اجتماعی

حذف پایگاه داده سامانه هوشمند سوخت صحت دارد؟

رضایی گفت: پس از حمله سایبری نیز بیش از ۲۰۰ هزار درخواست جدید در دفاتر پلیس + ۱۰ برای صدور کارت سوخت به ثبت رسیده است.

به گزارش روند بازار، مسعود رضایی مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران درباره شایعه حذف پایگاه داده (data base) سامانه هوشمند سوخت پس از حمله سایبری اخیر و ایجاد اختلال در صدور کارت‌های هوشمند سوخت المثنی توضیح داد: حذف پایگاه داده سامانه هوشمند سوخت صحت ندارد، پس از حمله سایبری نیز بیش از ۲۰۰ هزار درخواست جدید در دفاتر پلیس + ۱۰ برای صدور کارت سوخت به ثبت رسیده است که در حال انجام فرآیندهای آن هستیم.

او افزود: همین میزان کارت نیز در چرخه تولید قرار دارد، زیرا درخواست‌ها به صورت مستمر است و وقتی به حدود ۵۰ تا ۶۰ هزار برسد، نیروی انتظامی اطلاعات آن‌ها را جمع آوری می‌کند و به مرکز مدیریت سامانه هوشمند سوخت تحویل می‌دهد. پس از انجام کنترل های لازم در این مرکز، کارت تولید و به شرکت پست تحویل می شود.

مدیر سامانه هوشمند سوخت ادامه داد: این یک روند مستمر است که پس از حمله سایبری، حدود ۱۰ روز به دلیل احتیاط‌هایی که با پلیس داشتیم، متوقف شد، اما پس از آن، از سر گرفته شد و اکنون مشکلی در این فرآیند وجود ندارد. کنترل‌های بعد از حمله سایبری نیز خیلی سختگیرانه‌تر از قبل شده در حالی که قبل از آن، خیلی ساده‌تر اطلاعات را تبادل می‌کردیم، اما اکنون تمام پایگاه‌های اطلاعاتی کشور، داده‌های جدید خود را به مراکز خاصی می‌برند تا بررسی شود که آلودگی نداشته باشند.

او گفت: از نظر امنیتی همه دستگاه‌ها پس از حمله سایبری، دقت خود را بالاتر برده اند به همین دلیل زمان بیشتری یعنی حدود ۴۸ ساعت طول می‌کشد تا مراحل کار انجام شود، اما هیچ اطلاعاتی از بین نرفته، تا ۹۵ درصد هیچ آسیب جدی ندیده ایم و پس از حمله، سامانه هوشمند سوخت به دلیل لایه‌های امنیتی که دارد، خودش را از سرویس خارج کرده بود تا اطلاعات و کارت‌های سوخت دچار مشکل نشود.

رضایی گفت: بنابراین در سهمیه‌ها مشکلی ایجاد نشده، جایگاه‌ها به طور عادی فعالیت می‌کنند و درخواست‌های جدید برای دریافت کارت‌های سوخت المثنی نیز مانند گذشته به ثبت می‌رسد. درست است که شرایط به وضعیت ۶ ماه قبل بر نگشته است، اما تمام سرویس‌هایی که به مردم خدمت رسانی می‌کند، ظرف یک هفته ابتدایی، پس از کنترل توسط مرکز مدیریت سامانه و تایید نهاد‌های امنیتی، عملیاتی شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا