اجتماعیسیاسی

حجاب اجباری در عربستان برداشته شد

در تازه ترین تحولات عربستان، امروز خبری در شبکه های اجتماعی و رسانه ها همراه با تصویری از یک نامه دست به دست می شود که بر اساس آن، وزارت کشور عربستان با صدور دستورالعملی برخورد با زنان بی حجاب را از ۲۳ سپتامبر که روز ملی این کشور به شمار می آید ممنوع اعلام کرده است. بر اساس این دستور که در راستای برنامه های اصلاحات ولیعهد شاهزاده محمد بن سلمان صادر شده، زنان عربستانی در تمام نقاط کشور می توانند بدون اینکه کسی مانع آن ها شود بی حجاب باشند هر چند بر اساس این دستورالعمل، هنوز شهرهای مدینه و مکه شامل این حکم نخواهند بود.

حجاب اجباری در عربستان برداشته شد

بدین ترتیب زنان عربستانی دیگر به خاطر بدحجابی یا بی حجابی دستگیر و جریمه نخواهند شد. از زمان روی کار آمدن محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، اتفاقات زیادی در این کشور دارای مقامات محافظه کار رخ داده و در این میان تحولات زیادی در قوانین و محدودیت های مربوط به زنان رخ داده است. تا قبل از به قدرت رسیدن بن سلمان زنان این کشور اجازه رانندگی یا خروج از کشور بدون همراهی یکی از محارم مرد را نداشتند اما دستکم در دو سال گذشته این دو محدودیت برداشته شده اند. در یکسال اخیر و به خصوص چند ماه اخیر نیز تصاویر متعددی از زنان بی حجاب عربستانی در خیابان های این کشور دست به دست می شد و تبلیغ به بی حجابی سرعت بیشتری گرفته بود.

حجاب اجباری در عربستان برداشته شد

در ابتدا عبایه به عنوان پوشش رسمی زنان در عربستان کنار گذاشته شد و بعد از آن نوبت به مانتوها و لباس اهی جلو باز رسید. بدنبال این تغییرات، زنان سعی کردند از لباس های روشن به جای لباس های مرسوم سیاه برای زنان استفاده کنند و اکنون نوبت به برداشت کلی حجاب به معنای آزاد بودن برداشتن پوشش سر و مانتو رسیده است. در عربستان سعودی قانون مشخص و روشنی در مورد اجباری بودن حجاب وجود ندارد.

حجاب اجباری در عربستان برداشته شد

محمد بن سلمان دو سال پیش در مصاحبه با سی بی سی گفته بود که قصد دارد قوانین مربوط به ازدواج در این کشور را تعدیل کرده و در سخنانی مدعی شده بود که در اسلام قانون استفاده اجباری از عبایه وجود ندارد. در ماه های اخیر نادین البدیر از مجریان زن معروف عربستانی که او را نزدیک به بن سلمان می دانند هشتگی در شبکه های اجتماعی برای طرفداری از بی حجابی راه انداخته بود که در آن مدعی شده بود چادر و پوشاندن سر با دو متر پارچه نمی تواند دلیلی برای اخلاق مداری یا شرافت زن باشد.

حجاب اجباری در عربستان برداشته شد

محمد بن سلمان از زمان به قدرت رسیدن در سال ۲۰۱۷ همواره سعی داشته قوانین و چهارچوب های مذهبی در این کشور مسلمان را بشکند و بسیاری از تابوهایی که در این کشور وجود داشت را تغییر دهد، از جمله نمایش فیلم های هالیوودی در سینماها، رانندگی زنان، اجازه خروج از کشور به زنان بدون نیاز به اخذ رضایت از همسر یا ولی و بدون همراهی او، آزادی موسیقی و آواز و بسیاری از اقداماتی که در تاریخ این کشور بی سابقه بوده است.

حجاب اجباری در عربستان برداشته شد
لغو حجاب اجباری در عربستان
حجاب اجباری در عربستان برداشته شد

در این میان اما بن سلمان همچنان به سرکوب مخالفان سیاسی و رقبای خود در قدرت متهم می شود و برخی این اصلاحات ظاهری را تلاش وی برای مخفی کردن این سرکوب ها می دانند. تا همین چند سال پیش پلیس های مذهبی زن در خیابان ها مزنانی که حجاب اجباری نداشتند را دستگیر کرده و متعهد با رعایت حجاب می کردند اما با دستورالعمل جدیدی که صادر شده دیگر حجاب در خیابان های این کشور و به طور کلی در ملاء عام نیز آزاد خواهد بود.

منبع: روزیاتو

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا