اقتصادی

جهش ۱۳ هزار و ۹۲۵ واحدی شاخص بورس تهران

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با افزایش ۱۳ هزار و ۹۲۵ واحد روبرو شد.

به گزارش روند بازار به نقل از بورس اوراق بهادار تهران برخلاف بورس کشورهای اروپایی و آمریکا، روند رو به رشدی دارد و گرچه روز گذشته قدری شاخص تعدیل شد، اما امروز هم در پایان معاملات روند جهشی داشته و با افزایش ۱۳ هزار و ۹۲۵ واحد به رقم ۵۸۳ هزار و ۵۹۸ واحد رسید.


روند یکساله بورس تهران

امروز شاخص کل با معیار هم وزن ۴۲۹۶ واحد به رقم ۲۰۹ هزار و ۳۱۷ واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از ۲هزار و ۱۳۱ تریلیون تومان رسید.

امروز معامله‌گران بورس بیش از ۶.۴ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱ میلیون و ۱۴۳ هزار معامله و به ارزش ۵ هزار و ۵۹۰ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

کارشناسان، عمده دلیل رشد بورس تهران را سرازیر شدن نقدینگی سرگردان جامعه به سمت بورس می‌دانند که حجم نقدینگی به ۲۰۰۰ تریلیون تومان رسیده است.

خانه نشینی مردم در دوران کرونا و امکان انجام معاملات بورسی به صورت آنلاین و الکترونیک و نیز کاهش امکان حضور در بازار موازی مانند مسکن، طلا و ارز باعث روی آوردن به بازار سرمایه و بورس شده است.

بازدهی بورس در یکسال اخیر هم به دو برابر رسیده و از بازارهای موازی مسکن و طلا و ارز بهتر و جذاب‌تر بوده است.

گرچه برخی کارشناسان اقتصادی،‌ سرمایه‌گذاری کنونی در بورس و رونق شاخص را به خاطر حضورسفته بازان می‌دانند، اما امروز ۱۱ هزار میلیارد تومان نقدینگی برای شرکتهای بورس و فرابورس فراهم شد که امید است به رونق تولید شرکتها کمک کند. 

همچنین امروز در فرابورس ایران بیش از ۵ هزار و ۵۰۳ تومان دادو ستد شد که مجموع ارزش معاملات بورس و فرابورس ایران امروز بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان رسید که اگر این نقدینگی در اختیار شرکت‌های بورسی و فرابورس قرار گیرد رقم قابل توجهی برای سرمایه در گردش در شرکت‌ها خواهد بود و می‌تواند رونقی ایجاد کند.

امروز شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی در بورس تهران،  با افزایش ۳ هزار و ۷۱۱ واحد به رقم ۱۵۵ هزار و ۵۴۱ واحد رسید.

شاخص قیمت با معیار هم وزن ۲هزار و ۸۵۸ واحد رشد کرده و به رقم ۱۳۹ هزار و ۲۶۰ واحد رسید.

شاخص آزاد شناور با افزایش ۱۶ هزار و ۲۲۳ واحد به رقم ۷۵۷ هزار و ۲۷۳ واحد رسید.

شاخص بازار اول بورس، با رشد ۹ هزار و ۶۱۴ واحدی به رقم ۴۱۰ هزار و ۱۷۴ واحد رسید.

اما شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود با رشد بی‌سابقه ۳۰ هزار و ۵۸۳ واحد به رقم یک میلیون و ۲۴۹ هزار و ۴۴۱ واحد رسید.

امروز عمده نمادهای مهم بورسی مانند هلدینگ تاپیکو، پتروشیمی خلیج فارس، فولاد مبارکه، ملی مس، گروه مپنا، مخابرات ایران، سرمایه‌گذاری امید همگی در تقویت شاخص کل بورس اثرگذار بوده‌اند.

نمادهای پربیننده که مورد اقبال معامله‌گران بورس قرار گرفته شامل بانک ملت، بانک تجارت، گلوکوزان، پالایش نفت اصفهان، ملی‌مس ایران، سالمین، سرمایه‌گذاری خوارزمی،توسعه معادن و فلزات و کشتیرانی جمهوری اسلامی بوده‌اند که نشان می‌دهد معامله‌گران بورسی به سهام شرکت‌های بانکی، پالایشی، فلزات اساسی و سرمایه‌گذاری توجه کرده‌اند.

امروز در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل ۱۶۹ واحد رشد کرده و به رقم ۷ هزار و ۵۵۲ واحد رسید.

ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از ۴۵۸ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران فرابورس بیش از ۲.۶ میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۶۶۲ هزار معامله و به ارزش بیش از ۵ هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان دادو ستد کردند.

فرابورس ایران فردا اولین عرضه خود را در هلدینگ صبا تامین تجربه می‌کند که طی آن یک و نیم میلیارد سهام این شرکت در بازه قیمتی ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان به روش ثبت سفارش خرید انجام می‌شود که ۱۲ درصد از سهام صباتامین از زیرمجموعه شستا عرضه اولیه می‌شود.

نمادهای پربیننده امروز در فرابورس شامل ذوب‌آهن اصفهان، صنایع کاغذ پارس، سمگا، بانک دی، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، توسعه عمران استان کرمان، کشاورزی و دامپروری بینالود و سیمان لار سبزوار، بوده است.

در جریان معامله امروز تعدادی از نمادها مانند صنایع بهشهر، سرمایه‌گذاری خوارزمی متوقف شد.

برخی نمادها دچار وقفه در معاملات شدند که می‌توان به سرمایه‌گذاری توکافولاد، سیمان هگمتان، و سیمان سپاهان اشاره کرد.

همچنین توقف نماد نیروکلر، ذغال سنگ نگین طبس، انجام شد.

امروز همچنین نماد نفت و گاز پتروشیمی تامین بعد از رفع تعلیق بازگشایی شد.

همچنین نماد سرمایه‌گذاری نیرو بازگشایی شد.

در پیام دیگری حراج مجدد نماد سیمان بجنورد، نورد آلومینیوم انجام شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا