اجتماعی

جزییات طرح عجیب معافیت سربازی در سال ۱۳۹۹

قانون جدید معافیت از سربازی همان قانون قدیمی معافیت سربازی است و تغییری نکرده است. یکی از دلایلی که در چند روز اخیر کاربران در شبکه های اجتماعی و موتورهای جست و جو به دنبال طرح جدید و یا قانون جدید معافیت سربازی هستند، به طرحی که ابوترابی نماینده مجلس شورای اسلامی از آن سخن گفته مربوط است.

طبق خبری که آقای ابوترابی در هفته اول آبان ماه امسال رسانه ای کرده است، مجلس طرح جدید برای معافیت سربازی مشمولان در سال کرونایی و تحریمی ۹۹ دارد که هنوز جزییات تکمیلی آن رسانه ای نشده است.

طبق طرح معافیت سربازی که توسط ابوترابی اطلاع رسانی شده است، هر فردی که مشمول خدمت مقدس سربازی است و بیست و هشت سال سن دارد، در صورتی که تا سن پنجاه سالگی، پنجاه درصد بیش تر از مشمولانی که سربازی رفته اند، مالیات پرداخت کند، کارت پایان خدمت گرفته و از طی کردن دوره خدمت وظیفه عمومی معاف است.

طرح جدید معافیت سربازی که توسط یکی از نمایندگان مجلس در آبان ۹۹ رسانه ای شده است، باید پس از تایید کمیسیون های مربوطه در مجلس شورای اسلامی، رای اکثریت صحن علنی مجلس را گرفته و برای تبدیل شدن به قانون، با تایید شورای نگهبان قانون اساسی نیز مواجه شود. طرح معافیت سربازی مشمولان در صورتی تبدیل به قانون می شود که ستاد کل نیروهای مسلح نیز این طرح را تایید کند.

با توجه به سابقه مخالفت ستاد کل نیروهای مسلح به قوانین و طرح ها و لوایحی که در آن، نظرات امنیتی و نظامی کشور لحاظ نشده است، بنابراین بعید به نظر می رسد که این طرح خام که علاوه بر چالش های حقوقی، با چالش بی عدالتی در جامعه نیز روبرو است، بتواند از همه موانع پیش رو تا تبدیل شدن به قانون، به سلامت عبور کند.

ستاد کل نیروهای مسلح در سال های اخیر، با طرح جریمه فروشی سربازی، طرح اعزام داوطلبانه مشمولان به خدمت و طرح معافیت از سربازی فوتبالیست ها و طرح معافیت ریالی مشمولان مخالفت کرده بود.

لذا اگر شما مشمول هستید، نباید منتظر تصویب یا عدم تصویب این طرح باشید. طبق اعلام اخیر سازمان وظیفه عمومی، در صورتی که تا اول آذر ماه ۹۹ برای اعزام به خدمت سربازی اقدام کنید، مدت سربازی شما به جای ۲۴ ماه در مناطق عادی و غیر عملیاتی، همان ۱۸ ماه است.

طرح جدید معافیت سربازی که یکی از نمایندگان مجلس در روزهای ابتدایی هشتمین ماه سال جهش تولید بیان کرده، موجی از اعتراض و واکنش ها را در میان کاربران ایرانی شبکه های اجتماعی به همراه داشته و بعضی از هشتگ بی عدالتی و مالیات بده سربازی نرو استفاده کردند.

طرح جدید خرید خدمت سربازی احتمالا به دلیل اینکه نمی تواند نظر نیروهای مسلح را تامین کند و ابزار قانونی و اجرایی مشخص و شفافی هم برای اجرای آن در نظر گرفته نشده است، تصویب نشود.قانون جدید معافیت از سربازی

در سایت وظیفه عمومی ناجا درباره قانون جدید معافیت سربازی اطلاعات لازم را کسب کنید

به دلیل شیوع بیماری کرونا، مدت زمان آموزشی در نیروهای مسلح برای مشمولان دوره خدمت وظیفه عمومی، ۳۰ روز است. اگر یک سال پس از فراغت از تحصیل برای ارسال دفترچه اعزام به خدمت اقدام نکنید و خود را معرفی نکنید، در صورت عدم معرفی خود، از نظر سازمان وظیفه عمومی، وارد دوران غیبت می شوید.

یک بار دیگر تاکید می کنیم که مدت خدمت سربازی کارکنان وظیفه عمومی از اول آذر ماه سال ۱۳۹۹ در مناطق عادی و غیر عملیاتی کشور، ۲۴ ماه خواهد بود. لذا قانون جدید معافیت از سربازی در آبان یا پاییز ۹۹ تعیین و تصویب نشده است و شرایط اعزام به خدمت همان چیزی است که در نیمه نخست سال ۹۹ روال بود.

قانون جدید معافیت از سربازی باید تاییدیه شورای نگهبان و ستاد کل نیروهای مسلح را داشته باشد. احتمالا در آبان ماه، طرح مطرح شده مجلس یازدهم درباره قانون جدید معافیت از سربازی با مخالفت هایی همراه و از دستور کار بهارستانی ها خارج شود.

طرح خرید جریمه غیبت خدمت سربازی نیز از سال ۱۳۹۶ به بعد لغو شد. برای اطلاع از جدید ترین قوانین و شرایط معافیت از خدمت سربازی به سایت سازمان وظیفه عمونی ناجا به نشانی vazifeh.police.ir رجوع کنید.

افرادی که با فرد دارای معلولیت ازدواج کنند، احتمال معافیت از خدمت سربازی دارند. چالش طلاق توافقی زوجین برای اخذ معافیت فرزندان از جمله چالش هایی است که امسال بر سر معافیت از خدمت سربازی خانواده هایی که فرزند مشمول دارند، مطرح شد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا