اقتصادی

حداقل دریافتی کارگران ۲.۸ میلیون خواهد شد

گرچه کارگران و دولت برای رسیدن حداقل دریافتی به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به توافق رسیدند اما همچنان بر سر چگونگی افزایش مزد اختلافاتی وجود دارد.

روند بازار به نقل از خبرآنلاین شنیده‌ها از جلسه نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت در شورای عالی کار بر رسیدن حداقل دریافتی کارگران در سال آینده به مبلغ دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به توافق رسیدند.

با این حال اختلافات هنوز ادامه دارد زیر دولت و کارفرمایان طرفدار راه‌حل‌هایی هستند که با افزایش اندک حداقل دستمزد از طریق آیتم‌های دیگری چون سنوات، حق اولاد، مسکن و… دریافتی کارگران را به رقم دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی برسانند. بر این اساس دولت طرفدار افزایش ۱۹ درصدی حداقل مزد و افزایش آیتم‌های دیگر به نحوی است که یک میلیون تومان به رقم حداقل دستمزد یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی اضافه شود.

در طرف مقابل نمایندگان کارگری به شدت با این پیشنهاد مخالف هستند. آنها طرفدار این هستند که حداقل دستمزد معادل نرخ تورم ۹۸ یعنی ۴۵ درصد افزایش یابد و آیتم‌های دیگر نیز با افزایش ۵۰۰ هزار تومانی حداقل دریافتی را به دو میلیون و  ۸۰۰ هزار تومان برسانند. طبق ماده ۴۱ قانون کار حداقل دستمزد باید با توجه به نرخ تورم و حداقل هزینه‌های زندگی افزایش یابد.

اگر سناریوی دولت به اجرا درآید مهم‌ترین مشکل برای بازنشستگان به وجود خواهد آمد زیرا آنها از آیتم‌های دیگر در حقوق خود بی بهره هستند و تنها حداقل دستمزد را دریافت خواهند کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا