سیاسی

ادعای رویترز در مورد جزئیات توافق احیای برجام / آغاز جلسه مذاکره‌کنندگان ارشد

گویا مذاکرات وین به آخرین مرحله خود رسیده است. رویترز نوشت: دیپلمات‌ها می‌گویند، ایران و آمریکا در حال دستیابی به توافقی برای احیای برجام هستند که براساس آن، مراحلی از گام‌های متقابل را برای بازگشت به برجام برداشته‌اند. این خبرگزاری حتی جزئیاتی از پیش‌نویس برجام منتشر کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، از دقایقی پیش اخبار جدیدی از مذاکرات وین منتشر شد. در همین زمینه رویترز نوشت: دیپلمات‌ها می‌گویند، ایران و آمریکا در حال دستیابی به توافقی برای احیای برجام هستند. بر این اساس مراحلی از گام‌های متقابل برای بازگشت به برجام برداشته می‌شود. البته اولین مرحله شامل ارائه معافیت از تحریم‌های نفتی نمی‌شود.

در ادامه این مطلب رویترز نوشت: نمایندگان ایران و طرف‌های خارجی همچنان در حال مذاکره درباره جزئیات پیش‌نویس توافق هستند. مذاکره‌کنندگان می‌گویند که بسیاری از مسائل موجود در متن حل شده، اما برخی از مسائل دشوار باقی است.

متن پیش‌نویس این توافق بیش از ۲۰ صفحه است. چنانکه توالی گام‌های دو طرف را مشخص می‌کند که باید پس از تائید آن توسط طرف‌های باقی‌مانده در توافق، اجرا شود. رویترز همچنین از طرف سه دیپلمات نقل کرد: نخستین فاز اجرا با مرحله‌ای از جمله تعلیق غنی‌سازی بالای پنج درصد توسط ایران، شروع می‌شود.

تحریم‌ها چه زمانی لغو می‌شود؟


این متن درباره برجام همچنین به اقدامات دیگری اشاره می‌کند. ازجمله آن شامل آزادسازی حدود ۷ میلیارد دلار از پول‌های ایران در بانک‌های کره جنوبی و همچنین آزادی زندانیان غربی در ایران است.

تنها زمانی که فاز اولیه اقدامات صورت گرفته و تایید شود، مرحله اصلی لغو تحریم‌ها آغاز می‌شود و به آنچه بسیاری از دیپلمات‌ها آن را روز اجرای مجدد برجام می‌نامند، منتهی می‌شود.

دیپلمات‌ها می‌گویند که مدت این مراحل هنوز مورد توافق قرار نگرفته است. مقامات مختلف، زمان توافق تا روز اجرای مجدد را بین یک تا سه ماه تخمین زده‌اند.

دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات، می‌گویند تا زمانی که همه چیز توافق نشود، توافقی صورت نمی‌گیرد. آن‌ها گفته‌اند که هنوز مشخص نیست که آیا واقعا توافقی درباره برجام حاصل خواهد شد یا خیر.

مسائل سختی که همچنان باقی مانده، شامل درخواست ایران مبنی بر اینکه ایالات متحده تضمین کند که دیگر از برجام خارج نخواهد شد، می شود.

همچنین از دقایفی پیش جلسه علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی آغاز شد.

ایران و آمریکا به مذاکره مستقیم می‌نشینند؟


با این حال نورنیوز، رسانه نزدیک به شورای عالی امنیت ملی ایران در این زمینه نوشت: خبرگزاری رویترز با ادعای دسترسی به سند ۲۰ صفحه‌ای توافق وین از مشخص‌شدن گام‌هایی که هر یک از طرفین در مرحله اجرای توافق احیای برجام باید بردارند خبر داد.

ایران از ابتدا اعلام کرده تا زمانی که آمریکا گام‌های لازم در مسیر لغو تحریم‌ها و احیای برجام را بر ندارد، هیچ‌گونه فعالیتی برای کاهش اقدامات هسته‌ای خود که در ردیف تعهدات برجامی است انجام نخواهد داد.

رویترز در حالی از آزادشدن زندانیان آمریکایی و اروپایی زندانی در ایران به‌عنوان بخشی از توافق وین خبر داده که اساسا این موضوع هیچ ارتباطی به مذاکرات جاری برجام در وین ندارد.

طرفی که از توافق مربوط به تبادل زندانیان خارج شد، آمریکا بوده و ایران در چارچوب توافقات قبلی آمادگی دارد در این زمینه اقدام نماید.

بر خلاف ادعای رویترز در خصوص انجام مذاکره میان آمریکا و ایران به‌عنوان الزام دستیابی به توافق پایانی، هیچ برنامه‌ای برای گفتگوی مستقیم در دستور کار هیئت ایرانی نیست.

گزارش رویترز مخدوش است؟


خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) نیز در این زمینه نوشت: گزارش اخیر [رویترز] دربرگیرنده مفادی است که به باور کارشناسان و منابع آشنا با موضوعات مذاکرات، دقیق نیستند. ایرنا همچنین ادامه داد: این گزارش آکنده از ترکیب مطالب درست و نادرست با هدف فضاسازی در روزهای مهم مذاکرات هستند. برخی موارد مطروحه در این گزارش اساسا ارتباطی به مسائل هسته‌ای و مذاکرات وین ندارند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز در توئیتی نوشت: «انتشار اطلاعات نادرست در پوشش گزارش‌دهی رسانه‌ای کاری خطرناک است. توافق نهایی برای صدور مجوز بازگشت آمریکا به برجام با گزارش بی‌منبع تحریف‌شده‌ای که شایعه‌سازی کرده است، بسیار متفاوت خواهد بود. با نزدیک‌شدن به روزهای پایانی، باید منتظر تحریف‌های بیشتری بود.».

ارزهای بلوکه‌شده ایران آزاد می‌شود؟


پیش از انتشار اخبار مبنی بر احیای برجام، مصطفی قمری‌وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی با انتشار توئیتی در صفحه خود نوشت: «برگزاری مذاکرات ایران و کره جنوبی در سئول برای آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های مسدودشده ایران. این منابع مالی از چهار سال پیش به بهانه تحریم‌ها در دو بانک کره جنوبی مسدود شده!؟

ایران در این فرصت بر رفع محدودیت غیرقانونی از منابع ارزی بلوکه‌شده خود در کره جنوبی تاکید کرد.».

ایرنا نیز در این زمینه نوشت: رسانه‌های کره جنوبی از برنامه این کشور برای ازسرگیری واردات نفت از ایران پس از سه سال وقفه خبر دادند. آیا این اظهارات و اخبار منجر به نهایی‌شدن احیای برجام می‌شود؟

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا