کسب و کار

حق الوکاله چگونه مشخص می شود؟

در صورت بروز مشکلات حقوقی، این امر توسط خود شخص و یا توسط نماینده و وکیل وی انجام می گردد که در این صورت باید با توجه به نوع درخواست، میزان حق الوکاله وکیل پرداخت شود. وکیل با در نظر گرفتن قراردادی که بین وی و موکل خود منعقد کرده است، می تواند نماینده اشخاصی اعم از حقیقی(اشخاص) و حقوقی(شرکت ها) باشد. لازم به توجه است که وکیل برای تصدی به امور حقوقی، باید دارای مجوز و یا همان پروانه وکالت باشد.
وکلا پس از اخذ پروانه وکالت در حوزه منطقه ای خاص و در یک یا چند دسته ممکن است فعالیت داشته باشند که متقاضیان باتوجه به نوع درخواست باید به آن ها مراجعه نماید.

امور حقوقی با توجه به تنوعی که دارند دارای حق الوکاله ای متفاوت می باشند و در حالت معمول، این هزینه ها از تعرفه هایی پیروی می کند که به صورت سالیانه و به دلایلی متعدد من جمله افزایش هزینه خدمات و مانند آن، دستخوش تغییر قرار می گیرد. البته این نکته حائز اهمیت است که حق الوکاله برخی از وکلا به دلیل سبقه خدمت و اشراف بیشتر در آن حوزه، بیشتر نیز می باشد که به موجب قرارداد و پیش از انجام عمل، میزان هزینه آن مشخص و معین می شود.

حق الوکاله هر وکیل یا هزینه امور ثبتی و حقوقی با توجه به نوع تقاضای موکل، روز های ماموریت وکیل در داخل یا خارج از استان و یا حتی خارج از کشور و مواردی از این قبیل متفاوت خواهد بود به همین جهت این مبلغ در مجموع به صورت توافقی می باشد. به زبان دیگر، قرارداد های بین وکیل و موکل به صورت کلی به صورت توافقی بین طرفین قرارداد منعقد می گردد در غیر این صورت از تعرفه خاصی تبعیت می شود.

اخبار مرتبط

تعرفه وکالت

میزان حق الوکاله یا تعرفه وکالت بر حسب تعرفه های موجود حساب می شود که برای امور مختلفی من جمله کیفری، مالی، غیر مالی، امور حسبی و خانواده یا به طور کلی امور ثبتی و حقوقی متفاوت می باشد. پیش از آن که به تعرفه های موجود بپردازیم لازم است بدانید میزان هزینه ای که برای هر پرونده باید پرداخت شود به عوامل متعددی وابسته است و در مجموع نمی توان برای آن مبلغ دقیق و صد درصدی معین نمود.

به عنوان نمونه رسیدگی به یک پرونده با توجه به نوع آن و یا زمان درخواست متقاضی به رسیدگی به پرونده مانند مرحله تجدید نظر، مراحل بدوی و غیره، از همه جوانب متفاوت است. همانطور که ذکر شد با توجه به درخواست متقاضی، حق الوکاله مشخص می شود لذا در این قسمت به تفکیک به هر یک از این موارد می پردازیم که عبارتند از: دعاوی مالی و غیر مالی، دعاوی خانواده، موارد مربوط به امور حسبی مانند تعیین امین برای غائب مفقود الاثر، دعاوی کیفری.

نکته قابل توجه در خصوص معافیت وکیل برای ابطال تمبر در کانون وکلای دادگستری و یا مرکز مشاوران آن است که اگر موکل از خویشاوندان تا درجه سوم وی باشد، از پرداخت تمبر معاف است. البته بند فوق مشروط به آن است که وکیل از موکل خود که از خویشان خود نیز هست، هزینه دریافت نکرده باشد.

تعرفه وکالت برای دعاوی مالی

منظور از دعاوی مالی، کلیه مواردی می باشد که مربوط به مال باشند و منفعت ذی نفعی از این جهت مطرح باشد. به عبارت ساده تر مورد دعوا در دعاوی مالی، مال است که قابل تقویم به پول و مسکوکات نیز می باشد. در صورتی که دعوا بر خلاف مورد ذکر شده باشد، جزو دعاوی غیر مالی به حساب می آید و نرخ هزینه آن نیز متفاوت خواهد بود.

در خصوص تعرفه خدمات ثبتی و حقوقی باید توجه داشت که نرخ با توجه به بهای خواسته حساب می شود.همچنین طبق تعرفه به روز، حق الوکاله در سال ۱۴۰۱ به تشریح ذیل می باشد: نرخ تعرفه در صورتی که بهای خواسته تا پنجاه میلیون تومان باشد، ۸ درصد، از پنجاه تا دویست میلیون تومان، ۷ درصد، دویست میلیون تا یک میلیارد تومان، ۵ درصد و در صورتی که از مبلغ سه میلیارد بیشتر باشد، نرخ تعرفه ۳ درصد خواهد بود.

حق الوکاله برای دعاوی غیر مالی، امور حسبی و خانواده

دعاوی مربوط به خانواده، غیر مالی و خصوصاً امور حسبی در برگیرنده گستره عظیمی می باشد که همین امر نیز سبب شده تا موضوع دعوا مشخص کننده نرخ حق الوکاله باشد. دعاوی مالی، خانواده و حسبی از پانصد تا بیست میلیون و سایر دعاوی که مشخص کردن بهای خواسته به موجب قانون الزامی نباشد تا سی میلیون تومان می باشد.

تعرفه وکیل برای دعاوی کیفری

دعاوی کیفری از جمله مواردی می باشد که تعیین حق الوکاله برای آن از سایر موضوعات دشوارتر است چراکه دارای تنوع بسیاری است و مواردی من جمله توهین، خیانت در امانت و… را در بر می گیرد. رسیدگی به امور کیفری با توجه با نوع آن ها در صلاحیت دادگاهی خاص می باشد و نحوه رسیدگی به این ها به طور دقیق در آئین دادرسی کیفری مشخص شده است.

جرایمی که در خصوص حقوق معنوی هستند، جرایم مربوط به تمامیت جسمانی اشخاص، مخدر و شرب خمر و موارد مربوط به آن، موارد مربوط به اخلاق عمومی و حسنه، حقوق خانواده، امنیت، تخلفات رانندگی از جمله انواع دعاوی کیفری می باشد.

نرخ حق الوکاله وکیل برای رسیدگی به دعاوی کیفری از پانصد هزار تومان شروع می شود و تا پنجاه میلیون تومان نیز برای آن در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است که مبالغ حق الوکاله برای رسیدگی بر حسب نوع پرونده متفاوت می باشد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا