کسب و کار

مروری بر ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه (قوانین ۲۰۲۲)

ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه، از جمله روش‌هایی است که می‌توان به کمک آن، اقامت ترکیه را اخذ کرد. نه تنها در مناطق آزاد، بلکه به صورت کلی، ثبت شرکت در این کشور، از جمله راهکارهای اخذ اقامت ترکیه به شمار می‌رود و از قضا، طرفداران بسیاری نیز دارد. در این چند سال اخیر نیز بسیار مورد توجه ایرانیان قرار گرفته است.

البته این روش راهکار پیشنهادی برای اخذ اقامت ترکیه به شمار نمی‌رود و مناسب هر کسی نیست و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد. اما با این حال این روش، در صورتی که با برنامه و آگاهی کامل انجام گیرد، می‌تواند به عنوان یکی از بهترین، باثبات‌ترین و مطمئن‌ترین روش‌ها، برای اخذ اقامت ترکیه به حساب بیاید.

در این مطلب کوتاه، قصد داریم تا جزییات ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه در ۲۰۲۲ را به عنوان راهی برای اخذ اقامت، برای شما بازگو کنیم. چنان که گفتیم، این روش پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد که آگاهی از آن‌ها قبل از اقدام، امری ضروری است. با ما همراه باشید…

منظور از ثبت شرکت در مناطق آزاد چیست؟

ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه، تعریفی پیچیده دارد. اما به زبان ساده اینطور می‌توانیم مطرح کنیم که در این روش برای اخذ اقامت ترکیه، شما می‌توانید در یکی از مناطق آزاد بیست و یک‌گانه در ترکیه، زمینی را خریداری نمایید. سپس در این زمین سوله‌ای بنا کرده و در آن، یک کارگاه تولیدی دایر نمایید، یا از آن به عنوان یک انبار برای کالاهای صادراتی و وارداتی استفاده کنید.

مناطق آزاد ۲۱‌گانه در ترکیه، شامل مناطق زیر هستند:

منطقه آزاد آدانامنطقه آزاد اژه
منطقه آزاد آنتالیامنطقه آزاد بورسا
منطقه آزاد دنیزلیمنطقه آزاد شرق آناتولی
منطقه آزاد اروپامنطقه آزاد غازیان تپه
منطقه آزاد استانبول فرودگاه آتاتورکمنطقه آزاد صنعت چرم استانبول
منطقه آزاد بورس اوراق بهادار استانبولمنطقه آزاد تراس در استانبول
منطقه آزاد Menemen چرم در ازمیرمنطقه آزاد قیصریه
منطقه آزاد کوجا علیمنطقه آزاد ماردین
منطقه آزاد مرسینمنطقه آزاد ریزه
منطقه آزاد سامسونمنطقه آزاد طرابزون
مرکز فنی تحقیقات و معاملات ارزی توبیتاک 

به طور کلی اگر بتوانید برای کشور و دولت ترکیه، در مناطق آزاد آن نوعی سودآوری اقتصادی داشته باشید، این طرح می‌تواند برای اخذ اقامت ترکیه، بسیار مناسب باشد. دلیلش نیز آن است که این طرح، مزایای بسیاری را برای صاحب شرکت در نظر گرفته است.

به صورت دقیق‌تر، ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه، از طرق زیر امکان‌پذیر خواهد بود:

  • تولید
  • خرید و فروش
  • واردات و صادرات
  • انبارداری
  • مونتاژ و یا جداسازی قطعات
  • تعمیر و یا نگهداری
  • بانکداری و یا ثبت بیمه

مزایای ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه

همانطور که گفتیم، اگر شما دارای شرایط لازم برای ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه باشید، می‌توانید با انجام این کار نه تنها اقامت این کشور را دریافت نمایید، بلکه از مزایای دیگری نیز بهره‌مند شوید.

مزایای ثبت شرکت ترکیه در مناطق آزاد ترکیه

از جمله مزایای ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه، می‌توانیم به این موارد اشاره نماییم:

برخورداری از معافیت‌های مالیاتی

اگر شرکت تولید در مناطق آزاد ترکیه به ثبت برسانید، طبق قانون این کشور، از پرداخت مالیات بر درآمد، معاف خواهید شد. حتی اگر فعالیت تولیدی نیز نداشته باشید و صرفا به کار صادرات و واردات مشغول باشید هم از مالیات بر ارزش افزوده و پرداخت تعرفه‌های گمرکز معاف خواهید شد.

سهولت در انتقال سرمایه و نقدینگی

بدون شک هر کسی که دست به ثبت شرکت در این مناطق می‌زند، علاوه بر دریافت اقامت این کشور، به دنبال کسب درآمد نیز هست. دولت و قوانین ترکیه، این امکان را فراهم کرده‌اند که سود و درآمد حاصل از شرکت ثبت شده در مناطق آزاد، به راحتی به حساب‌های بانکی صاحب شرکت، چه در داخل خاک ترکیه و چه خارج از آن، انتقال یابد.

وجود زیرساخت‌های کافی

ترکیه به خودی خود، از نظر زیرساخت‌های لازم برای تجارت، بسیار غنی است. وضعیت در مناطق آزاد، حتی از این هم بهتر است. برای ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه، بروکراسی پیچیده و دست و پاگیری وجود ندارد و متقاضیان می‌توانند به راحتی از امکانات فراوان این بخش، بهره‌مند شوند.

امکان فعالیت طولانی مدت در مناطق آزاد

دیگر مزیت ثبت شرکت در مناطق آزاد این است که امکان فعالیت طولانی مدت را برای متقاضیان، فراهم می‌آورد. شما می‌توانید واحدهای تجاری «آماده» را به مدت ۱۰ سال برای فعالیت تجاری و ۲۰ سال برای فعالیت تولیدی، اجاره کنید. اگر خودتان قصد احداث واحد داشته باشید، مدت قرارداد برای واحد تجاری ۲۰ و برای فعالیت تولیدی، ۳۰ سال خواهد بود که در تمامی موارد، می‌توان قرارداد را تا ۹۹ سال تمدید کرد.

معایب ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه

بدون شک در کنار آگاهی از مزایای ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه، باید از معایب آن نیز آگاه شد و با آگاهی کامل، نسبت به این امر، اقدام نمود.

همانطور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم، ثبت شرکت در مناطق آزاد ، روشی نیست که برای همه مناسب باشد. برای استفاده از این روش، شما نیازمند شرایطی خاص هستید و باید توانایی تاسیس و دایر کردن یک واحد تجاری در مناطق آزاد ترکیه را داشته باشید. همین کار، بدون شک هم به توانایی مالی لازم و هم به داشتن یک طرح تجاری درست، نیازمند است. پس هر کسی که اراده کرد، نمی‌تواند از این طریق، اقامت ترکیه را به دست آورد.

معایب ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه

از دیگر معایب ثبت شرکت در مناطق آزاد این کشور، می‌توان به این موارد نیز اشاره کرد:

  • محدودیت در استخدام نیروی کار خارجی و ایرانی
  • لزوم استخدام ۵ نیروی کاری ترکیه‌ای، به ازای هر ایرانی یا خارجی
  • هزینه‌های بالای ثبت شرکت و تاسیس واحد تجاری
  • روند کاری پیچیده و وقت‌گیر، نسبت به سایر روش‌های اخذ اقامت ترکیه

روند ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه

همانطور که در بخش قبلی هم اشاره کردیم، روند این کار، به نسبت سایر روش‌های ثبت شرکت و یا دیگر روش‌های اخذ اقامت ترکیه، پیچیده‌تر است. دانستن این روند نیز قبل از هرگونه اقدام، واجب و اساسی است.

این روند به این شکل است:

  • ثبت درخواست ثبت شرکت و فعالیت در مناطق آزاد ترکیه
  • پرداخت ۵۰۰۰ دلار به حساب بانک مرکزی کشور
  • ارائه درخواست فعالیت به مدیر منطقه آزاد مورد نظر
  • انتظار برای بررسی درخواست شما، قبولی و یا رد آن
  • اخذ تاییدیه و آغاز روند اجاره و یا تاسیس واحد فعالیت در منطقه آزاد
  • اخد تاییدیه‌های نهایی و شروع رسمی به فعالیت

به علاوه، این را نیز فراموش نکنید که ثبت شرکت دراین مناطق، حدودا این مقدار برای شما خرج خواهد داشت:

  • حداقل ۵۰۰۰ یورو برای خرید سهام (که ۲۵ درصد آن باید نقد باشد و باقیمانده نیز در مدت ۳ سال خریداری شود.)
  • حدود ۳۱۰۰ یورو برای هزینه تاسیس شرکت و هزینه‌های جانبی
  • حدود ۱۸۰۰ یورو نیز برای هزینه‌های ثبت شرکت

حرف حساب…

همانطور که خودتان هم تا به حال متوجه شده‌اید، ثبت شرکت در مناطق آزاد ترکیه، کار هر کسی نیست. حتی اگر کسی بتواند از پس دیگر روش‌های اخذ اقامت ترکیه بربیاید، این روش اما زیر و بم و پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.

به همین دلیل، این روش چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و از نظر خیلی‌ها، بسیار ریسک‌پذیر است. پیشنهاد ما در این مورد، استفاده از خدمات «استانبول همراه» است. اگر فکر می‌کنید که شرایط لازم برای ثبت شرکت در ترکیه و همچنین مناطق آزاد را دارید، این روش می‌تواند بسیار مناسب باشد. شما می‌توانید همین امروز با کارشناسان استانبول همراه تماس حاصل فرمایید، مشاوره دریافت نمایید و روند ثبت شرکت را از صفر تا صد، به متخصصان این تیم، بسپارید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا