کسب و کار

جدید ترین روش جراحی ستون فقرات با درمان قطعی

در طی سال های اخیر برای مدت زمان بسیار زیادی تنها روش درمانی که برای فتق دیسک کمر وجود داشت جراحی باز بود، این روش بسیار تهاجمی همیشه نتیجه بخش نبود و در عین حال عوارض بسیار برای بیمار داشت، علاوه بر آن دوران نقاهت در جراحی باز بسیار طولانی بود و ریسک زیادی به همراه داشت؛ اما خوشبختانه امروزه با پیشرفت تکنولوژی روش های متعدد و جدیدی روی کار آمده است، که قصد داریم در این مطلب در خصوص جدید ترین روش جراحی ستون فقرات با درمان قطعی صحبت کنیم.

بنابراین اگر به دنبال روش هایی با درمان قطعی و حداقل میزان عوارض می باشید، توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

آشنایی با آناتومی ستون فقرات

آشنایی با آناتومی ستون فقرات

شما یک ساختمان را در نظر بگیرید، اصلی ترین بخشی که موجب استحکام می شود ستون ها است، بدن انسان نیز به همین شکل است، برای پایداری، تحرک و توانایی راه رفتن نقش ستون فقرات بسیار پر رنگ است. ستون فقرات تشکیل شده از ۳۳ مهره می باشد.

البته ممکن است شما در منبعی دیگر عددی متفاوت مشاهده کنید، علت این تفاوت در این است که برخی مهره های لگن خاصره را جزو ستون فقرات حساب نمی کنند.

از نظر تقسیم بندی ستون فقرات از انتهای جمجه شروع می شود و آخرین مهره آن دنبالچه است، این ستون استوار تشکیل شد از استخوان مهره، دیسک ها، نخاع، زرد پی ها و عروق خونی می باشد.

به جهت کارکرد صحیح و بدون درد، سلامت تک تک این قسمت ها لازم و ضروری است و در صورتی که هر یک دچار آسیب شوند فرد احساس درد در ناحیه ستون فقرات خواهد داست.

بنابراین تا اینجا متوجه شدیم که اهمیت سلامت ستون فقرات در بدن تا چه اندازه بالا می باشد، اما زمانی که به دنبال روش های درمانی هستید نشان از این است که ستون فقرات شما آسیب دیده است.

با توجه به اهمیت بالا نمی توان ساده از هر نوع روشی استفاده کرد و توصیه می شود که در ابتدا با انواع جراحی دیسک کمر آشنا شوید و سپس با بررسی لازم به سراغ روشی با درمان قطعی، ایمن و با کمتری عوارض بروید؛ در ادامه بیشتر در این خصوص صحبت می کنیم.

جراحی ستون فقرات چه زمانی ضروری است؟

به طور کلی همیشه تلاش می شود تا در ابتدا از روش های درمانی غیر جراحی استفاده شود، اما اگر به هر دلیلی سایر روش های درمانی برای فرد بیمار اثرگذار نباشد لازم است که به سراغ جراحی برویم، از سوی دیگر در انتخاب روش درمان باید به علائم بیمار نیز توجه کرد.

گاهی برخی از افراد برای اولین بار به پزشک مراجعه می کنند اما به دلیل شدت آسیب دیدگی بالا، باید به صورت مستقیم به سراغ جراحی برویم. این علائم شامل:

۱. دچار ضعف یا اختلال حرکتی در دست یا پا شده‌اند.
۲. اختلال در کنترل ادرار و مدفوع پیدا کرده‌اند.
۳. در معاینه متوجه علائمی از فشار شدید روی نخاع و ریشه‌های عصبی و آسیب آنها شویم.

جدید ترین روش  قطعی جراحی ستون فقرات

جدید ترین روش  قطعی جراحی ستون فقرات

امروزه تلاش می شود تا از جراحی هایی استفاده شود که دارای تهاجم کمتری می باشد، در عمل های سنتی پزشک برشی بزرگ بر روی کمر ایجاد می کرد و با کنار زدن عضلات تلاش می کرد تا دید بهترین به ستون فقرات به دست آورد.

اما امروه جراحان به همان شکل عمل می کنند و همان نتیجه به دست می آید، اما با کمتر عوارض ممکن، توصیه می شود که در ابتدا به مرکز تست نوار عصب و عضله مراجعه کنید و این تست را انجام دهید، به کمک این تست می توان با میزان آسیب دیدگی بیشتر آشنا شد و در نتیجه راحت تر روش درمانی مشخص می شود.

چند روش جدید وجود دارد که برای انتخاب آن ها جراح باید وضعیت بیمار را بررسی کند تا تشخیص دهد کدام یک مناسب تر می باشد. این روش ها شامل:

دکمپرشن ستون فقرات

برداشتن فشار از روی نخاع دکمپرشن نام دارد، تنگی کانال ستون فقرات از مشکلات رایجی است که موجب فشار بر روی اعصاب می شود، علائمی که در این عارضه وجود دارد شامل: درد، بی حسی و ضعف عضلانی می باشد.

اگر برای درمان این عارضه به جراحی لازم دارید می توان از روش جدید و کم تهاجمی دکمپرشن استفاده کرد، شایع ترین این روش ها شامل لامینکتومی و فورامینوتومی می باشد.

جراحی کم تهاجم جدید فیوژن

این روش یک تکنیک کم تهاجم می باشد که برای بیماران مبتلا به درد شدید که به لغزش مهره های کمری هم دچار هستند استفاده می شود. این روش از پشت (خلفی) بیمار انجام می‌ شود و در طی آن بیمار روی شکم خود خوابیده است.

دیسکتومی

درون دیسک های ستون فقرات حلقه هایی قرار دارد که تشکیل شده از مواد نرم می باشد، این مواد محافظی بین استخوان های بین مهره ای می باشند. در صورتی که هر یک از این حلقه آسیب ببیند بافت نرم بیرون زده می شود و به موجب این موضوع فشار به عصب وارد می شود که در نهایت درد شدید در ناحیه کمر احساس می شود.

عموما برای درمان این نوع از عارضه به ترمیم یا برداشتن دیسک پاره شده احتیاج می باشد، خوشبختانه امروزه می توان به راحتی با روش های کم تهاجمی مثل دیسکتومی این کار را انجام داد.

مزایا استفاده از روش های جراحی جدید نسبت به قدیمی

مزایا استفاده از روش های جراحی جدید نسبت به قدیمی

اگر بخواهیم در خصوص مزایا استفاده از جراحی کم تهاجمی صحبت کنیم، می توان به موارد زیر اشاره کرد:

از دست دادن خون کم تر در حین جراحی

خطر ابتلا به عفونت کاهش پیدا می کند

دوران نقاهت بسیار کوتاه تر است و بهبود سریع تر حاصل می شود

کاهش وابستگی به دارو های مسکن پس از جراحی

درد کم تر

 کاهش ریسک آسیب عضلانی، از آنجا که نیاز به هیچ برشی بر روی عضله نیست و یا برش ‌ها بسیار محدود هستند

نتایج زیبایی بهتر به دلیل برش های کوچکتر روی پوست(گاهی در حد دو سانتی متر)

علاوه بر این در برخی از روش های جراحی جدید، احتیاجی به بیهوشی نمی باشد و می توان با انجام بی حسی های موضعی آن ها را انجام داد. بنابراین خطر کمتری برای بیمار وجود دارد و درگیر عوارض دارو های بیهوشی نخواهد شد.

توصیه می شود پس از درمان با این روش ها از ورزش های مخصوص کمردرد نیز استفاده کنید، تا نتیجه بهتری به دست آورید.

اهمیت انتخاب جراح متخصص ستون فقرات در جراحی

یکی از مهم ترین مواردی که در جراحی ستون فقرات شما باید در نظر داشته باشید مربوط به انتخاب جراح مناسب می باشد، توجه داشته باشید که فرقی ندارد شما از روش های قدیمی استفاده می کنید یا روش های جدید تر، اگر شما این درمان نزد پزشکی بی تجربه انجام دهید نه تنها نتیجه ای به دست نمی آورید بلکه عوارض های بسیاری خواهید داشت.

بنابراین توصیه می کنیم حتما در انتخاب جراح دقت بسیاری داشته باشید و از بیماران قبلی پرس و جو کنید که آیا از نتیجه عمل خود راضی هستند یا نه. پس از آن با آمادگی کامل و انجام نکات لازم قبل از جراحی خود را برای درمان آماده کنید.

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا شما را با روش های درمانی غیر تهاجمی ستون فقرات آشنا نماییم. امیدواریم که برای شما مفید بوده باشد.

منبع: کلینیک خانه درد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا