اجتماعی

جاماندگان سهام عدالت بخوانند/ مشمولان جدید سهام عدالت چه کسانی هستند؟

هنوز ۴۹ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت، منتظر تعیین تکلیف وضعیت سهام خود هستند. اما مجلس وعده داده که ۲۰ میلیون نفر جامانده سهام عدالت، سال آینده مشمول سهام عدالت ‌شوند. اما جاماندگان سهام عدالت چه کسانی هستند؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، بیش از یک سال است که دارندگان سهام عدالت منتظر فروش سهام عدالت خود هستند. اما امکان آن فراهم نیست. در این میان برخی هنوز معترضند که چرا مشمول سهام عدالت نشده‌اند و منتظرند سال آینده برگه سهام عدالت را دریافت کنند.

بودجه جاماندگان سهام عدالت چه شد؟


اگرچه به نظر می‌رسد در بودجه سال ۱۴۰۱ هیچ اعتباری برای جاماندگان سهام عدالت وجود ندارد اما سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت گفته نیازی به تامین منابع در بودجه نیست و منابع مورد نیاز در اختیار دولت قرار دارد.

البته مروری بر وضعیت واگذاری و فروش سهام شرکت‌های دولتی نشان می‌دهد که دولت منابع لازم برای سهامداران کنونی را هم ندارد چه برسد به پرداخت سهام عدالت به مشمولان جدید. اما مجلس و دولت فعلی مدام تاکید می‌کنند که سهام عدالت جاماندگان در سال آینده تعیین تکلیف می‌شود.

جاماندگان سهام عدالت منتظر باشند!


علی اکبر حیدری، سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی سهام عدالت گفته: پرداخت سهام عدالت به جاماندگان در برنامه دولت جدید هست و ما هم پیگیر این موضوع هستیم که این ماجرا زودتر تعیین تکلیف شود.

او گفته احتمالا نیازی به تعیین منابعی برای این موضوع در بودجه نباشد، زیرا منابع قابل توجهی از سهام عدالت در سال های گذشته کسر شده و در قالب سهام بازگشت شده به دولت موجود است و اگر همان سهام در قالب انتقال سیستمی انجام شود، می توان از آن برای جاماندگان استفاده کرد.

سخنگوی کانون شرکت‌های سرمایه گذاری استانی گفته قبلا هم کمیسیون اقتصادی اعلام کرده بود که این موضوع تا پایان امسال تعیین تکلیف خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ترتیباتی برای تخصیص سهام عدالت به ۲۰ میلیون نفر معادل ارزش فعلی سهامداران عدالت وجود دارد، اظهار کرد: در مجموعه بخش مردمی سهام عدالت منابعی شناسایی شده است و اماده ایم در جلسات کارشناسی با دستگاه های دولتی این منابع را اعلام کنیم. البته از بیان عمومی آن معذور هستم اما این منابع جدا از ۴۷ درصد منابع بازپس گرفته شده است.

مشمولان جدید سهام عدالت چه کسانی هستند؟

دو گروه در دسته جاماندگان سهام عدالت قرار دارند، اول گروهی که سهام عدالت برای آنها صادر شده اما دعوت‌نامه به دست آنها نرسیده یا اینکه دعوت‌نامه را گرفته‌اند اما مراحل قانونی را طی نکرده‌اند. مجموع این افراد چهار میلیون نفر هستند.

اما گروه دوم کسانی هستند که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی آنها را جزو شش دهک پایین درآمدی شناسایی کرده اما مشمول سهام عدالت نشده‌اند.

تعداد این گروه، ۱۶ میلیون نفر است که بخش مهمی از آنها مشمولین نهادهای حمایتی شامل کمیته امداد و بهزیستی، روستانشینان، کارگران شاغل در کارخانه‌ها، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی و کارگران فصلی و ساختمانی هستند.

بر این اساس علاوه بر ۴۹ میلیون نفری که سهام عدالت گرفته‌اند، حدود ۲۰ میلیون نفر هم مشمول سهام عدالت هستند. اما جامانده‌اند.

این افراد احتمالا سال آینده بتوانند برگه سهام عدالت را دریافت کنند. اما اینکه این ۶۹ میلیون نفر چه زمانی بتوانند سهام عدالت خود را نقد کنند، سوالی است که به نظر می‌رسد دولت هم جواب آن را نمی‌داند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا