اقتصادی

جزئیات روند مالیاتی در دولت سیزدهم

دولتِ جدید جلوی فرار مالیاتی را گرفته است و تصمیم دارد از سرمایه‌های راکد و فعالیت‌های زیر زمینی مالیات دریافت کند.


به گزارش روند بازار به نقل از خبرنگار ایبِنا، در اکثر کشور‌های جهان مالیات یکی از ابزار‌های مؤثر کسب درآمد و تامین بودجه محسوب می‌شود. در دولت سیزدهم افزایش درآمد‌های مالیاتی به جای درآمد‌های نفتی در دستور کار قرار گرفت، البته تحقق درآمد‌های مالیاتی دولت به معنی گرفتن مالیات بیشتر از مردم یا تولید نیست، بلکه دولتِ جدید جلوی فرار مالیاتی را گرفته است و تصمیم دارد از سرمایه‌های راکد و افرادی که فعالیت‌های زیر زمینی و غیر شفاف دارند، مالیات دریافت کند.

سامان دهی پایانه‌های فروشگاهی، مجازاتی برای فراریان مالیاتی

در دولت سیزدهم اقدامات زیادی در جهت سامان دهی مالیات ستانی صورت گرفت، از جمله این اقدام‌ها میتوان به ساماندهی پایانه‌های فروشگاهی اشاره کرد بر اساس قانون پایانه‌های فروشگاهی، کلیه دستگاه‌های pos باید دارای یک پرونده مالیاتی باشند و در سامانه سازمان امور مالیاتی ثبت شوند، به همین منظور بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار کارتخوان در دولت جدید بــه پرونده‌های مالیاتی متصل شدند.

در همین رابطه سیاوش غیبی پور، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: طبق تصمیم سازمان امور مالیاتی تمامی کارتخوان‌ها باید پرونده مالیاتی فعال داشته باشند، این در حالی است که بیش از دو میلیون فعال اقتصادی فاقد پرونده مالیاتی بودند، اما با اقدام سازمان امور مالیاتی فعالان اقتصادی دارای پرونده مالیاتی شدند.

وی بیان کرد: ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان در شفافیت و جلوگیری از فرار مالیاتی افراد خرد موثر بود، اما همه فرار مالیاتی به وسیله سامان دهی کارتخوان‌ها صورت نمی‌گیرد به عنوان مثال بعضی از افراد در ازای معامله خود، بیت کوین، زمین یا دلار می‌گیرند.

برخورد با فاسدان مالیاتی از طریق سامانه سوت زنی

سامانه سوت زنی، زیر نظر سازمان قوه قضاییه کشور راه اندازی شده هدف آن گزارش فساد از طریق افراد به سازمان قوه قضاییه است، همچنین در این سامانه امکان اعلام فساد در بین سازمان‌های دولتی، عمومی و خصوصی به صورت غیر حضوری و آنلاین وجود دارد، تاکنون با استفاده از گزارش‌های مردمی در سامانه سوت زنی جلوی بسیاری از فرار‌های مالیاتی گرفته شده است. بر اساس گزارش سازمان امور مالیاتی، بیشترین موضوع این گزارش‌ها مربوط به تخلف عدم استفاده از کارتخوان به ویژه از سوی پزشکان و دندانپزشکان بوده است.

حرکت به سمت بانکداری نوین علتی برای افزایش درآمد‌های مالیاتی

یکی از دیگر راه‌های رشد درآمد‌های مالیاتی کاهش هزینه‌های وصول مالیات است که با مدرن شدن نظام بانکداری شاهد این نوع تحولات خواهیم بود در همین رابطه سیاوش غیبی ‎پور، کارشناس امورمالیاتی گفت: نظم دهی به پرداخت مودیان بزرگ و اداره مودیان برای پرداخت مالیات، در تحقق درآمد‌های مالیاتی در نیمه اول امسال اثر گذار بوده، همچنین نظام بانکداری و سیستم دریافت مالیات از حالت سنتی به سمت جدید در حال حرکت است، که خود این امر هزینه‌های وصول مالیات برای دولت را کم می‌کند. به عنوان مثال ابلاغیه و ارسال آن برای هر فرد زمان بر بود، اما با استفاده از سیستم‌های جدید و ایجاد میز خدمت، هر کس که پرونده مالیاتی دارد می‌تواند ابلاغیه خود را در سامانه مالیات دریافت کند.

اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه

با تمامی تلاش‌های سازمان امور مالیاتی در شش ماه امسال میزان ۲۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی تحقق پیدا کرد که این میزان معادل ۷۱ درصد کل درآمد‌های مالیاتی دولت در سال گذشته است البته طبق آخرین آمار نیز گرفتن مالیات از فراریان مالیاتی افزایش ۶۶ درصدی داشته است. تعدادی از این اقدامات شامل شناسایی کارت‌های سرگردان بدون پرونده مالیاتی و قرارگرفتن کارت مازاد در دامنه مالیاتی است، البته اقدامات دولت جدید به اینجا محدود نمی‌شود و در تلاش برای اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه است اجرای این طرح در کنار سامان دهی پایانه‌های فروشگاهی می‌تواند گامی نهایی و مهم برای بهبود وضعیت مالیاتی کشور باشد.

در این رابطه حسین محمودی اصل؛ کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار ایبِنا، گفت: قانون مالیات برعایدی سرمایه، باعث کنترل دلالی و کاهش حاشیه سود آن می‌‌شود. اجرای این طرح باعث برقراری عدالت اجتماعی می‌شود، در شرایط فعلی حاشیه سود دلالی حداکثر و حاشیه سود تولید حداقل است، بنابراین با این وضعیت انگیزه برای دلالی بیشتر از تولید می‌شود، درکل این مالیات بیشتر نقش تنطیم گری دارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا