اقتصادی

حداکثر زمان استفاده کودک از تلفن همراه چقدر است؟

یک روانشناس قزوینی بابیان اینکه والدین باید در استفاده از تلفن همراه برای کودکان خود حدومرز داشته باشند، گفت: استفاده بیش از یک ساعت تلفن همراه به صلاح سلامت جسم و روح کودکان نیست؛ در برخی موارد در کودکان شاهد بروز تومورهای خوش‌خیم و برخی سرطان‌ها هستیم.

به گزارش روند بازار، محدثه کشاورز در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: مغز انسان به تشعشعات الکترومغناطیسی حساس است و ازآنجایی‌که تلفن‌ همراه به‌واسطه امواج الکترومغناطیسی کار می‌کند، از همین‌رو می‌تواند تأثیرات مخربی بر روی روان در طولانی‌مدت داشته باشد.

وی افزود: بلوغ زودرس، بروز تومور، رشد نامناسب ذهن، ضریب هوشی پایین و همچنین بیماری‌های روانی از تأثیرات منفی تلفن همراه در کودکان است.

این روانشناس قزوینی اظهار کرد: استفاده بیش‌ازحد هر وسیله دیجیتالی به‌خصوص تلفن همراه برای کودکان توصیه نمی‌شود، چراکه خطرات استفاده از آن برای کودکان کاملآ جدی است. تلفن‌همراه به دلیل داشتن فرکانس و انرژی بالایی که دارند بسیار مضر است.

کشاورز عنوان کرد: بسیاری از روان‌پزشکان معتقدند که میزان جذب تشعشعات تلفن همراه در کودکان بیشتر از بزرگسالان است از همین‌رو تأثیرات مخرب روانی این ابزار بر روی روان کودکان بیش از بزرگسالان قابل مشاهده است.

وی بابیان اینکه استفاده از تلفن همراه می‌تواند برای ساعاتی بر فعالیت‌های انتخاب‌گرایانه مغز کودک تأثیر بگذارد، تصریح کرد: تشعشعات تلفن‌همراه به دلیل بافت نازک و نرم مغز به‌راحتی به آن نفوذ می‌کند و سبب برهم زدن فعالیت‌های مغزی می‌شود. در همین راستا توانایی یادگیری در کودکان نیز کم می‌شود و همچنین می‌تواند روی خلق‌وخوی کودکان نیز تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده، کودکانی که به تلفن همراه اعتیاد دارند، کودکانی پرخاشگر، عصبی و در عین حال افسرده هستند که دنیا را در تلفن‌همراه می‌بینند.

این مشاور ادامه داد: همچنین بررسی‌ها نشان داده کودکانی که بیش از هم‌سن‌وسالان خود از تلفن همراه، تبلت و بازی‌های دیجیتالی استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض استرس قرار می‌گیرند و کودکی که رنج و درد استرس را با خود تحمل می‌کند، در معرض سایر اختلالات است.

عوارض استفاده از تلفن همراه در رختخواب

وی عنوان کرد: بیشتر کودکان و نوجوانان تلفن همراه خود را به رختخواب می‌برند تا بازی کرده و یا به پیام‌هایشان پاسخ دهند، این موضوع سبب می‌شود تا برای در دسترس بودن مداوم احساس فشار کنند و همین موجب وقفه در خواب و ایجاد اختلال در آنان می‌شود. از طرفی نوجوانانی که با اختلالات خواب مواجه هستند زودرنج و پرخاشگر می‌شوند.

کشاورز بیان کرد: باتوجه به اینکه در فضای مجازی بستر بسیاری از فیلم‌ها، تصاویر و حتی گفتگوی بی‌پرده باز است، لذا خانواده‌ها در استفاده از فضای مجازی باید مراقب کودکانشان باشند. امروز که با فیلترینگ شبکه‌های خارجی مواجه هستیم بسیاری از خانواده‌ها از تغییر رفتار فرزندانشان متوجه برخی مسائل مثبت و منفی شدند.

این مشاور بابیان اینکه والدین باید در استفاده از تلفن همراه برای کودکان خود حدومرز داشته باشند، اظهار کرد: استفاده بیش از یک ساعت تلفن همراه به صلاح سلامت جسم و روح کودکان نیست. در برخی موارد شاهد بروز تومورهای خوش‌خیم و برخی سرطان‌ها هستیم.

وی در خصوص اعتیاد کودکان به تلفن همراه اظهار کرد: خانواده‌ها برای کودکانی که وابسته به تلفن همراه هستند، باید جایگزین مناسبی پیدا کنند. تنهایی و عدم همبازی و هم‌صحبت در کودکان و نوجوانان باعث رغبت آنان به تلفن همراه شده است. لازم و ضروری است که خانواده‌ها بیشتر برای کودکانشان وقت بگذارند.

این مشاور تصریح کرد: متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها از ارجاع کودکانشان به مرکز مشاوره مقابله می‌کنند درحالی‌که مشاوره می‌تواند مسیر روشن را به فرزندان نشان دهد و برای زندگیشان برنامه‌ریزی منظم داشته باشد.

وی در پایان گفت: دیده‌شدن، شنیده‌شدن و درک شدن مهم‌ترین عناصری است که می‌تواند کودکان را از ابتلا به بسیاری انحرافات محافظت کند.

خبرنگار: فریبا قاسمی

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا