اجتماعی

حقوق ۵ میلیونی برای زنان خانه‌دار؟/ حق اولاد یک میلیون تومانی!

رییس ستاد امر به معروف طی نامه‌ای به رئیس مجلس، درخواست پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار را مطرح کرده و گفته حقوق زنان خانه‌دار باید حدود ۵ میلیون تومان باشد و برای تشویق ازدواج، تنها حقوق کارمندان و کارگر متاهل افزایش پیدا کند و حقوق افراد مجرد زیاد نشود.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، پرداخت حقوق به زنان خانه‌دار طرحی است که اخیرا از سوی رئیس ستاد امر به معروف و در راستای طرح کرامت همسران خانه‌دار، حمایت از خانواده، ازدواج و فرزندآوری مطرح شده است.

در پیشنهاد سید محمد صالح هاشمی گلپایگانی آمده که در جامعه باید به شغل تربیتی زنان بها داده شود و اجرت‌المثل کار در منزل و پرورش نسل شامل حقوقی با عنوان شغل تربیتی همسر شود.

اما حقوق پیشنهادی زنان خانه‌دار چقدر است؟ هاشمی گلپایگانی گفته «اگر اجرت‌المثل برای یک خانم خانه‌دار با کمترین حقوق و دستمزد در نظر گرفته شود، باید مبلغی حدود پنج میلیون تومان باشد که به تناسب تعداد فرزندان نیز مستحق افزایش است.»

یعنی بر اساس این طرح، حقوق ماهانه زنان خانه‌دار ۵ میلیون تومان باشد و به ازای هر فرزند هم حق اولاد جداگانه دریافت کنند.

حق اولاد یک میلیونی

اما حق اولاد یا حق نگهداری فرزند در این طرح چقدر است؟ بر اساس این طرح حق اولاد باید واقعی شود و مثلا برای هر اولاد ماهانه یک میلیون تومان شود.

چراکه گفته شده این مبلغ هیچ تناسبی با اختصاص مبلغ حق اولاد در فیش حقوقی ندارد و ضروری است به ازای هزینه‌های واقعی فرزندان، حقوق و دستمزد کارمندان و کارگران افزایش یابد.

پیش از این و در ایام انتخابات ریاست جمهوری هم محسن رضایی یارانه ۴۵۰ هزار تومانی زنان خانه‌دار را مطرح کرده بود. اما آنچه رئیس ستاد امر به معروف عنوان کرده حقوق ماهانه‌ای است که باید به زنان خانه‌دار داده شود و به تناسب افزایش فرزندان، افزایش داشته باشد.

از جمله دیگر پیشنهاداتی که این مقام مسئول ارائه داده این است که فقط حقوق کارمندان و کارگران متاهل افزایش پیدا کند و مبنای این افزایش، تعداد فرزندان باشد.

اما حقوق کارگران مجرد سالانه هیچ تغییری پیدا نکند و برای کارمندان و کارگران مجرد به جای افزایش حقوق، وام ازدواج در نظر گرفته شود. در استخدام‌ها هم افراد متاهل در اولویت باشند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا