اقتصادی

ثبات و امنیت به اقتصاد کشور برمی‌گردد

میرکاظمی گفت: رشد اقتصادی، نرخ سرمایه گذاری و تورم در سال‌های گذشته غیرقابل قبول بوده و دولت تلاش دارد ثبات، امنیت و اطمینان را به اقتصاد کشور برگرداند.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طی بازدید از موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی و در دیدار با اساتید و مدیران این موسسه گفت: امیدوارم عادل آذر در این موسسه با استفاده از توان بالای اساتید و مدیران، گام‌های موثر و مثبتی برای اعتلای کشور بردارد.

وی با اشاره به موفقیت‌ها در چهار دهه گذشته، تصریح کرد: زیرساخت‌های خوبی در کشور ایجاد شده است، موفقیت‌هایی در حوزه توسعه آب، برق، گاز، تلفن ثابت و همراه و اینترنت خصوصاً در روستا‌ها داشتیم؛ اما متاسفانه هنوز مردم از رفاه مناسب برخوردار نیستند.

میرکاظمی با اشاره به ظرفیت‌های فراوان کشور، افزود: مخازن هیدروکربوری ایران سرآمد است، با توجه به ذخایر بالای نفت و گاز و میزان برداشت کمی که صورت می‌گیرد، سال‌ها این ذخایر می‌تواند کمک کشور و جهان باشد. مزیت‌های کشاورزی، ظرفیت حمل و نقل بین المللی با توجه به موقعیت جغرافیایی و منابع انسانی جوان و تحصیل کرده از جمله ظرفیت‌هایی است که می‌تواند در صورت اتخاذ شیوه درست موجب رشد همه شاخص کلان کشور شود.

رشد اقتصادی، نرخ سرمایه گذاری و تورم در سال‌های گذشته غیرقابل قبول بوده و دولت تلاش دارد ثبات، امنیت و اطمینان را به اقتصاد کشور برگرداند.

معاون رئیس جمهور با عنوان اینکه در دولت‌های قبل درخواست مردم مسائلی نظیر اشتغال و کارآفرینی بود، افزود: بر خلاف مصارف بالایی که دولت قبل حدود ۲۷۰۰ هزار همت داشته، حالا درخواست‌های مردم از سمت اشتغال به سمت معیشت رفته که این موضوع بسیار ناراحت کننده است.

وی گفت: رشد اقتصادی ۴/. نرخ سرمایه گذاری منهای ۴/۶ و بهره وری پایین نشان دهنده ضرورت تغییر ریل اقتصادی است، چون به اهداف برنامه پنجم توسعه نرسیده ایم. دولت تلاش دارد ثبات، امنیت و اطمینان را به اقتصاد کشور برگرداند.

رئیس هیات امناء موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی اظهار کرد: چرا علی رغم بالابودن حجم یارانه پرداختی و سایر مولفه‌های اقتصادی امروز نگران راه اندازی کارخانه تولیدی در عراق یا افغانستان هستند؟ راه حل چیست؟ و چکار باید کرد؟ آیا می‌توان همین روند را ادامه داد؟ قطعاً ادامه این روند به نفع کشور نیست و آثار و تبعات نامطلوب روند گذشته در زندگی مردم قابل مشاهده است.

میرکاظمی اضافه کرد: نقش موسسه عالی آموزش، پژوهش، مدیریت و برنامه ریزی، دانشگاه ها، مراکز علمی و تحقیقاتی برای بهبود شرایط مطلوب بسیار اساسی است و باعث باز شدن گره مشکلات کشور می‌شود لذا با جهت گیری و برنامه ریزی درست و صحیح می‌توان گام‌های موثر و مثبت برای توسعه کشور برداشت.

وی تاکید کرد: بی ثباتی اقتصادی خط قرمز دولت است و تا به امروز هم با وجود تمام محدودیت‌ها به سراغ استفاده از پایه پولی نرفته و آثار آن در کاهش نرخ نقطه‌ای تورم هویدا است.

وی با اشاره به بودجه ۱۴۰۱ تصریح کرد: در بودجه ۱۴۰۱ سعی شده به جای پرداخت به حواشی به متن پرداخته شود و این بودجه تضمین کننده شاخص‌های کلان اقتصادی باشد.

میر کاظمی با اشاره به برنامه ششم توسعه گفت: اجرا نشدن و عدم کنترل شاخص‌های برنامه‌های توسعه باعث شده است تحولی که مد نظر بوده است بدست نیاید بنابراین با آسیب شناسی دقیق و کارشناسی مشکلات و معضلات شناسایی شود تا در برنامه‌های بعدی تغییرات مطلوب و مثبت بدست آید.

معاون رئیس جمهور در ادامه با اشاره به نقش موسسه عالی آموزش، پژوهش، مدیریت، برنامه ریزی و موسسات دیگر پژوهشی تاکید کرد: مؤسسات موفق، مؤسساتی هستند که آموزش را با برنامه‌ها هماهنگ کنند همه نقطه نظرات و دیدگاه هارا جمع بندی کنند و راه حل درست ارائه کنند تا بستر‌های لازم برای توسعه همه جانبه کشو ر فراهم شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اصلاح ساختار بودجه و تدوین برنامه هفتم توسعه تاکید کرد: برنامه باید قابل اطمینان و تضمین کننده شاخص‌های کلان باشد و قطور بودن یک برنامه ملاک نیست و بهتر است مثلا ۵۰ صفحه باشد ولی تضمین کننده باشد.

وی افزود: تا ۱۵ آذر بودجه بر مبنای واقعی نه بر مبنای ردیف محور بلکه بر مبنای برنامه محور به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا