اقتصادی

جزییات عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا-نماد بوعلی

روند بازار – عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا قرار بود روز ۴ شنبه مورخ ۱۲ آذر ۹۹ صورت بگیرد. یعنی ۱ روز پس از عرضه اولیه چخزر که اولین عرضه اولیه پاییز کرونایی امسال بود.

عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا که قرار بود ۴ شنبه ۱۲ آذر انجام شود احتمالا به ۴ شنبه ۱۹ آذر موکول شده است. اطلاعات تکمیلی در همین گزارش به روز رسانی خواهد شد.

۱۲ درصد کل سهام شرکت پتروشیمی بوعلی سینا با نماد بوعلی،  معادل ۴۲۰ میلیون سهم است. در واقع در عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا ، ۸۸ درصد سهام عرضه نمی شود و برای خرید سهام بیشتر از بوعلی، بایستی از شنبه بعد از عرضه اولیه اقدام کرد. عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا در واقع عرضه اولیه شماره ۵۷۸ است.

عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا یکی دیگر از عرضه اولیه های مربوط به پتروشیمی در سال جاری است که در بخش محصولات شیمیایی بورس قرار میگیرد. عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا نیز به روش بوک بیلیدنگ است.عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا

آگهی رسمی عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا که توسط شرکت بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد

چون اطلاعیه عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا توسط شرکت بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد، بنابراین نماد «بوعلی» از نمادهای درج شده در بازار بورس است و ربطی به بازار فرابورس ندارد. عرضه اولیه تپسی احتمالا در بازار دوم فرابورس خواهد بود که در اواسط زمستان سال جاری انجام می شود و نخستین استارت آپ عرضه اولیه شده خواهد بود.

تفاوتی بین عرضه اولیه سهم در بورس و فرابورس وجود دارد که توضیحاتش را در مقالات دیگر ارائه خواهیم داد. اما عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا نیز مثل عرضه اولیه چخزر ، ۵ درصدی است.

زمان ثبت سفارش عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا  هنوز مشخص نیست. اگر قبل یا بعد از ساعت اعلامی ثبت سفارش عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا نسبت به ثبت سفارش از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری خود اقدام کنید، سفارش شما ثبت نشده و در سیستم معاملاتی برای اختصاص سهم به کد شما، قرار نخواهد گرفت.

به این موضوع دقت کنید. حتما به زمان ثبت سفارش عرضه اولیه ها دقت کنید. حداکثر سهمیه هر کد حقیقی یا حقوقی در عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا نیز ۲۰۰ سهم اعلام شده است. سقف قیمت عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا نیز ۴۱۴۳۰ ریال و کف قیمت عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا نیز ۳۹۳۶۰ ریال اعلام شده است.

تابلو معاملاتی نماد بوعلی را پیش از روز عرضه اولیه مشاهده می کنید با EPS حدود ۳۵۲۵ ریال

یعنی برای اینکه در عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا ، به شما حداکثر سهمیه اختصاص یابد، باید قیمت را در سقف قیمت در سامانه معاملات آنلاین خود درج کنید. اینکه به هر کد، ۲۰۰ سهم بوعلی تعلق میگیرد یا خیر به میزان استقبال از عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا مربوط است. اگر ۴ میلیون کد مشارکت کنند، به هر کد حدودا ۱۰۰ سهم بوعلی اختصاص می یابد. نهایتا میزان نقدینگی مورد نیاز برای شرکت در عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان است.

روز شنبه بعد از عرضه اولیه، نخستین روز معاملاتی نماد بوعلی در بازار بورس است. قیمت از ۵ درصد بیشتر از سقف قیمتی تعیین شده در عرضه اولیه پتروشیمی بوعلی سینا آغاز می شود.

یعنی آغاز معاملات بوعلی از ۴۳۵۰ تومان خواهد بود. اگر بازار بورس همانطور که در هفته دوم آذر ماه، روند صعودی به خود گرفته و به سمت ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد در حال حرکت است، بتواند به روند صعودی خود ادامه دهد و حجم معاملات همچنان بالای ۲۰ هزار میلیارد تومان باشد و شاهد ورود نقدینگی و پول هوشمند و کاهش حجم خروج پول از بازار باشیم، احتمالا بوعلی در گام اول تا ۵۲۰۰ تومان یعنی ۲۰ درصد صعودی باشد و تا پایان دی ماه بتواند ۶۳۰۰ تومان که حرکت به سمت ۵۰ درصدی شدن است را در دستور کار قرار دهد.

تصویر پرتفو غیر بورسی شرکت پتروشیمی خلیج فارس با نماد «فارس» که مالک ۷۰ درصد سهام پتروشیمی بوعلی سینا است

البته باید توجه کرد که وضعیت عرضه اولیه ها و سودآوری شارپی سهام که در نیمه نخست سال ۹۹ شاهد بودیم، فعلا در نیمه دوم سال ۹۹ ، مثل سابق نخواهد بود. اما به این معنا نیست که در این عرضه اولیه نیز مثل سایر عرضه اولیه ها، نباید سهامداری کرد.

سهامداری در عرضه اولیه ها چه موارد جدید و چه موارد قدیم، همچنان توصیه می شود و بازگشت شاخص کل به سمت عبور از سقف تاریخی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد، سبب خواهد شد تا ضررهای ۳۰ تا ۶۰ درصدی سهامداران در بازه ریزش دستوری بورس از مرداد تا اواخر آبان، جبران شود.

یادتان باشد که ۷۰ درصد سهام پتروشیمی بوعلی سینا متعلق به نماد «فارس» بوده و سهامدار اصلی فارس نیز شرکت ملی صنایع پتروشیمی، شرکت تابان فردا و شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز تامین است. پتروشیمی بوعلی سینا یکی از عرضه کننده های عمده محصولات پتروشیمی در بورس انرژی ایران است که احتمالا در آینده نزدیک در بورس بین المللی کیش، شاهد معاملات آن در نماد «انرژی» باشیم. نماد «وبوعلی» مربوط به سرمایه گذاری بوعلی است و با نماد «بوعلی» فرق دارد.

هم گروهی های فوق العاده بوعلی برای سهامداری بلند مدتی عبارتند از: پترول، شگویا، تاپیکو، آریا، شلرد و شیران.

فرصت های استخدامی و کارآموزی و هم چنین مزایدات و مناقصات و قیمت محصولات پتروشیمی بوعلی سینا برای تحویل سال ۱۴۰۰ شمسی و بورس انرژی را در سایت پتروشیمی در نشانی: BSPC.IR دنبال کنید.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا