سیاسی

جدیدترین اخبار از مذاکرات برجام/هشدار اروپا به ایران درباره برجام

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره کاهش فرصت احیای برجام هشدار داد و نوشت: “فضای حل مسئله هسته ای ایران کم و کمتر می‌شود”.

به گزارش روند بازار، آخرین اخبار از مذاکرات هسته‌ای چیست؟

به نقل از عصر ایران، جوزپ بورل در یادداشتی در سایت اینترنتی اتحادیه اروپا گفت: ایران و دیگر طرف ها باید متن توافق پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام را قبول کنند. نقشه و طرح جدی از سوی ایران برای احیای توافق برجام وجود ندارد. مساحت حل اختلافات مهم با جمهوری اسلامی ایران کمتر می شود و به پایان می رسد.

او قبل از این هم در یادداشتی در روزنامه فایننشال تایمز انگلیس نوشت: متن پیشنهادی توافق احیای برجام آماده است که نگرانی های دو طرف مذاکرات را در نظر می گیرد.

بخش های مهم این یادداشت به این شرح است:

– بعد از ۱۵ ماه از مذاکرات فشرده و مثمر در وین و ارتباطات متعدد با اعضای برجام و امریکا به این نتیجه گیری رسیدم که مساحت حل اختلافات کمتر می شود و احتمالا پایان می یابد.

– زمان آن رسیده مقامات ایران، تصمیمات سیاسی سریعی را برای پایان مذاکرات وین بگیرند و به صورت فوری به اجرای کامل برجام برگردیم.

– متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای برجام شامل چارچوب های محکمی برای فعالیت هسته ای ایران است. گزینه بهتر برای احیای برجام روی میز است. الان زمان تصمیم گیری است.
– هدف ما همیشه دست یابی به توافقی است که به سود همه از جمله ایران و اروپا و جامعه جهانی، خواهد بود و این چیزی است که همه ما آن را محقق کردیم. متن پیشنهای توافق احیای برجام شامل محدودیت های شدید بر فعالیت هسته ای ایران وبزرگترین سیستم نظارت و بازرسی بود که از سوی آژانس اجرایی می شد.

– برجام باعث کاهش ۹۸ درصدی ذخایر اورانیوم غنی شده ایران و برچیدن هزاران دستگاه سانتریفیوژ این کشور شد.

سیاست فشار حداکثری ترامپ علیه ایران شکست خورد زیرا اجماع حاضران در برجام آن را زنده نگه داشت و هم اکنون ادامه برجام مهمتر از هر وقت دیگری است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا