اجتماعی

حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بیشتر می‌شود؟

در حالی که همچنان صحبت‌ها درباره‌ی احتمال افزایش سن بازنشستگی داغ است، این سوال مهم مطرح می‌شود که آیا قرار است حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بیشتر شود؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، در شرایطی که همچنان صحبت‌ها درباره‌ی احتمال افزایش سن بازنشستگی داغ است، به دلیل تورم بالایی که اقتصاد ایران را به اسارت خود درآورده، درخواست افزایش حقوق هر روز شنیده می‌شود؛ روزی از زبان کارگران، روزی دیگر از زبان بازنشستگان.

آنطور که در آخرین خبرها آمده، مستمری بازنشستگان، ازکارافتادگان و بازماندگانی که مشمول قانون تامین اجتماعی هستند و دریافتی آنها حداقل چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان و کمتر است، به میزان ۲۷ درصد بالا می‌رود و البته سایر سطوح مزدی هم حداقل ۲۱ درصد به دریافتی‌شان اضافه می‌شود.

درباره حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم چند سالی می‌شود موضوع همسان‌سازی مطرح شده است که در این باره رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از تصویب لایحه همسان‌سازی حقوق تمام بازنشستگان شامل کشوری، لشکری و تامین اجتماعی در کمیسیون متبوعه خبر داده است و حالا باید منتظر ماند و دید سرنوشت آن در صحن علنی چه خواهد شد؟

خواسته اصلی بازنشستگان تامین اجتماعی چیست؟

فعالان کارگری می‌گویند در دور قبل همسان‌سازی که در سال ۹۹ انجام شد، دولت اعتبار جداگانه‌ای را به صندوق‌های کشوری و لشکری اختصاص داد و حقوق این دسته از بازنشستگان افزایش پیدا کرد. اما نکته‌ای که در این بین قابل توجه است این است که بودجه‌ای از خزانه دولت برای بازنشستگان کارگری در نظر گرفته نشد و آنچه با منابع تامین اجتماعی به اجرا درآمد، نمی‌توان نامش را همسان‌سازی گذاشت بلکه یک متناسب‌سازی بدون یال و دم و اشکم بود که انتقادات زیادی را به دنبال داشت.

حالا خواسته بازنشستگان این است که نمایندگان مجلس، جامعه هدف را در جریان همسان‌سازی و جزئیات دقیق آن قرار دهند و به طور دقیق مشخص کنند که سهم ۶۵ درصد از بازنشستگان کشور که مستمری‌بگیر صندوق تامین اجتماعی هستند، از این اقدام چقدر است؟ به گفته آنها اگر قرار باشد باز هم بازنشستگان کارگری از شمول طرح خط بخورند، بی‌عدالتی گسترده‌ای رخ خواهد داد.

اصلاحات تدریجی برای بقای صندوق‌ها

موضوع افزایش سن بازنشستگی هم که اینبار در برنامه هفتم توسعه بر سر زبان‌ها افتاد و البته بعدا توسط کمیسیون اجتماعی مجلس رد شد، دیگر موضوع مهمی است که هرچند کارشناسان با توجه به نبود توازن میان منابع و مصارف صندوق‌های بازنشستگی و تجربه کشورهای توسعه‌یافته اجرای آن ضروری می‌دانند، اما آخرین نظرسنجی که توسط مرکز پژوهش‌های مجلس انجام شده حاکی از این است که اکثریت بازنشستگان می‌گویند سن بازنشستگی باید از این هم کمتر باشد.

پیشتر، نعمت‌ا… ترکی- مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در این باره گفته بود که «حداقل سن بازنشستگی در دنیا ۶۰ سال است ولی ما کمتر به آن توجه کرده‌ایم و میانگین سن بازنشستگی ما الان حدودا ۴۸ سال است.»

مرکز پژوهش‌های مجلس در این زمینه دست به نظرسنجی زده است که نشان می‌دهد میانگین سن مناسب مردان برای بازنشستگی ۵۵ سال و سن مناسب زنان ۴۸ سال است.

گروهی از کارشناسان اما می‌گویند سن بازنشستگی بر اساس سن امید به زندگی تعریف می‌شود و بنابراین باید با آن مطابقت داشته باشد. از آنجایی که قانون بازنشستگی مربوط به ۹۰ سال قبل است، امید به زندگی در آن زمان حدود ۵۰ سال بود. بنابراین افراد بعد از ۳۰ سال خدمت در سن ۵۰ تا ۵۵ سالگی بازنشسته می‌شدند اما حالا سن امید به زندگی به ۷۵ سال رسیده است. اما آنها انجام هر گونه اصلاحاتی را مشروط به گذر زمان یا همان اجرای تدریجی می‌دانند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا