اقتصادی

استارتاپ‌های گیمینگ و ارز دیجیتال بیشترین شانس را برای جهانی شدن دارند

قصه فعالیت استارتاپی در ایران مانند بسیاری دیگر از فعالیت‌های اقتصادی پرغصه است. طی سال‌های گذشته بسیاری از نخبگان و ایده‌پردازان مطرح و موفق از کشور رفته‌اند. در دنیایی که به سمت هوشمند کردن در تمام ابعاد زندگی است، جایگاه ایران کجاست؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، امروزه دنیا با سرعت زیادی به سمت اقتصاد دیجیتال پیش می‌رود. آمریکا، اروپا، چین و سایر کشورهای پیشرفته در حوزه کسب‌وکارهای آنلاین، استارتاپ‌ها و اقتصاد دیجیتال سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی می‌کنند. دولت‌ها نیز در تلاشند با تسهیل قوانین و کمترین دخالت راه را برای ایده‌های نو باز کنند.

قصه فعالیت استارتاپی در ایران مانند بسیاری دیگر از فعالیت‌های اقتصادی پرغصه است. طی سال‌های گذشته بسیاری از نخبگان و ایده‌پردازان مطرح و موفق از کشور رفته‌اند. در دنیایی که به سمت هوشمند کردن در تمام ابعاد زندگی است، جایگاه ایران کجاست؟

یک فعال و سرمایه‌گذار حوزه استارتاپ عنوان کرد: متاسفانه تحریم و عدم ارتباط با بازارهای بین‌المللی و حتی پیش‌پاافتاده‌تر از آن عدم امکان پرداخت بین‌المللی مانع بین‌المللی شدن فعالیت استارتاپ‌های ایرانی شده است. برای مثال ما استارتاپی در ایران داریم که کارش ارسال گل است. خیلی از ایرانیان خارج از کشور می‌خواهند برای بستگان خود در ایران گل بفرستند اما استفاده از سیستم پرداخت پی پال یک چالش جدی است.

علیرضا کلاهی صمدی افزود: فعالیت بین‌المللی استارتاپ‌های ایرانی امروزه بسیار دشوار است. فقط شانس بالایی در حوزه گیمینگ می‌بینم اما در حوزه‌های دیگر نه. در این میان ارزهای دیجیتال می‌توانند نقل‌وانتقالات پول را برای استارتاپ‌ها روان و ساده کنند ولی اینجا هم عدم تصمیم‌گیری و شفاف‌سازی قوانین داخلی مانع کار شده است.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق ایران خاطرنشان کرد: برای فعالیت استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای مجازی همانطور که در حوزه کسب‌وکارهای سنتی قوانین دست‌وپاگیر وجود دارد و تولید رقابت‌پذیر را با مشکل مواجه کرده، قوانین بازدارنده و آزاردهنده‌ای وجود دارند. علاوه بر این بی‌ثباتی‌ها و سروصداهایی که هر روز از یک جا بلند می‌شود مثل طرح صیانت و … هم این تزلزل و عدم‌قطعیت‌ها را تشدید می‌کند.

اقتصاد ایران منبع‌محور است نه دیجیتال


این فعال و سرمایه‌گذار حوزه استارتاپ تصریح کرد: واقعیت این است که اقتصاد ایران یک اقتصاد منبع‌محور است و وابستگی شدیدی به نفت و گاز دارد. سایر صنایع کشور هم با اینکه نام غیرنفتی بر آن گذاشته‌اند عمدتا صنایع منبع‌محور هستند. اگر در دنیای انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی و ارتباطات بخواهیم حرفی برای گفتن داشته باشیم و از قافله عقب نمانیم دولت باید بسترسازی لازم را انجام دهد و قصه‌های موفقیت استارتاپی از الان ترسیم شود.

وی در خصوص نوآوری در ایده‌های استارتاپی گفت: به نظرم کپی کردن ایده‌های موفقی که در دیگر کشورها به سوددهی رسیده طبیعی است. در واقع جهان سومی بودن در کنار همه معایبش امتیازاتی دارد که این یکی از آن‌هاست.

رئیس سندیکای صنعت برق ادامه داد: اینکه صبر کنی کشورهای دیگر سعی و خطا کنند و به نتیجه برسند و بعد از آن نتیجه در کشور خودت استفاده کنی خیلی طبیعی است. مخصوصا در رشته‌های نوظهوری مثل استارتاپ‌ها افراد به دنبال موضوعی هستند که حداکثر بازدهی و حداقل ریسک را داشته باشند. در این بین طبیعتا ایده‌هایی که قبلا در کشور دیگری به ثمر نشسته مورد استقبال است.

کلاهی افزود: البته خیلی از ایده‌ها قبل از کپی ایرانیزه شده‌اند. ایده‌های جدیدی مثل استارتاپ مامان‌پز داشتیم ولی خیلی موفق نبودند. به طور کلی طبیعتا هر کارآفرینی اول میوه‌های پایین درخت را می‌چیند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا