اجتماعی

تهرانی‌ها خبری از باران تا نیمه پاییز نیست

تامین آب در تهران در پاییز امسال دشوار خواهد بود اما تدابیری برای گذر از این شرایط در نظر گرفته شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرگزاری برنا، نشانه‌ها گاهی آن‌قدرها هم دقیق نیست. آنچه دقیق و قابل اتکاست بررسی‌های علمی و پیش‌بینی‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی است که حکایت از وجود پاییزی کم‌بارش با دمایی بیش از حد نرمال دارد. این یعنی همچنان باید نگران کمبود آب شرب و غیر شرب و صرفه‌جویی در مصرف آب باشیم تا پاییز هم مثل برخی تابستان‌ها با قطعی و جیره‌بندی گره نخورد. البته بررسی‌های علمی صورت‌گرفته فقط روی بی‌بارشی و گرمای پاییز امسال تاکید ندارد و خبر از گرم‌تر شدن دمای متوسط کشور در طول سال می‌دهد؛ یعنی همان چیزی که به آن تغییر اقلیم می‌گوییم.

سند این ادعا هم اظهارات احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، است که گفته است دمای متوسط کشور از ابتدای تابستان تاکنون حدود ۰.۶ درجه سلسیوس از مقدار نرمال بلندمدت بالاتر بوده است. از ابتدای سال زراعی (اول مهرماه ۱۴۰۰) تاکنون نیز دمای متوسط کشور ۱.۲ درجه سلسیوس از بلندمدت گرم‌تر گزارش شده است. از سوی دیگر به دلیل فعالیت سامانه مانسون، سیستم‌های بارشی در پاییز دیرتر وارد کشور می‌شود و پاییزی کم‌بارش و با دمایی بیش از حد نرمال خواهیم داشت.

در سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۰ تا مهر ۱۴۰۱) میزان بارش‌ها در ایران متاسفانه آمارها در این بخش هم نگران‌کننده است و می‌گوید متوسط بارش کشور در این مدت، ۱۸ درصد نسبت به متوسط بلندمدت ۵۳ سال، کاهش پیدا کرده و رتبه بارشی امسال در طول ۵۴ سال گذشته رتبه ۴۳ است. بر این اساس از ۳۱ استان کشور ۲۳ استان شرایط بارش زیر میانگین بلندمدت را تجربه کرده‌اند و فقط هشت استان شرایط برابر متوسط یا بالای میانگین بلندمدت را تجربه کردند. در همین زمینه استان ایلام با ثبت بارش معادل ۴۹درصد کمتر از نرمال، بدترین آمار را به خود اختصاص داده و در استان هرمزگان نیز میزان بارندگی ۳۴درصد بیشتر از حد نرمال بوده است.

جدیدترین خروجی‌های مدل‌های پیش‌بینی فصلی بیانگر آن است که متوسط بارش سه ماه آینده استان تهران کمتر از نرمال و در خوشبینانه‌ترین حالت در حد نرمال باشد این در حالیست که متوسط دما طی سه ماه آینده حدود ۰.۵ تا ۱ درجه سلسیوس بیشتر از نرمال برآورد شده است.

بر این اساس تا نیمه اول پاییز به نظر می‌رسد که کم‌بارشی و خشکسالی ادامه داشته باشد و صرفه‌جویی مصرف آب در همه بخش‌ها اعم از کشاورزی، صنایع و حتی مصارف خانگی و مدیریت منابع و مصارف آب ضروری است.

بررسی آماری مقادیر بارش ثبت شده در ایستگاه‌های هواشناسی استان، بیانگر آن است که مقدار بارش (پهنه‌ای) شهریور در سطح استان، ۰.۷ میلی متر بوده است که در مقایسه با بلند مدت ۹۰ درصد کاهش داشته است.

مقدار بارش استان تهران از ابتدای سال زراعی(مهر۱۴۰۰)، ۱۹۱.۳ میلی متر بوده که در مقایسه با بلند مدت ۳۵ درصد کاهش یافته است.

حجم مخازن در پایان شهریور ماه ۴۱۴ میلیون مترمکعب بوده و در شهریور سال ۱۴۰۰ این عدد معادل ۵۰۳ میلیون مترمکعب ثبت شده است که اختلاف آن حدود ۸۹ میلیون مترمکعب کسری مخزن را نشان می دهد، بدین معنا که از یک سال پر تنش آبی با کسری قابل توجه مخازن سدها وارد سال آبی جدید شدیم.

در خصوص میزان بارش ها نیز باید گفت که در انتهای سال آبی ۱۴۰۱ _۱۴۰۰میزان بارش ها ۲۰۷.۵ میلی متر بارندگی ثبت شده است.

بر اساس آخرین آمار تا یازدهم مهرماه نیز حجم مخازن سدها ۳۸۵ میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با سال قبل که ۴۶۷ میلیون مترمکعب بوده ۸۲ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

در تمام سدهای تحت پوشش به‌ویژه سامانه شرق با کاهش در ورودی مخازن سدها مواجه هستیم، در مجموع شرایط برای هر پنج سد زیر حد نرمال و کمتر از میانگین است و تمام سدها شرایط مشابهی را نسبت به سال های قبل از نظر کاهش میزان آورد و بارندگی تجربه می کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا