اجتماعیاقتصادیسبک زندگی

جزییات دریافت وام ازدواج ۶۰ میلیون تومانی ۹۸

وام ازدواج  ۹۸ در بودجه سال ۹۸ تصویب شده است و به زوجین، فرزندان شهدا، ایثارگران و جانبازان و خود این عزیزان با رعایت شرایط مزبور در لایحه بودجه، ابلاغی بانک مرکزی، به ازای هر یک از زوجین، ۳۰۰ میلیون ریال اعطا می شود. این وام، بلند مدت بوده و نرخ بهره آن ۴ درصد با دوره بازپرداخت پنج ساله است. داشتن ضامن برای دریافت این وام اجباری است. یک زن و شوهر، می توانند حداکثر ۶۰۰ میلیون ریال وام دریافت کنند. دریافت این وام، بر اساس بند الف تبصره  ۱۶ قانون بودجه سال نود و هشت کل کشور بوده و شرایطی دارد. یارانه بگیران، نیازی به ارائه ضامن ندارند.

در گزارش امروز نگاهی داریم به شرایط و مدارک جدید دریافت وام ازدواج در سال نود و هشت. 

وام ازدواج ۹۸

سایت ثبت نام وام ازدواج ۹۸

حتما بخوانید: پاسخ به پرسش های متداول برای دریافت وام ازدواج ۹۸

مبلغ وام ازدواج ۹۸

طبق تبصره قانون بودجه نود و هشت، مبلغ وام ازدواج برای زوجین، ۶۰۰ میلیون ریال است. این مبلغ به زوجی تعلق می گیرد که تاریخ عقد آن ها در محضرخانه، اول فروردین ماه سال نود و شش باشد و تا کنون، سابقه دریافت وام ازدواج نداشته باشند. اگر سابقه دریافت وام ازدواج داشته حتی اگر آن ازدواج به طلاق کشیده شده باشد، امکان دریافت مجدد این وام برایشان فراهم نیست.

دوره باز پرداخت وام ازدواج ۹۸

دوره باز پرداخت وام ازدواج ۹۸ را ۶۰ ماهه (۵ ساله) تعیین کرده اند و هر یک از زوجین بایستی به منظور دریاقت این وام، به صورت مستقل نسبت به تکمیل مدارک و فرم تقاضا اقدام کند.

ضامن برای وام ازدواج ۹۸

برای دریافت وام ازدواج ۹۸ داشتن یک ضامن معتبر و سفته و یا چک بانکی، الزامی خواهد بود. توجه کنید که یارانه بگیران در ۳۱  استان کشور می توانند از یارانه دریافتی خود به عنوان ضمانت باز پرداخت وام، استفاده کنند. البته، بانک  عامل می تواند یارانه را به عنوان تضمین، بپذیرد یا از پذیرش آن امتناع کند.

شرایط عمومی زوجین متقاضی وام ازدواج ۹۸

برای دریافت وام ازدواج ۹۸ هر یک از زوجین بایستی تابعیت جمهوری اسلامی را داشته و اگر ازدواج آن ها در خارج از کشور انجام شده است، گواهی تاییدیه سفارت جمهوری اسلامی  را ارائه کنند. این گواهی، به عنوان سند ازدواج قابل قبول خواهد بود. اگر هر یک از زوجین، با پیروان ادیان رسمی مندرج در قانون اساسی ازدواج کنند، اقرار نامه آن ها معادل  عقد نامه خواهد بود.

متقاضیات باید کارت ملی هوشمند و شناسنامه عکس دار داشته باشند. کد پستی محل متقاضی نیز الزامی است. شرط عمومی دیگر این است که زوجین، سابقه دریافت وام ازدواج را نداشته باشد.

مدارک مورد نیاز وام ازدواج ۹۸

مدارک مورد نیازی که هر یک از زوجین برای دریافت وام ازدواج باید ارائه کنند به شرح زیر است:

  • رونوشت و اصل سند ازدواج یا اقرارنامه
  • رونوشت و اصل کارت ملی هوشمند و شناسنامه زوجین
  • رونوشت و اصل کارت ملی هوشمند و شناسنامه ضامنین
  • ارائه کد پستی ۱۰ رقمی زوجین و هم چنین ضامنین
  • دریافت کد رهگیری ۱۰ رقمی که توسط سایت رسمی درخواست وام ازدواج ۹۸ ارائه شده است.

شرایط ضامنین برای دریافت وام ازدواج ۹۸

یکی از سوالات متداولی که خوانندگان گرامی درباره دریافت وام ازدواج ۹۸ دارند، شرایط افرادی است که ضامن آن ها برای دریافت وام ازدواج در بانک های عامل سراسر  کشور می شوند. اگر زوجین، یک شعبه یک بانک در یک استان را انتخاب کرده باشند، مثلا هر دو، شعبه بانک ملی فلان شهر در فلان استان را انتخاب کرده باشند، فقط ۱ ضامن برای دریافت وام ازدواج ۹۸ به مبلغ ۶۰۰ میلیون ریال کفایت می کند. به شرطی که حقوق ضامن، کفایت قسط هر دو قرارداد زوجین را بکند.

اما اگر هر یک از زوجین، در شعبه های متفاوت بانک های عامل، ثبت نام کرده و درخواست وام ۳۰۰ میلیونی کنند، بایستی هر کدام یک ضامن معتبر معرفی کنند.

اگر  یکی از زوجین، کارمند دولت، کارمند شهرداری، کارمند هلال احمر، کارمند کمیته امداد، کارمند بنیاد شهید، کارمند بنیاد جانبازان انقلاب اسلامی، کارمند پیمانی دولت، کارمند یکی از نهادهای وابسته به نیروهای مسلح جمهوری اسلامی باشد، ارائه گواهی کسر از حقوق نامبرده، کفایت می کند و نیازی به معرفی ضامن به بانک ندارد. اما اگر کارمند ارگان های فوق نیستید، ضامنی که کارمند یا بازنشسته ارگان های فوق الذکر است نیز می تواند به عنوان ضامن شما معرفی شود.

اگر قصد دارید تا دوست و همکار و آشنای شما که کاسب است و مغازه دارد، ضمانت وام ازدواج ۹۸ شما را بر عهده بگیرد، باید گواهی کسب و پروانه خود را مبنی بر دایر بودن فعالیت اقتصادی و مجوز دار بودنش، به بانک ارائه دهد. اگر چنین فردی ندارید، یک فرد حقیقی ایرانی که دارای گردش  حساب خوب و فعال و بدون چک برگشتی است، به  تشخیص شعبه پرداخت کننده وام ازدواج، کفایت می کند.

پاسخ  به سوالات متداول

من در سال ۹۵  ازدواج کرده ام. آیا وام ازدواج ۶۰۰ میلیون ریالی به بنده تعلق می گیرد؟

طبق  اعلام  بانک مرکزی، تاریخ عقد شما باید ۱/۰۱/۱۳۹۶ به بعد باشد.

در زمان ثبت نام وام ازدواج ۹۸ متاسفانه کدرهگیری صادر نشد. چه باید بکنم؟

کافی است  به بخش بازیابی و چاپ کد رهگیری در این نشانی رفته و کد رهگیری را دریافت کنید. داشتن کد برای دریافت وام اجباری است.

در زمان ثبت نام وام در  سامانه بانک  مرکزی، سهوا اطلاعات هویتی خود را اشتباه وارد کردم. چه باید کرد؟

باید به بخش ویرایش ثبت نام قبلی در این لینک مراجعه کرده و اطلاعات را ویرایش نمایید.

آیا امکان ثبت نام وام ازدواج از طریق پست امکان پذیر است؟

خیر. صرفا باید از طریق سامانه وام ازدواج در سایت بانک مرکزی اقدام  کنید.

چند روز پس از تعیین شعبه توسط بانک عامل، فرصت مراجعه به شعبه جهت تکمیل مدارک را داریم؟

با توجه به حجم بالای متقاضیان دریافت وام ازدواج ۹۸ لذا شما بایستی ظرف ۱۲ روز  کاری پس از دریافت پیامک مربوطه، با مدارک مثتبه به همراه ضامن به شعبه مراجعه کنید.

آیا اگر یکی از زوجین ثبت نام کند، نیازی به ثبت نام زوج دیگر نیست؟

خیر. هر زوج، شخصیت حقیقی مستقلی است و باید فرم و قرارداد مربوط به درخواست وام خود را تکمیل کرده و ضامن ارائه کند. لذا تکمیل قرارداد توسط همسر یا شوهر، کفایت نخواهد کرد.

چرا روند تعیین شعبه به طول می انجامد؟

به دلیل حجم بالای درخواست های متفاضیان و محدودیت منابع مالی در بانک های عامل سراسر کشور، شاهد اطاله روند تعیین شعب توسط ادارات مرکزی بانک ها در هر استان هستیم. لذا توصیه می کنیم برای آگاهی از وضعیت تعیین شعبه خود در اسرع وقت به ادارات مرکزی مراجعه و کد رهگیری ۱۰ رقمی را به همراه داشته باشید.

من برای دومین بار در ۲ سال اخیر ازدواج کردم. آیا به بنده وام ازدواج ۹۸ تعلق می گیرد؟

اگر ازدواج دوم شما پس از اول فروردین ۹۶ بوده و در ازدواج قبلی، وام ازدواج دریافت نکرده باشید، مشمول دریافت وام ازدواج ۹۸ به مبلغ ۳۰۰ میلیون ریال هستید.

من تعین شعبه شده و قصد دارم بانک را عوض کنم. آیا امکان پذیر است؟

خیر.

آیا با داشتن چک برگشتی می توان برای وام ازدواج ۹۸ اقدام کرد؟

خیر. تا زمانی که چک برگشتی را رفع اثر نکنید امکان دریافت وام را نخواهید داشت. توجه کنید که بانک برای پرداخت وام استعلام میگیرد و افرادی که بدهی بانکی یا چک برگشتی دارند که رفع سو اثر نکردند نمی توانند وام ازدواج ۹۸ دریافت کنند.

اگر خواهان دریافت وام ازدواج در اسرع وقت از شعبه بانک مورد نظر در استان محل سکونت هستید، به این لینکمراجعه کرده که تسهیلات لازم را برای دریافت وام ازدواج ۹۸ زوجین جوان در ۳۱ استان کشور فراهم می کند. برای ارتباط با ۲۰ بانکی که موظف به ارائه تسهیلات وام ازدواج ۹۸ با اولویت به متقاضیان هستند، به این لینک رجوع کنید. اگر با تخلفی مواجه شدید به سازمان بازرسی کل کشور اطلاع دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا