اجتماعی

جزئیات طرح بنزین شهروندی

در طرح جدید بنزینی دولت، آنها که صاحب خودرو نیستند سهمیه بنزین دریافت می‌کنند و در صورت عدم استفاده می‌توانند آن را بفروشنند.

به گزارش روند بازار، هفته گذشته نامه‌‌‌ای از معاون اقتصادی رئیس‌جمهور، محسن رضایی منتشر شد که به موجب آن طرح جدیدی برای توزیع بنزین در مناطق آزاد جزایر کیش و قشم به‌‌‌صورت آزمایشی اجرا خواهد شد تا در صورت موفقیت به کل کشور تسری یابد. این طرح که به جای اختصاص بنزین به پلاک خودروها، کد ملی افراد را در نظر می‌گیرد.

علاوه بر این، مجری این طرح در کیش می‌‌‌گوید که خرید و فروش بنزین توسط شهروندان در اپلیکیشنی که مختص این امر است با قیمت بین ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ تومان (و نه بیشتر) انجام خواهد شد. حسین شمسیان تاکید می‌کند که این طرح ابتدا در کیش آغاز می‌شود و در آن افزایشی در قیمت بنزین وجود ندارد. علاوه بر این، به دلیل نگرانی از کمبود داخلی عرضه، فعلا صادرات بنزین توسط شهروندان و شرکت‌های خصوصی در طرح دیده نشده است. با این حال، قرار است برای افرادی که به تلفن‌های هوشمند دسترسی ندارند، سازوکارهایی طراحی شود تا همه بتوانند از منافع آن بهره‌‌‌مند شوند. در ادامه گزارش، به جزئیات این طرح از قول مسوولان پرداخته می‌شود.

برخی جزئیات طرح جدید بنزینی


محمدرضا لواسانی، سرپرست منطقه آزاد کیش درباره طرح جدید بنزین موسوم به «بنزین شهروندی» توضیحاتی ارائه کرد که اندکی از ابهامات این طرح را می‌‌‌زداید.

او ادامه داد: از این پس سهمیه بنزین به دارندگان هر کد ملی دارای خودرو یا فاقد خودرو تعلق می‌گیرد، میزان یارانه تخصیصی به‌‌‌ازای هر نفر معادل ۲۰ لیتر بنزین به‌‌‌نرخ ۱۵۰۰ تومان است.

به‌‌‌گفته لواسانی یارانه سهمیه بنزین از هر کارت بانکی قابل برداشت است و افراد در صورت نداشتن خودرو می‌توانند این یارانه را با اپلیکیشنی که به همین منظور طراحی شده است به فروش برسانند. طبق این طرح، افرادی که به‌‌‌هردلیلی امکان فروش سهمیه خود یا انتقال به دیگری را نداشته باشند، بعد از مدت مشخصی مبلغ آن را به‌‌‌صورت فروش خودکار، در حساب خود دریافت خواهند کرد. لواسانی با تاکید بر اینکه تمام دارندگان کدملی مشمول طرح هستند اظهار کرد: با اجرایی شدن طرح جدید سهمیه بنزین، رانندگان وسائط نقلیه عمومی همچنان از سهمیه‌‌‌ خود برخوردارند و هیچ‌گونه تغییری در سهمیه تاکسی‌‌‌ها، خودروهای عمومی و گازوئیلی ایجاد نمی‌شود و اعضای خانواده‌‌‌‌‌‌هایشان نیز مشمول دریافت یارانه سهمیه ۲۰ لیتر بنزین می‌‌‌شوند.

به گفته حسین شمسیان مجری این طرح در کیش، سهمیه بنزین به افرادی که حداکثر زمان خروج‌‌‌شان از کشور یک سال باشد، اختصاص داده می‌شود. علاوه بر این، نیازی به ثبت‌نام و اعلام شماره حساب نیست و سهمیه بر اساس کد ملی به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود. البته این سهمیه به صورت پولی نبوده و در واقع، بنزین در کارت‌‌‌های بانکی سرپرست خانوار شارژ می‌شود و فرقی نمی‌‌‌کند از کدام کارت استفاده شود. این روش مانند سال ۸۶ بوده که بدون نیاز به کارت سوخت، زمان کشیدن کارت در پمپ بنزین، یارانه لحاظ می‌شود.

همچنین عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس دیروز (چهارشنبه) اظهار کرد: این طرح نمی‌تواند اثر تورمی داشته باشد چراکه قیمت‌‌‌ بنزین تغییری نکرده اما از نظر توزیع می‌تواند به نفع خانوار باشد؛ حتی خانواری که صاحب خودرو نیست و به هر کد ملی این یارانه بنزینی تعلق خواهد گرفت. البته در اینجا معتقدیم باید برای تعداد افراد مشمول در یک خانوار سقفی (برای مثال ۵ نفر در هر خانوار) در نظر گرفته شود. از سوی دیگر سهمیه بخش حمل‌ونقل عمومی قطع نخواهد شد و جابه‌‌‌جایی بار و مسافر با همان نرخ‌های سهمیه‌‌‌ای انجام خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا