اقتصادی

جزئیات جدید از واریز کالابرگ الکترونیک

وزارت رفاه، درمورد طرح کالابرگ الکترونیک توضیح داد: تغییری در زمان واریز نقدی یارانه‌ها صورت نمی‌گیرد. مردم می‌توانند یارانه نقد خود را هرماه دریافت کنند. خانوارهای یارانه‌بگیر در دهک‌های ۱ تا ۷ مشمول دریافت اعتبار می‌شوند و می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های متصل به طرح کالابرگ از اعتبار خود استفاده کنند.

به گزارش روند بازار، در ادامه جزئیات جدید از واریز کالابرگ الکترونیک را بخوانید.

شرکت در این طرح کاملا اختیاری است؛ یعنی به هر خانوار این اختیار داده می‌شود که در صورت تمایل از اعتبار تخصیص داده شده استفاده کند. در صورت عدم استفاده، اعتبار سوخت خواهد شد.

برای بهره‌مندی از مزایای طرح، نیاز به ثبت‌نام، مراجعه یا ارائه مدارک نبوده و امکان خرید اعتباری به صورت خودکار برای تمامی افرادی که مشمول دریافت یارانه بوده و در دهک‌های یک تا هفت هستند فعال می‌شود.

نه تنها نیازی به صدور کارت جدید نیست، بلکه با استفاده از تمام کارت‌های بانکی که به نام سرپرست خانوار است، می‌توان از این اعتبار استفاده کرد. این امکان نیز فراهم خواهد شد که سرپرستان خانوار با استفاده از برنامه کاربردی «شما» که متعاقبا ایجاد می‌شود، مجوز استفاده از این اعتبار را به هر یک از خانواده خود اعطا کنند.

در این طرح هیچ محدودیتی برای خرید از یک نام تجاری خاص و با یک کیفیت ثابت وجود ندارد؛ به عنوان مثال اشخاص می‌توانند بر اساس انتخاب و سلیقه خود از میان تمامی روغن‌های موجود در بازار خرید کنند و انتخاب محدود به برند یا دسته خاصی از روغن‌ها نیست. در پایان خرید و در زمان پرداخت، اشخاص مبلغ مشخصی از فاکتور خرید را به صورت نقد یا از کارت بانکی خود پرداخت کرده و مابقی از اعتبار آنها کسر می‌شود. فروشگاه‌های مجاز در نرم‌افزار کاربردی «شما» نمایش داده می‌شوند، در ادامه نیز تمامی فروشگاه‌ها و سوپر مارکت‌های کوچک و بزرگ به تدریج به این طرح اضافه خواهند شد.

باید دانست که در آخرین مرحله واریز یارانه، هیچ یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند در زمره دهک ۱۰ جامعه بوده‌اند و از فرایند دریافت یارانه حذف شده‌اند. اما در صورت اعتراض، به سامانه www.hemayat.mcs.gov.ir مراجعه کنند.

افرادی که جهت دریافت یارانه جامانده و یا از قلم افتاده‌اند،‌ در صورتی که بالای ۱۸ سال سن داشته و شماره تلفن همراه بنام خودشان باشد و دارای حساب بانکی بنام خود هستند می‌توانند به صورت خانوار مستقل در سامانه My Gov.ir ثبت‌نام کنند.

کالابرگ الکترونیکمنظور گفت: اقدام دیگر کالابرگ است که هدف آن عدم احساس افزایش قیمت ۱۱ قلم کالای اساسی در سفره مردم است که به ۷ دهک به ازای هر نفر ۲۲۰ هزار تومان پرداخت می‌شود؛ ضمن اینکه مجموعه یارانه‌هایی که در سایر قالب‌ها داده شده و به سفره مردم ختم می‌شود که یارانه خرید تضمینی گندم و آرد و نان است که ۲۰۰ همت در سال جاری بابت این امر هزینه خواهد شد.

این هفته وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی از استقبال بالای ۹۰ درصدی دهک‌های اول تا سوم کم درآمدی در طرح کالابرگ الکترونیک خبرداد و گفت: بر اساس پیش‌بینی انجام شده در مرحله سوم اجرای این طرح، مشارکت به ۹۵ درصد می‌رسد.

به گفته وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امکان خرید کالا برگی در قالب مرحله سوم طرح فجرانه، برای افراد با درآمد دهک‌های اول تا هفتم فراهم شد.

در این طرح «شرط ۲۰۰ هزار تومان حداقل خرید از یارانه» حذف شده و اعتبار تشویقی مشمولان به ازای هر نفر از واریز نفری  به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.

طبق اعلام معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۹۸ میلیون سبد غذایی کالابرگ الکترونیکی در طرح فجرانه توزیع شد.

گفتنی است، مرحله سوم و آخر این طرح تا ۱۸ اردیبهشت ادامه دارد.هفته گذشته سیدرضا یحیوی اعلام کرد که برنامه دولت برای ادامه اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در حال حاضر در حال اجرا است. او افزود که این طرح فجرانه برای مدت سه ماه در نظر گرفته شده بود و در حال حاضر منابع آن در دسترس است.

وی افزود: در صورت تامین منابع، همین مدل ادامه پیدا خواهد کرد، اما اگر منابع تامین نشود چند مدل طراحی و به دولت ارائه خواهد شد و در صورت موافقت با یکی از مدل‌های ارائه شده، اجرا خواهد شد.

مشاور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در هر صورت حمایت از معیشت مردم ادامه‌دار است اما بستگی به این دارد که در چه قالب و طرحی ادامه یابد، تصریح کرد: هم اکنون در حال طراحی مدل‌ها و برنامه‌ریزی برای مرحله جدید کالابرگ الکترونیک هستیم.

یکی از روش‌های استعلام کالابرگ استفاده از کد دستوری است. شما برای این کار کافی است در قسمت صفحه تماس تلفن همراه خود کد استعلام کالابرگ الکترونیکی #۱۴۶۳*۵۰۰* را شماره گیری نمایید.

در طرح فجرانه کالابرگ الکترونیکی، اشخاصی که در دهک درآمدی یک تا هفت قرار می‌گیرند، با خرید یک سبد کالای استاندارد که شامل ۱۱ قلم کالا است، می‌توانند مبلغ ۲۲۰ هزار تومان به صورت یارانه مضاعف در قالب اعتبار در حساب شخصی خود دریافت کنند.

برای این کار کافیست در گام نخست، فرد درحالی‌که در خانه نشسته باید برنامه «شما» را نصب کند. در مراجعه حضوری فرد به‌راحتی می‌تواند از روی نقشه‌ای که در دسترس او قرار گرفته است، نزدیک‌ترین سوپرمارکت و فروشگاه نزدیک به خود را از میان بیش از ۲۱۰ هزار فروشگاه بزرگ و کوچک پیدا کرده و پس از مراجعه به آن خرید خود را انجام دهد.

جزئیات واریز کالابرگ الکترونیک ۱۴۰۳

در روش دوم نیاز به مراجعه حضوری نیست. می‌تواند با استفاده از بستر اپلیکیشن‌های اسنپ‌مارکت و دیجی‌کالا به بخش سوپرمارکت مراجعه کرده و خرید خود را انجام بدهند.

در هر مورد فرد می‌تواند ۱۱ قلمی که در سبد وجود دارد را خریداری کرده و یارانه تشویقی آن را به عنوان اعتبار در حساب خود دریافت کند. البته دست فرد در این خرید بسته نیست. مثلا اگر گوشت منجمد گوساله در سبد یارانه وجود دارد اما فرد قصد دارد گوشت ماهیچه بخرد، مابه‌التفاوت قیمت گوشت منجمد تا گوشت گرم ماهیچه باید توسط فرد پرداخت شود.

در مثال دیگر فرد قصد خرید روغن را دارد. در سبد تعریف شده برای طرح کالابرگ یک بطری روغن‌مایع ۸۱۰ گرمی وجود دارد. اگر فرد قصد داشته باشد روغن کنجد خریداری کند باید مابه‌التفاوت روغن معمولی تا روغن کنجد را خودش پرداخت کند.

محاسبه این مابه‌التفاوت کاملاً سیستمی است و به‌صورت دستی انجام نمی‌شود. زمانی که فروشنده بارکد اقلام را در سیستم وارد می‌کند، مشخص می‌شود که چه مبلغی از کالابرگ استفاده می‌شود و چه مبلغی از یارانه نقدی. در این مرحله خرید فرد کامل و اعتبار تعلق‌گرفته به او در حسابش شارژ می‌شود.

سبد ۱۱ قلمی برای تأمین حداقل کالری، پروتئین، ریزمغذی و ویتامین‌های لازم برای هر فرد شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم‌مرغ و حبوبات با قیمت‌های مبنای سال ۱۴۰۱ انتخاب شده و مابه‌التفاوت آن قیمت‌ها با قیمت روز (۱۴۰۲) از محل یارانه جدید دولت تأمین خواهد شد.

به عبارتی قیمت روز سبد مشتمل بر ١١ قلم که حجم، وزن و کالای مشخصی دارد، ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوارهای دهک‌های اول تا هفتم درآمدی در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ آن را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان خریداری می‌کنند و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز (به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان) از محل اعتبار جدید دولت تأمین خواهد شد.

از همین رو می‌توان گفت با اجرای طرح فجرانه، فردی با دهک درآمدی یک تا ۳ به جای دریافت ۴۰۰ هزارتومان یارانه، ۶۲۰ هزارتومان و فردی با دهک درآمدی چهار تا هفت، به جای دریافت ۳۰۰ هزارتومان، ۵۲۰ هزارتومان یارانه دریافت خواهند کرد.

فروشگاه‌های افق کوروش، جانبو، دیلی مارکت، فروشگاه هفت، گندم طلایی، رفاه در سراسر کشور تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی هستند. با مراجعه به این فروشگاه ها میتوانید اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنید.

وی این را گفت که تداوم طرح کالابرگ الکترونیکی نیازمند بررسی مجدد است و این موضوع در دولت مطرح و مقرر شد معاون اول ریاست جمهوری آن را پیگیری کند اما تاکنون تصمیم قطعی برای تداوم آن گرفته نشده است.

بر اساس اعلام سرپرست اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان تهران، بیش از ۷۳ درصد مردم تهران از مرحله سوم طرح کالابرگ الکترونیک استقبال کرده اند که بیش از دو میلیون خانوار مشمول در دهک‌های اول تا هفتم ساکن استان تهران هستند.​

در هفته جاری گمانه‌زنی‌هایی از سوی برخی رسانه‌ها در خصوص تغییر مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ مطرح شد و از تشکیل جلسه شورای عالی کار به منظور بررسی مجدد مصوبه دستمزد و افزایش مبلغ کمک هزینه مسکن خبر دادند.

در همین راستا، کارشناسان اعلام کردند که منع قانونی برای اصلاح و بازنگری مصوبه دستمزد وجود ندارد ولی هرگونه تغییر و بازنگری نیازمند برگزاری جلسه رسمی و سه جانبه میان شرکای اجتماعی است.

اما مهرداد عظیمی – رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای – هم از صدور سه میلیون و ۵۰۹ هزار و ۸۴۲ گواهینامه مهارت برای کارآموزان در دولت سیزدهم خبر داد و گفت: برای تحقق شعار امسال هفت برنامه را در نظر گرفته ایم که از جمله آنها می توان به صدور و تمدید مجوز آموزشگاه های آزاد فنی و حرفه ای اشاره کرد.

هدف‌گذاری ایجاد اشتغال در استان تهران خبر دیگری بود که از سوی محمد آذرپناه سرپرست اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران اعلام شد.

به گفته وی، هدفگذاری و تعهد ایجاد اشتغال استان تهران در سال جاری ۱۸۰ هزار و ۶۹۱ نفر است که انتظار می‌رود با برنامه ریزی‌های صورت گرفته و همراهی دستگاه‌های اجرایی و جلب مشارکت مردم این هدف محقق شود.

خبر دیگر این هفته، صدور ضمانت نامه برای زنان سرپرست خانوار بود که البرزمحمدی مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون از صدور ضمانت نامه برای ۱۶۳ نفر از زنان سرپرست خانوار با اعتبار ۱۲۵ میلیارد ریال خبر داد و گفت: در صورت تکمیل اطلاعات متقاضیان کمتر از ۲۴ ساعت ضمانت‌نامه صادر و در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.

منبع
فردانیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا