فرهنگی

ثبت فروش ۹۹ میلیارد و درآمد ۸ میلیارد تومانی در نمایشگاه کتاب

قائم مقام نمایشگاه کتاب از فروش ۹۹ میلیارد تومانی کتاب و درآمد بیش از ۸ میلیارد تومانی نمایشگاه در این رویداد فرهنگی خبر داد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرنگار مهر، قادر آشنا قائم مقام نمایشگاه بین المللی کتاب تهران پیش از ظهر امروز جمعه ۱۳ اردیبهشت ماه در نشست خبری که در محل نمایشگاه کتاب برگزار شد، با اشاره به اینکه گستردگی نمایشگاه کتاب تهران باعث شده این رویداد نقاط قوت و ضعف زیادی داشته باشد و با اذعان به اینکه این رویداد نسبت به دوره‌های قبلی بهتر برگزار شد، گفت: امسال فضای خوبی را در برگزاری نمایشگاه شاهد بودیم به طوری که ۳۶۰ برنامه متنوع فرهنگی در نمایشگاه انجام شد. در حوزه بین المللی نیز اتفاقات ارزنده‌ای رخ داد از جمله اینکه با دو کشور عراق و یونان تفاهم نامه تبادل غرفه رایگان برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی کتاب امضا کردیم و با مسئولان نمایشگاه کتاب فرانکفورت نیز با حضور رایزن فرهنگی آلمان در ایران درباره تسهیل شرایط صدور ویزا و حضور ناشران ایرانی در این رویداد مذاکره شد و قول همکاری خوب در این زمینه به ما داده شد.

آشنا افزود: همچنین سیاست‌های حضور ایران در عرصه نشر بین الملل از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همزمان با حضور رهبر انقلاب در نمایشگاه کتاب به ایشان توضیح داده شد. بر این مبنا ما سه رویکرد در حوزه بین الملل در دستور کار خواهیم داشت که شامل توجه به حوزه تمدنی و کشورهای اطراف خودمان است و حتی سعی خواهیم کرد در نمایشگاه‌های کتاب استانی نیز باب حضور آنها را باز کنیم. مسئله بعدی توجه به کشورهای حوزه مقاومت و ترویج ادبیات پایداری است که سرلوحه فعالیت‌های بین المللی ما قرار خواهد گرفت و مسئله سوم توجه به بیانیه گام دوم انقلاب در حضورهای بین المللی ما در نمایشگاه‌های مختلف است.

وی همچنین از امضای ۱۲۰ قرارداد مبادله کپی رایت کتاب در نمایشگاه تهران خبر داد که به گفته وی یکصد مورد از این قراردادها میان ناشران ایرانی و چینی به امضا رسیده و باقی با سایر کشورها است.

قائم مقام نمایشگاه کتاب همچنین با اشاره به گزارش‌های موجود از میزان فروش کتاب در نمایشگاه عنوان کرد: تا روز گذشته ما ۳۷ درصد افزایش خرید کتاب نسبت به سال قبل را داشته ایم و از منظر تراکنش‌های بانکی نیز ۶ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم. تا روز گذشته بنا بر اعلام بانک عامل ۹۹ میلیارد تومان تبادل مالی بانکی برای خرید کتاب در نمایشگاه به ثبت رسیده است.

وی در ادامه عنوان کرد: با توافق وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از میانه ماه مبارک رمضان، برنامه‌های اجرایی نمایشگاه کتاب سال آینده شروع خواهد شد.

آشنا در این زمینه با اشاره به اینکه برای برگزاری نمایشگاه کتاب سال آینده از حیث زمانی در حال بررسی شرایط و گردآوری نظر صنف و دست اندرکاران مختلف هستیم، اظهار داشت: با توجه به آغاز ماه رمضان سال آینده از ۵ اردیبهشت ماه یا باید نمایشگاه کتاب قبل از آن برگزار شود و یا به کل به بعد از ماه رمضان برسد و یا اینکه تاریخ و ماه دیگری را برای آن انتخاب کنیم. برای برگزاری نمایشگاه نیز جز مصلی و شهر آفتاب گزینه‌های دیگری نداریم البته نظر ناشران در این زمینه برای ما اهمیت زیادی دارد و می‌دانیم برخی نهادها و دستگاه‌ها نظراتی دارند. اولویت فعلی ما برای برگزاری نمایشگاه مصلی است و شهر آفتاب بسته به میزان آمادگی اش از این رویداد، مورد توجه قرار خواهد گرفت.

آشنا در پاسخ به سوالی درباره میزان هزینه کرد درباره میهمان ویژه در این دوره از نمایشگاه گفت: برای حضور چینی‌ها در تهران ما هیچ هزینه‌ای پرداخت نکردیم منتها به دلیل وجود قوانین داخلی در چین که براساس آن مدیران بیشتر از ۵ روز نمی‌توانند مأموریت‌های خارج از کشور داشته باشند، هیئت چینی به تناوب و در سه بخش به نمایشگاه آمدند.

قائم مقام نمایشگاه کتاب در پاسخ به سوالی درباره درآمد زایی نمایشگاه کتاب گفت: از میزان هزینه‌های کتاب تا پایان نمایشگاه نمی‌توان آمار دقیقی داد اما تا به امروز نزدیک به ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان درآمد وصولی نمایشگاه کتاب بوده است.

در بخش دیگری از این نشست خبری، آشنا در پاسخ به سوال مهر درباره چرایی حذف خرید کتاب از ناشران در نمایشگاه عنوان کرد: خرید کتاب از ناشران در نمایشگاه کتاب از سوی هیئت مربوطه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر مهر درباره چرایی برخورد حذفی با برخی از غرفه‌های حاضر در نمایشگاه تصریح کرد: این مسئله دو مورد داشت که یکی را هنوز فرصت پیگیری نداشتم و در مورد دیگر موضوع به جایابی نامناسب غرفه و عدم تناسب برنامه‌های اجرایی در آن با موضوع نمایشگاه بر می‌گشت. قبول دارم باید از ابتدا و پیش از اجرای نمایشگاه درباره جایابی و برنامه‌های ارائه شده دقت می‌شد اما پس از بیان این مسئله به دوستان، آنها هم نتوانستند و غرفه را تعطیل کردند.

آشنا در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره مزایده واگذاری تبلیغات و اغذیه فروشی‌های نمایشگاه کتاب اظهار داشت: ما بر اساس مر قانون مزایده تبلیغاتی نمایشگاه را برگزار کردیم. شرکت بنده هم دارای اساسنامه و هم مجوز است و تمام آن چیزی را که قانون به او اجازه شرکت در مزایده را داده، داشته است. تمامی شرکت‌های حاضر در مزایده نیز در مراسم باز کردن پاکت‌ها حضور داشتند و در نهایت شرکت برنده با ارائه مبلغ ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان برنده شد و پول آن را نیز به حساب نمایشگاه واریز کرد. در بحث اغذیه فروشی دو نوبت مزایده برگزار کردیم که در هر دو نوبت، یک شرکت با مبلغ ۸۵۰ میلیون تومان شرکت کرد. با توجه به اینکه این رقم در واگذاری سال گذشته بیش از یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون بوده است، در نتیجه ما در هر دو نوبت مزایده را باطل کردیم و از چهار شرکت خوشنام در عرصه فروش مواد غذایی که دارای مجوز وزارت بهداشت بودند دعوت کردیم که پس از مذاکره یک شرکت با پرداخت هزینه دو میلیارد تومانی به حساب نمایشگاه، به عنوان پیمانکار عرضه مواد غذایی در نمایشگاه کتاب انتخاب شد.

خبرنگار: حمید نورشمسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا