اجتماعی

ادامه حواشی کنکور ۱۴۰۱/ در سازمان سنجش چه خبر است؟

از تقلب و لو رفتن سوالات در شبکه‌های مجازی تا خرید و فروش سوالات کنکور ۱۴۰۱ و گروه‌بندی اشتباه دوطلبان، ماجراهایی است که حواشی زیادی برای سازمان سنجش درست کرد. رئیس سازمان سنجش می‌گوید ۴۸۰ متخلف کنکور شناسایی شدند اما در عین حال قسم می‌خورد که تا جلسه آزمون، هیچ کس سؤالات را ندیده است.

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، رقابت داوطلبان کنکور ۱۴۰۱ روز گذشته به پایان رسید. اما حواشی لو رفتن سوالات و تقلب در کنکور ادامه دارد.

در روزهای گذشته در شبکه‌های اجتماعی تصاویری منتشر شد که گفته می‌شود سوالات کنکور ۱۴۰۱ بود. نکته مهم این است که اینترنت محل برگزاری کنکور و اطراف آن در زمان برگزاری آزمون‌ها قطع شد. گفته می‌شد که این قطعی برای پیشگیری از تقلب در کنکور است!

ماجرای لو رفتن سوالات کنکور ۱۴۰۱


با این حال باز هم ماجرای تخلف و تقلب در کنکور به میان آمد. تا جایی که برخی از دواطلبان، مقابل سازمان سنجش تجمع و اعتراض کردند. ماجرا از این قرار است که برخی می‌گویند دفترچه سوالات عمومی و اختصاصی کنکور تجربی قبل از توزیع دفترچه شماره ۲ در آزمون، در شبکه اجتماعی منتشر شد.

اما واکنش سازمان سنجش چه بود؟ عبدالرسول پورعباس، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به لو رفتن سوالات گفت ۴۸۰ متخلف کنکور شناسایی شدند.

او به ایسنا گفت: «تقلب به معنای افشای سؤالات یعنی اینکه داوطلبان قبل از آزمون به سؤالات دسترسی داشته باشند، امکان ندارد. تا اینجا می‌توان قسم خورد که تا حالا اتفاق نیفتاده است و تا جلسه آزمون هیچ کس سؤالات را ندیده است.»

رامین پاشایی، معاون اجتماعی پلیس فتای فراجا نیز درباره تقلب در کنکور ۱۴۰۱ گفت که تاکنون این پلیس به موردی از فروش سوالات کنکور نرسیده است. در همین مورد حسین فلاحی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به داوطلبان و خانواده‌های کنکوری سال ۱۴۰۱ قول داد که این کمیسیون سریع و شفاف به تخلفات در کنکور امسال رسیدگی می‌کند (ایسنا).

در همین رابطه، برخی از دواطلبان می‌گویند نتیجه ماه‌ها زحمتشان با این تقلب‌ها به هدر رفت. آنها می‌گویند آینده تحصیلی آنها با همین تکذیب‌ها شکل دیگری می‌گیرد.

اشتباه در ثبت رشته کنکور تا پاسخنامه

موضوع دیگر ثبت اشتباه گروه آزمونی در کنکور ۱۴۰۱ است. برخی می‌گویند سیستم سازمان سنجش، گروه آزمون مورد انتخاب آنها را اشتباه ثبت کرده است. به همین دلیل این افراد مجبور شدند در یک رشته دیگر آزمون دهند. رشته‌ای که سیستم برای آنها ثبت کرده بود نه آنچه که در طول سال برای آن درس خوانده بودند! البته سال گذشته نیز همین اتفاق رخ داده بود و سازمان سنجش اعلام کرده بود کسانی که در این مورد اعتراضی دارند، درخواست خود را در این مورد ثبت کنند. (ایرنا) امسال اما تا کنون سازمان زیر بار اشتباه خود نرفته است.

البته تنها دواطلبان آزمون سراسری به رویه کنکور معترض نبودند. یکی از دواطلبان کنکور ارشد نیز به تجارت‌نیوز می‌گوید: «یکی از سوالات آزمون ارشد پاسخ اشتباه را گزینه درست را اعلام کرد. ما از راه سازمان سنجش درخواستی ارسال کردیم. مستنداتی ارائه کردیم که پاسخ این گزینه نیست. اما درخوستمان به هیچ جا نرسید. در حالی که یک سوال هم می‌تواند در قبولی ما اثرگذار باشد.» اشتباه در پاسخنامه نیز موضوعی است که قبلا در آزمون‌های سال‌های گذشته رخ داده بود.

فروش سوالات کنکور

تقلب یا لو رفتن سوالات کنکور سال‌هاست که خبرساز می‌شود. پیش‌تر نیز تجارت‌نیوز در گزارشی به خرید و فروش سوالات کنکور پرداخت. بر اساس این گزارش، مدعیان فروش سوالات کنکور گفتند قیمت سوالات هر گروه آزمونی متفاوت است. ضمن اینکه هر چقدر دواطلبان به زمان آزمون نزدیک‌تر می‌شدند، هزینه خرید سوالات بالاتر می‌رفت. برای مثال فروش سوالات ۲۵ تا ۱۰۰ میلیونی آزمون‌ها در روزهای آخر به یک میلیارد تومان هم می‌رسید.

این در حالی است که بارها پلیس فتا در این مورد هشدار داد که فروش سوالات کنکور ۱۴۰۱ کلاهبرداری است.

تعداد دواطلبان در کنکور ۱۴۰۱


یک میلیون و ۴۸۹ هزار و ۲۲۰ نفر برای کنکور ۱۴۰۱ ثبت‌نام کردند. از این تعداد ۴۱۲ هزار و ۵۷۷ نفر دوطلبان داوطلب گروه علوم انسانی، ۱۴۵ هزار و ۷۴۷ نفر نیز دواطلب گروه ریاضی و فنی بودند.

۵۷۴ هزار و ۷۲۱ نفر داوطلب تجربی، ۱۶۱ هزار ۳۷۸ نفر داوطلب هنر و ۱۹۴ هزار و ۹۱۰ نفر دواطلب زبان‌های خارجی بودند. حالا باید این دواطلبان با این حواشی پیرامون تقلب در کنکور چه سرنوشتی در انتظار آنهاست.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا