اجتماعی

جزئیات حادثه مرگبار برای اتوبوس خبرنگاران

واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط‌زیستی که برای بازدید از سد کانی سیب راهی استان آذربایجان غربی شده بودند حادثه تلخی را رقم زد و به جان باختن ۲‌نفر از خبرنگاران و مصدومیت شمار دیگری از آنها منجر شد. این حادثه در شرایطی اتفاق افتاد که بررسی‌های اولیه از نقص‌فنی در اتوبوس حکایت دارد.

به‌گزارش روند بازار، صبح دیروز شماری از خبرنگاران حوزه محیط‌زیست رسانه‌های کشور به دعوت سازمان حفاظت محیط‌زیست راهی استان آذربایجان‌غربی شدند. هدف از این سفر بازدید از سد کانی سیب و تونل انتقال آب دریاچه ارومیه بود. خبرنگاران در قالب چند گروه با اتوبوس راهی منطقه‌ای در حوالی نقده بودند.

حوالی ساعت ۱۸ اتوبوسی که حامل خبرنگاران بود در منطقه‌ای بین پیرانشهر و نقده در‌حال حرکت دچار مشکل فنی شد. به گواه شاهدان راننده اتوبوس اعلام کرد که ترمز دچار مشکل شده و کنترل اتوبوس از اختیارش خارج شده است. او از سرنشینان اتوبوس خواست محکم روی صندلی‌های شان بنشینند و کمربندها را ببندند. راننده توانست در همین شرایط اتوبوس را از چند پیچ بگذراند اما لحظاتی بعد وقتی اتوبوس به پیچ تندی رسید از کنترل آن ناتوان شد و درست در همان پیچ اتوبوس واژگون و به پهلو در کنار جاده متوقف شد.

این حادثه در شرایطی اتفاق افتاد که سرنشینان اتوبوس وحشت کرده بودند و هر یک در تلاش بودند تا از خود محافظت کنند. خبرنگاران حاضر در اتوبوس که خود بارها خبرهای مختلفی را برای مخاطبان شان روایت کرده بودند، حالا خود به روایتی تلخ تبدیل شده بودند. بعضی از آنها آسیب کمتری دیده بودند، بعضی بین صندلی‌ها گرفتار شده و دچار مصدومیت شده بودند و تعداد کمی هم صدای‌شان خاموش شده بود. هنوز به‌درستی معلوم نبود که چه اتفاقی افتاده و سرنشینان اتوبوس به چه سرنوشتی دچار شده‌اند.

دقایقی از این حادثه می‌گذشت که اولین گروه از امدادگران راهی محل حادثه شدند. آنطور‌که شواهد نشان می‌داد اغلب سرنشینان اتوبوس وضعیت وخیمی نداشتند و دچار شکستگی دست و پا و کوفتگی شده بودند. با این وجود دقایقی بعد معلوم شد که ۲نفر از خبرنگاران به نام‌های ریحانه یاسینی (خبرنگار ایرنا) و مهشاد‌کریمی (خبرنگار ایسنا) جان خود را از دست داده‌اند. در این شرایط بود که پیکر مصدومان با استفاده از چندین آمبولانس و بالگرد هلال احمر به بیمارستان نقده منتقل شد.

وضعیت مصدومان حادثه

بر اساس اعلام مرکز فوریت‌های پزشکی آذربایجان‌غربی در جریان حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران محیط‌زیستی ۲۱‌نفر مصدوم شدند. باقر بهرامی، رئیس این مرکز گفت: همه مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران به بیمارستان نقده اعزام شده و تحت درمان هستند و ۳ نفر از این مصدومان نیز بدحال هستند اما همکاران در حال تلاش برای بهبود و سلامتی آنها هستند. وی ادامه داد: در این حادثه ۲۱‌نفر مصدوم شدند و متاسفانه ۲نفر از بانوان خبرنگاران جان خود را از دست دادند.

در همین حال دکتر محمد آیدین، رئیس بیمارستان نقده نیز با تایید فوت ‌۲نفر از سرنشینان اتوبوس خبرنگاران گفت: ۱۳‌نفر از مصدومان اتوبوس خبرنگاران در بیمارستان نقده بستری شده‌ا‌ند‌و تحت مداوا قرار دارند.

علت حادثه چه بود؟

در شرایطی که شاهدان این حادثه نقص در سیستم ترمز اتوبوس را علت وقوع این حادثه اعلام کرده‌اند رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا نیز ضمن تایید تلویحی این موضوع علت واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در نقده را عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه اعلام کرد. سرهنگ شیرانی گفت: بررسی‌های اولیه نشان می‌دهد هنگام وقوع حادثه، راننده نتوانسته خودرو را به خوبی کنترل کند و بررسی‌های تکمیلی در این خصوص ادامه دارد. همچنین سرهنگ پاکدل، فرمانده انتظامی نقده نیز در گفت‌وگو با ایسنا نقص فنی در ترمز اتوبوس را علت حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران اعلام کرد.

پیام تسلیت مسئولان

واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران در حوالی نقده و جان باختن ریحانه یاسینی و مهشاد کریمی، باردیگر جامعه خبری کشور را داغدار کرد. به دنبال این حادثه برخی مسئولان و چهره ها با صدور پیام تسلیت با بازماندگان این حادثه تلخ ابراز همدردی کردند. یکی از این افراد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه بود‌ که در پیامی توییتری خطاب به خانواده ریحانه یاسینی نوشت: از شنیدن این خبر غم انگیز بسیار متاثر شدم. برای آن مرحومه غفران و رضوان الهی و برای شما، همکاران و خانواده داغدار صبر و اجر مسئلت دارم. این پیام در حالی منتشر شد که پیش از این ریحانه یاسینی در توییتی برای ظریف نوشته بود: آخرین روزهای لذت بردن از صحبت‌کردن وزیر امور خارجه که مایه مباهات بود.

همچنین علی ربیعی، سخنگوی دولت نیز در توییتی جان باختن خبرنگاران در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران در نقده را تسلیت گفت. ربیعی در این توییت نوشت: ۲نفر از خبرنگارانی که با قلم و دوربین خود برای زیست بهتر مردمانمان می‌نوشتند، دخترانمان مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی در حادثه‌ای خونبار جان خود را درحین ماموریت از دست دادند. این حادثه رابه خانواده جان باختگان، همکاران رسانه‌ای به ویژه ایسنایی‌ها و ایرنایی‌ها تسلیت می‌گویم.

از‌ سوی دیگر محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در توییتی درگذشت ۲خبرنگار را در حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط‌زیست تسلیت گفت و با جامعه رسانه ای ابراز همدردی کرد. او نوشت: «حادثه تلخ از دست دادن ۲بانوی خبرنگار در ارومیه و مجروح شدن جمع دیگری از خبرنگاران حوزه محیط زیست را به همکارانم در رسانه و خانواده این عزیزان تسلیت می‌گویم و با همه وجود پیگیر دستگاه‌های متولی برای روشن‌شدن علت حادثه، جبران خطاهای احتمالی و تلاش حداکثری برای مجروحان هستم.»

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا