اقتصادی

جزئیات پرداخت وام‌های بانکی در ۶ ماهه ۱۴۰۲

در نیمه اول امسال بیش از ۲۴۳۶.۲ همت تسهیلات در شبکه بانکی پرداخت شده که ۲۱.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

به گزارش روند بازار به نقل از تحلیل‌بازار، بانک مرکزی به تازگی آمار و ارقام تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی در نیمه اول سال ۱۴۰۲ را منتشر کرده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در نیمه اول امسال به بیش از ۲۴۳۶.۲ همت می‌رسد که ۲۱.۲ درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته است. تسهیلات پرداختی شبکه بانکی در این مدت، در مقایسه با سال گذشته ۴ هزار و ۲۵۶ هزار میلیارد ریال افزایش داشته است.

۲۰۳۹.۴ همت از این تسهیلات معادل ۸۳.۷ درصد به کسب و کارها و ۳۹۶.۸ همت معادل ۱۶.۳ درصد به مصرف‌کننده نهایی (خانوار) پرداخت شده است.

از تسهیلاتی که به کسب و کارها پرداخت شده؛ ۴۲.۹ درصد به خدمات، ۳۵.۷ درصد به صنعت و معدن، ۹.۹ درصد به بخش بازرگانی، ۵.۵ درصد به مسکن و ساختمان و ۶ درصد به بخش کشاورزی اختصاص پیدا کرده است.

در میان کسب‌وکارها بیشترین تسهیلات پرداختی مربوط به بخش خدمات با ۸۷۳.۹ همت و سهم ۴۲.۹ درصدی و سپس بخش صنعت و معدن با ۷۲۸.۱ همت و سهم ۳۵.۷ درصدی است. تسهیلات پرداخت شده به بخش بازرگانی ۲۰۱ همت، کشاورزی ۱۲۳.۱ همت و بخش مسکن و ساختمان ۱۱۲.۷ همت است.

۱۵۷۳.۶ همت از کل تسهیلات پرداختی به کسب و کارها برای تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی پرداخت شده که شامل ۷۷.۲ درصد از کل تسهیلات این بخش است.

بیشترین هدف از دریافت تسهیلات نیز مربوط به تامین سرمایه در گردش بنگاه‌های اقتصادی با سهم ۶۴.۶ درصدی و مبلغ ۱۵۷۳.۶ همتی و سپس دریافت تسهیلات برای ایجاد در کسب و کارها با سهم ۱۶.۷ درصدی و مبلغ ۳۳۹.۶ همتی می‌باشد.

در نیمه اول امسال ۱۵۸.۹ همت برای خرید کالای شخصی، ۹۲.۳ همت برای توسعه و ۷۸.۴ همت نیز قرض‌الحسنه ضروری پرداخت شده است.

در این مدت ۷۱.۶ همت وام قرض‌الحسنه ازدواج و ۱۷ همت نیز وام قرض‌الحسنه فرزندآوری پرداخت شده است.

سهم وام پرداخت شده به خانوار در نیمه اول سال گذشته ۱۴.۹ درصد بوده، اما امسال به ۱۶.۳ رسیده که افزایش ۱.۴ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

از کل تسهیلات پرداختی ۲۱.۴ درصد مربوط به وام‌های خرد (کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان) است و در نیمه اول امسال بیش از ۵ هزار و ۲۱۰ هزار میلیارد ریال وام خرد پرداخت شده است.

در نیمه اول امسال بیش از ۴۱۳ هزار میلیارد ریال تسهیلات خرد هم از طریق کارت‌های اعتباری به خانوار پرداخت شده که با احتساب این وام‌ها، سهم بخش خانوار به ۱۷.۷ درصد و سهم پرداخت وام‌های خرد هم به ۲۲.۷ درصد افزایش پیدا می‌کند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا