اقتصادی

جزئیات ۱۰ سند همکاری بین ایران و ترکیه

 وزیر راه و شهرسازی گفت: گفتگوی رؤسای جمهور دو کشور در حوزه اقتصادی در قالب ۱۰ سند همکاری که به امضای مقام‌های دو کشور رسید، صورت گرفت.

به گزارش روند بازار از وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه که به همراه رئیس‌جمهوری به آنکارا سفرکرده است، درباره جزئیات هشتمین نشست شورای‌عالی همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه ادامه داد: هشتمین شورای‌عالی همکاری‌های اقتصادی دو کشور برگزار شد و جلسه خصوصی رؤسای جمهوری دو کشور داشتند که این جلسه به‌اتفاق چندین مقام از دو کشور انجام شد.

توافق ایران و ترکیه در تقویت حمل‌ونقل هوایی

وی افزود: توافق‌های خوبی در حوزه هوایی به سرانجام رسیده است. یکی از سندهایی که به امضا رسید در این بخش بود.

ایران و ترکیه برای احداث خط جدید انتقال گاز توافق کردند

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه گفت: قرارداد پیشین ایران با ترکیه در حوزه انرژی، تمدید شد. همچنین برای احداث خط جدید انتقال گاز توافق شد تا هرچه سریع‌تر قرارداد جدید برای احداث قرارداد جدید نهایی شود.

ترکیه در میادین گازی ایران سرمایه‌گذاری می‌کند

بذرپاش خاطرنشان کرد: همچنین مقرر شد تا ترکیه در میادین گازی ایران سرمایه‌گذاری کند که توافق اولیه خوبی انجام شد.

وی ادامه داد: یکی از سندهای همکاری ایران و ترکیه در حوزه علم و فناوری اختصاص یافت. موافقت شد تا هم پارک‌های علم و فناوری در دو کشور توسعه یابد و دو کشور دراین‌خصوص سرمایه‌گذاری انجام دهند.

رفع مشکلات همکاری تجار و فعالان اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه

رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و ترکیه از دیگر محورهای گفتگو را به حوزه فرهنگی و رسانه‌ای مرتبط دانست و افزود: سند برای توسعه همکاری رسانه‌ای دو کشور امضا شد.

بذرپاش خاطرنشان کرد: دو کشور توافق کردند تا هرچه سریع‌تر کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و ترکیه در اسفندماه برگزار شود و وزیر تجارت کشور ترکیه با دستور رئیس‌جمهور به‌عنوان مسئول طرف ترکیه معرفی شد. همچنین برای مشکلاتی که تجار و فعالان اقتصادی دو کشور دارند توافق شد تا با همکاری مقام‌ها این مشکلات به حداقل برسد.

گفتگوی مقامات ایران و ترکیه برای حمایت از غزه

وی ادامه داد: بخشی از محورهای گفتگو بین رؤسای جمهوری دو کشور با محوریت موضوع غزه و حمایت‌های دو کشور در مقابله با این ظلمی که علیه مردم غزه توسط رژیم ستمگر و ظالم بود.

پیشنهاد تکمیل کریدور ریلی ایران و ترکیه در منطقه چشمه ثریا به مرند

وزیر راه و شهرسازی گفت: یکی از محورهای گفتگوی مقام‌های دو کشور در موضوع حمل‌ونقلی بود. در حوزه ریلی، پیشنهاد جدید ایران، اتصال ریلی منطقه چشمه ثریا به مرند بود که بتوانیم راه‌آهن را متصل کنیم و یک شبکه کریدوری جدید به شبکه کریدوری شرقی – غربی ایران افزوده شود.

بذرپاش افزود: همچنین با تکمیل این کریدور ریلی، ترکیه می‌تواند به آب‌های آزاد دسترسی یابد که موضوع در حال پیگیری است و موضوع تخصصی این پیشنهاد در تهران ادامه خواهد یافت.

قول مساعد ترکیه برای اتمام عملیات عمرانی در مرز بازرگان

وی از دیگر محورهای گفتگوی دو کشور ایران و ترکیه را موضوع حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد و گفت: مرزهای مشترک ایران و ترکیه مرزهای بازرگان، سرو و رازی است. مرز بازرگان حدود دو سال است که در بخش ترکیه در حال تکمیل عملیات زیرساختی و عمرانی است که کامیون‌ها در این مرز معطل می‌شوند که قول مساعد داده شده است تا ظرف چند ماه آینده این عملیات به اتمام برسد و تردد در این مرز آسان‌تر شود.

منبع
خبرگزاری ایرنا

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا