اقتصادی

احتمال جایگزینی گاز با بنزین وجود دارد؟

یکی از نمایندگان مجلس اخیرا پیشنهاد کرده که دولت بنزین را از سبد مصرف مردم حذف کند و به جای آن به مردم گاز رایگان بدهد و در مقابل بنزین تولید شده را صادر کند. این پیشنهاد برای آن است که هر افزایش قیمتی در بنزین، بر تورم اثر نگذارد. اما آیا این پیشنهاد شدنی است و می‌توان آن را اجرا کرد؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، زمزمه‌هایی درباره اجرای طرح بنزین برای همه و احتمال کمبود بنزین و واردات آن شنیده می‌شود. بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد عجیبی را مطرح کرده است. او گفته «ایران پالایشگاه‌های در حال احداث دارد. اگر بتوانیم ظرفیت سی‌ان‌جی و ال‌پی‌جی را گسترش دهیم می‌توانیم به جای بنزین از گاز استفاده و بنزین را صادر کنیم.»

این نماینده مجلس تاکید کرده که «اگر بتوانیم مردم را به سمت استفاده از گاز سوق دهیم، می‌توانیم از ارزش‌افزوده بنزین بهرمند شویم. پس از آن جهت که بنزین تاثیر زیادی بر تورم دارد، به جای گران کردن بنزین آن را با گاز ارزان یا رایگان جایگزین کنیم.» باید دید که چنین اظهاراتی چقدر واقع‌بینانه و کارشناسی شده است.

ارزش گاز بیش از بنزین است

سید حمید حسینی، عضو هیأت مدیره و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی در واکنش به اظهارات نجم ‌آبادی به تجارت‌نیوز گفت: اولین شرط برای ارائه یک طرح، امکان‌پذیر بودن آن است. ایران چنین امکاناتی ندارد که به همه گاز مجانی بدهد.

وی بیان کرد: علاوه بر این، ارزش گاز بیشتر از بنزین است. آقای قالیباف، رئیس مجلس گفتند که در برنامه هفتم توسعه باید به سمت صادرات گاز و مصرف این فراورده در داخل کشور برویم. دقیقا بر خلاف دیدگاه ایشان است. امروز گاز کالایی بسیار ارزشمند است. یک روزی یک متر مکعب گاز ۵ سنت بود، الآن بیش از یک دلار معامله می‌شود.

وی اشاره کرد: هر ۲۸ متر مکعب گاز در اروپا بیش از ۶۰ دلار است؛ یعنی هر مکعب بیش از ۲ دلار قیمت دارد.

باید صادرات گاز را مبنا قرار دهیم

حسینی گفت: از اینها گذشته، مردم استقبال نمی‌کنند. چطور ممکن است که همه خودروها حاضر به استفاده از گاز شوند. ما نه امکانات لازم، یعنی پالایشگاه و ایستگاه سی‌ان‌جی داریم و نه آنقدر که لازم است تولید گاز داریم. در حال حاضر کل تولیدات ما ۲۵ میلیون متر مکعب است. اگر قرار باشد کل ماشین‌ها گاز بسوزانند باید چندین پارس جنوبی راه ‌بیاندازیم. باید بالای ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز سی‌ان‌جی تولید کنیم.

عضو هیأت مدیره و سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفت، گاز و پتروشیمی اضافه کرد: نه امکانات، نه تولیدات گازی و نه سلیقه مردم اجازه نمی‌دهد که چنین اقدامی صورت گیرد.

حسینی گفت: اگر امروز برای چنین کاری سرمایه‌گذاری کنیم، حداقل سه سال طول می‌کشد تا افزایش تولید داشته باشیم.

گفتنی است که محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در اردیبهشت سال جاری، ضمن افتتاح بیست و ششمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل نمایشگاه‌های بین المللی تهران گفته بود که باید جهت‌گیری را اصلاح کنیم و صادرات گاز را مبنا قرار دهیم. گاز باثبات‌تر است و ارزش افزوده آن کمتر از حوزه نفت است. بنابراین ما که قصد استقلال داریم، باید بدانیم که توجه به گاز آسیب‌پذیری سیاسی و امنیتی ما را کاهش می‌دهد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا