اقتصادی

مخالفت مجلس با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه گفت: کمیسیون تلفیق با توجه به عدم روشن بودن طرح دولت و عدم ارائه طرح مکتوب قابل استناد، با حذف ارز ترجیحی موافقت نکرد.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف می‌شود؟

به نقل از مهر، رحیم زارع در جمع خبرنگاران با اشاره به جلسه عصر امروز (شنبه ۹ بهمن ماه) کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۱، اظهار داشت: کمیسیون تلفیق با توجه به عدم روشن بودن طرح دولت و عدم ارائه طرح مکتوب قابل استناد، ۹ میلیارد دلار با قیمت ارز ترجیحی برای تامین دارو، تجهیزات پزشکی و کالاهای اساسی با حذف نرخ ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ اختصاص داد.

وی بیان کرد: ۹ میلیارد تخصیص داده شده، بدون درنظر گرفتن ارز مربوط به گندم است و مقرر شد با تامین بودجه ای مستقل، با افزایش قیمت خرید از کشاورزان، گندم مورد نیاز توسط دولت از تولید داخل تامین شود. البته نماینده دولت هم در کمیسیون تلفیق با این پیشهاد موافقت کرد.

تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی بر کنترل تورم


آنطور که ایسنا نوشته، رحمانی، استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه قطعاً راهکار مقابله با تورم کنترل نرخ ارز نیست، اشاره کرد: جزو معدود کشورهای دنیا هستیم که از تورم بالا در کشور رنج می‌بریم. با ارز ۴۲۰۰ تومانی نمی‌توانیم تورم را کنترل کنیم؛ تورم پدیده پولی است که راهکار مقابله با آن مشخص است، باید دست از سر نرخ ارز برداریم و آن را به عنوان لنگر اسمی برای اقتصاد معرفی نکنیم دنیا این را معرفی کرده و شکست خورده است.

این استاد دانشگاه متذکر شد: سال‌های سال این تجربه شکست خورده را داشتیم و دیگر نباید بر ادامه مسیرهای شکست خورده اصرار داشته باشیم. قیمت‌ها در بازار تعیین می‌شود و اگر می‌خواهیم تورم را کنترل کنیم باید بانک مرکزی سیاست‌های صحیح پولی را اعمال کند؛ رسالت بانک مرکزی کنترل تورم در اقتصاد است اگر بانکی توانست تورم را کنترل کند برچسب بانک مرکزی موفق را می‌خورد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا