اقتصادی

جزئیات تجارت ۵۵ میلیارد دلاری ایران با ۱۵ کشور همسایه

حجم مبادلات تجاری کشورمان در ۱۱ ماهه سال جاری با کشور‌های همسایه با ۲.۵ درصد افزایش به رقم ۵۵ میلیارد و ۲۷۵ میلیون دلار رسید.

به گزارش روند بازار، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: از مجموع مبادلات تجاری ایران با کشور‌های همسایه ۲۵ میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلار آن به صادرات و ۲۹ میلیارد و ۴۳۱ میلیون دلار به واردات اختصاص داشته است.
به گفته وی، صادرات ایران به کشور‌های همسایه در ۱۱ ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۳ درصد و از حیث ارزش ۹ درصد کاهش و واردات از کشور‌های همسایه در این مدت از حیث وزن و ارزش به ترتیب ۱۱ و ۱۵ درصد افزایش نشان می‌دهد.
رضوانی‌فر با اشاره به اینکه در ۱۱ ماهه سال جاری ارزش صادرات ایران به ۸ کشور همسایه با کاهش و با ۷ کشور دیگر همسایه با افزایش روبرو بوده است، اظهار داشت: در این مدت ارزش صادرات ایران به کشور‌های عراق، ترکیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، ارمنستان، کویت، قطر و عربستان سعودی با کاهش و با کشور‌های همسایه امارات، پاکستان، افغانستان، عمان، فدراسیون، قزاقستان و بحرین با افزایش روبرو بوده است.
رئیس کل گمرک ایران با اشاره به اینکه در ۱۱ ماهه سال جاری در بین کشور‌های همسایه واردات کالا به لحاظ ارزش از کشور‌های بحرین، قزاقستان، پاکستان و کویت کاهش داشته است، افزود: در این مدت بیشترین میزان درصد افزایش واردات به لحاظ ارزشی از بین کشور‌های همسایه به ارمنستان، عراق، ترکمنستان، قطر و روسیه اختصاص داشت.
آقای رضوانی فر گفت: میزان وزنی واردات از کشور‌های همسایه در ۱۱ ماهه سال جاری ۲۱ میلیون و ۴۳۲ هزار تن و میزان وزنی صادرات به کشور‌های همسایه ۶۷ میلیون و ۱۰۸ هزار تن بوده است.

منبع
خبرگزاری صدا و سیما

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا