اقتصادی

مسکن دولتی برای چه کسانی بهتر است؟

با گذشت ۵۰ روز از شروع ثبت‌نام طرح جهش مسکن هنوز نصف ظرفیت موجود ثبت‌نام کرده‌اند، مردم از این طرح به چند دلیل استقبال نمی‌کنند و خرید واحدهای طرح جهش مسکن برای گروه محدودی به صرفه است.

به گزارش تجارت‌نیوز، براساس آخرین آمارها تعداد ثبت‌نام کنندگان در طرح جهش مسکن از دو میلیون نفر عبور کرده است، یعنی هنوز نصف ظرفیت واحدهای این طرح خالی است؛ در حالی که فرصت ثبت‌نام تاکنون دو بار تمدید شده و متقاضیان تا پایان آذر فرصت نام‌نویسی دارند. از سوی دیگر نیز معاون وزیر راه و شهرسازی نیز گفته که امکان تمدید ثبت‌نام وجود دارد.

به نظر می‌رسد وزارت راه و شهرسازی که مسئولیت اصلی اجرای طرح جهش مسکن را دارد از عدم استقبال مستاچران این طرح مطلع است، چرا که علاوه بر تمدید فرصت ثبت‌نام شروط مشمولان را نیز تعدیل کرده اما همچنان باعث جذب افراد فاقد مسکن نشده است.

برای طرح ۴۰۰ هزار واحدی مسکن ملی بیش از ۱٫۶ میلیون نفر ثبت‌نام کردند، یعنی چهار برابر ظرفیت در نظر گرفته شده؛ اما برای طرح چهار میلیون واحدی دولت سیزدهم فقط دو میلیون نفر ثبت‌نام کرده‌اند که قطعا تعدادی از این ثبت‌نام کنندگان به علت واجد شرایط نبودن ریزش می‌کنند.

مبلغ و اقساط وام مسکن دولتی

مبلغ وام این واحدها بین ۲۵۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان است که اقساط آن بین چهار تا هفت میلیون تومان برآورد می‌شود، بنابراین این واحدها اقساط سنگینی دارند.

از سوی دیگر این واحدها در شهرهای دور از مرکز استان ساخته می‌شوند، به طور مثال برای مستاجران تهرانی در شهرهایی مثل پاکدشت و پرند ساخت‌وساز انجام می‌شود.

قیمت تمام شده بالا

قیمت تمام شده این واحدها بیشتر از مبلغ فعلی خانه‌های مشابه در این طرح است.

به طور مثال یک واحد ۷۵ متری در پاکدشت یا پرند بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان است اما در طرح جهش مسکن با قیمت بالاتری تمام می‌شود و متقاضی علاوه بر وام ۴۵۰ میلیون تومانی باید آورده نقدی حداقل ۲۰۰ میلیون تومانی نیز داشته باشد.

شرایط ویژه برای برخی مستاجرها

اما این مسکن‌ها برای گروه‌هایی به صرفه است، دولت برای مستاجرهایی که در دهک‌های اول تا سوم قرار دارند شرایط ویژه‌ای در نظر گرفته است.

افرادی که در این سه دهک قرار دارند باید ۲۰ درصد ارزش یک واحد را به صورت نقدی پرداخت کنند و ۸۰ درصد باقی مانده به صورت تسهیلات تامین می‌شود،

این در حالی است که اگر فردی در این سه دهک نباشد باید تا ۵۰ درصد ارزش واحدها را به صورت آورده نقدی تامین کند.

از سوی دیگر سود تسهیلات برای افراد در دهک‌های اول و تا سوم پنج درصد محاسبه می‌شود و همین موضوع باعث پایین آمدن میزان اقساط می‌شود اما کسانی که در دیگر دهک‌ها هستند باید وام با سود ۱۸ درصد بازپرداخت کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا