همچنین اخبار مثبت از روند درمانی بیماری کرونا، بهای فلزات پایه در هفته های گذشته رشد قابل توجهی به ثبت رسانده بودند، در نتیجه این اصلاح قیمتی طبیعی است.

رییس اتاق بازرگانی شیرازخبرآنلاین

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا